10 فعالیت آموزشی خانوادگی در دوران کرونا برای کودکان

در این متن، 10 فعالیت جالب خانوادگی ذکر شده است که برای رشد ذهنی فرزندان می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، هنگامی‌که مدرسه تعطیل می‌شود، یادگیری را می‌توان در هر زمان و مکان دیگری ادامه داد.

1. با هم کتاب درست کنید

از شخصیت‌های کتاب‌های مورد علاقهٔ فرزندان‌تان نقاشی بکشید و دور آن‌ها را برای ساختن عروسک ببرید. از عروسک‌های ساخته‌شده استفاده کنید و یک صحنهٔ بازی ترتیب دهید. راه دادن داستان‌ها به زندگی، از طریق بازی نمایشی و داستان‌گویی، به رشد شخصیت کودکان کمک می‌کند و سبب می‌شود که روند قصه‌گویی را بهتر درک کنند.

2. ساختن جعبهٔ کلمه

شنیدن کلمات جدید هنگام خواندن کتاب، برای کودکان هیجان‌انگیز است. در همان حین که با کلمه‌ای جدید مواجه می‌شوید، آن را روی کاغذ بنویسید، سپس به فرهنگ لغات کودکان مراجعه کنید تا تعریف آن را در طرف دیگر کاغذ یادداشت کنید. این کلمات جدید را در جعبه‌ای جمع کنید. هنگام شام، کلمات جدید را انتخاب کنید و با کمک یکدیگر، با صدای بلند، جملاتی تازه بسازید. بر اساس این فعالیت، با کشیدن عکس‌هایی که کلمه‌ای جدید را به تصویر می‌کشد، یادگیری کودک را گسترش دهید.

3. سرگرمی با تاریخچهٔ خانوادگی

  • آیا پدربزرگ در جنگ شرکت کرده است؟
  • آیا مادربزرگ در شهر دیگری متولد شده است؟

دربارهٔ رویدادی مهم در تاریخ خانواده‌تان، داستانی بنویسید. سپس آن را با هم در کتابخانهٔ خانوادگی قرار دهید. دانستن اینکه از کجا آمده‌اید به شما کمک می‌کند هویتی مستحکم داشته باشید.

4. بگذارید فرزندان‌تان قصه‌گو باشند

از کودک خود بخواهید داستانی برای شما بگوید. این داستان می‌تواند داستانی جدید یا داستانی قدیمی با شخصیت‌های گوناگون باشد. آنچه را که فرزندان‌تان می‌گویند، بنویسید و همان را برای کودک‌تان بخوانید. داستان را جایی بنویسید یا تایپ کنید تا بعداً آن را دوباره بخوانید. بگذارید تخیلات ذهنی کودک‌تان الهام‌بخش رسیدن به داستان‌های بزرگ‌سالان باشد تا در آینده آن‌ها را بنویسد و منتشر کند.

5. به دنبال حرف الفبای خاص

هنگام صبحانه خوردن و صحبت دور میز، یک حرف از حروف الفبا را با هم انتخاب کنید. سپس در طول روز، همگی به دنبال چیزهایی بگردید که با آن حرف شروع می‌شود. شاید این حرف را در همه‌جا ببینید یا فقط در چند جا آن را پیدا کنید. بله! در طول روز، حواستان به آن حرف باشد. سپس هنگام شام دربارهٔ تمام چیزهایی صحبت کنید که هریک از اعضای خانواده در طول روز مشاهده کرده‌اند. به این ترتیب می‌توانید دربارهٔ دنیای اطراف‌تان با یکدیگر صحبت کنید.

6. پیدا کردن اشکال هندسه در بشقاب غذا

10 فعالیت آموزشی خانوادگی در دوران کرونا برای کودکان

به بشقاب خود نگاه کنید و تمام اشکالی را که می‌بینید نام ببرید و این کار را با هم تمرین کنید.

ببینید چه‌کسی می‌تواند شکل‌های بیشتری را شناسایی کند.

7. مهم‌ترین افراد زندگی شما چه‌کسانی هستند؟

دربارهٔ یکی از شخصیت‌های مهم بزرگ‌سال در زندگی خود داستانی بنویسید یا آن را برای دیگران بیان کنید. از فرزندتان هم بخواهید این کار را انجام دهد. داستان‌های خود را با صدای بلند برای یکدیگر بخوانید و ببینید آیا می‌توانید ویژگی‌های مشترکی در آن‌ها پیدا کنید؟ این کار، راه مناسبی برای صحبت کردن دربارهٔ تمام افراد مهم در زندگی شماست.

8. با هم آشپزی کنید

به آشپزخانه بروید و همهٔ افراد خانواده را هنگام آماده کردن دستور غذا در آشپزخانه جمع کنید. سعی کنید مواد اولیهٔ لازم برای پختن غذا را با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری گوناگون اندازه‌گیری کنید. برای مثال، چند قاشق آرد لازم است تا یک فنجان آرد به دست بیاید؟ یا اینکه چه تعداد فنجان آب برای پر کردن یک پارچ کافی است؟ برای تهیهٔ غذا برای 24 نفر مهمان چه دستور غذایی لازم است؟

9. لالایی بلدی؟

لالایی محبوبی از زبانی دیگر بلدی؟ یکی از شعرهای دوران مهدکودک خود را که در بچگی فراگرفته‌اید، به خاطر بیاورید. آن را با صدای بلند بخوانید و کودک‌تان را هم به خواندن آن تشویق کنید. می‌توانید کلمات ترانه را تغییر دهید و شعری دربارهٔ خانوادهٔ خود بگویید. شعرهای مهدکودک در فرایند یادگیری، برای آموختن مهارت‌های اولیهٔ زبانی کودکان مهم هستند.

10. گفت‌وگوی تلویزیونی در خانواده

یک برنامهٔ تلویزیونی تماشا کنید. سپس از کودک‌تان بپرسید کدام قسمت را بیشتر دوست داشت و چرا؟ نظرات خود را نیز بیان کنید. دربارهٔ برنامه‌هایی که قبلاً مشاهده کرده‌اید، صحبت کنید. آیا این برنامه مشابه برنامه‌ای بوده که در کنار هم دیده‌اید یا متفاوت از آن است. در این باره گفت‌وگو کنید. صحبت کردن دربارهٔ نمایش‌ها و برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند به اعضای خانواده کمک کند تا تجارب دیگران را درک کنند و پیوند قوی‌تر و محکم‌تری با یکدیگر ایجاد کنند.

دیگر تصاویر
Submitted by editor74 on ی., 11/01/2020 - 09:10