هدف پنجم توسعه پایدار، برابری جنسیتی

توانمندسازی زنان و دختران و تضمین برابری حقوق آنان

زنان، نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند و بنابراین نیمی از استعداد نهان آن به حساب می‌آیند. در حالی که دنیا در راستای "هدف‌های توسعه‌ی هزاره" پیشرفت خوبی در زمینه‌ی برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان داشته است (مانند دسترسی برابر دختران و پسران به آموزش ابتدایی)، دختران و زنان همه‌ی نقاط دنیا هنوز هم از خشونت و تبعیض رنج می‌برند.

برابری جنسیتی نه تنها از حقوق بنیادی بشر بلکه نیازی ضروری برای برقراری صلح، پایداری و شکوفایی در دنیاست. متاسفانه هم‌اکنون از هر 5 دختر و زن بین 15 تا 49 سال، یک نفر گزارش خشونت فیزیکی یا جنسی از سوی شریک زندگی‌اش را در یک بازه‌ی 12 ماهه داده است و 49 کشور هنوز برای حمایت از زنان در برابر خشونت خانگی قانونی ندارند. در راستای آیین‌های زیانبار مانند کودک‌همسری و ختنه‌ی زنان که در دهه‌ی گذشته 30% کاهش یافته‌اند پیشرفت‌هایی حاصل شده‌ است، ولی برای حذف کامل این سنت‌ها تلاش‌های بیشتری لازم است.

فراهم کردن دسترسی برابر به آموزش برای زنان و دختران، خدمات بهداشتی، کاریابی و حضور در تصمیم‌‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی، برای جوامع و بشریت مفید خواهد بود و اقتصادی پایدار به وجود خواهد آورد. در دنیا، زنان سهم بزرگی از کارهای خانگی بدون درآمد را بر عهده گرفته‌اند. در سال 2018، زنان تنها 27 درصد جایگاه‌های مدیریتی را در دست داشتند. اجرای قوانین برابری زنان در محل کار و از بین بردن سنت‌هایی که زنان را مورد آسیب قرا رمی‌دهند برای پایان بخشیدن به تبعیض جنسیتی که به فراوانی در کشورهای گوناگون دنیا دیده می‌شود ضروری است.

آمار و ارقام:

  • در سطح جهانی 750 میلیون زن و دختر قبل از 18 سالگی ازدواج کرده‌اند و حداقل 200 میلیون زن و دختر در 30 کشور دنیا ختنه شده‌اند.
  • در سال 2017، آمار دختران بین 15 تا 19 سال که مورد ختنه قرار می‌گیرند در 30 کشوری که این سنت در آن‌ها رواج دارد از سال 2000 که نیمی از دختران را شامل می‌شد، به یک سوم دختران کاهش پیدا کرده است.
  • در 18 کشور، همسران می‌توانند از نظر قانونی جلوی کار کردن زنان‌شان را بگیرند؛ در 39 کشور، فرزندان دختر و پسر سهم برابری از ارث نمی‌برند و 49 کشور قانونی برای حمایت از خشونت خانگی علیه زنان وضع نکرده‌اند.
  • با این‌که زنان سراسر دنیا به مقام‌های سیاسی دست پیدا کرده‌اند، حضور 23.7 درصدی آن‌ها در مجلس‌های ملی هنوز با برابری فاصله‌ی زیادی دارد.
  • در 46 کشور، زنان بیش از 30 درصد صندلی‌های مجلس را اشغال کرده‌اند.
  • تنها 52 درصد زنانی که در رابطه هستند یا ازدواج کرده‌اند آزادانه برای روابط جنسی، پیشگیری از بارداری و مراقبت‌های بهداشتی خود تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • در سطح جهانی، تنها 13 درصد زنان مالک زمین‌های کشاورزی هستند.
  • زنان شمال آفریقا خارج از حوزه‌ی کشاورزی، کمتر از یک پنجم مردان به استخدام شغل‌های درآمدزا درآمده‌اند.
  • بیش از 100 کشور اقدام به پیگیری اختصاص بودجه‌ به برابری جنسیتی کرده‌اند.
  • در جنوب آسیا، خطر ازدواج دختران در کودکی نسبت به سال 2000 بیش از 40% کاهش یافته است.

 

 

 

چه می‌توان کرد؟

اگر دختر هستید، می‌توانید درس‌تان را ادامه دهید، همکلاسی‌هایتان را توانمند کنید تا آن‌ها نیز تشویق به ادامه‌ی تحصیل شوند. برای حق دسترسی به خدمات بهداشتی زنانگی بجنگید. اگر زن هستید می‌توانید با گرایش‌های ناخودآگاه که سدی نامرئی مقابل برابری جنسیتی می‌کشند، مقابله کنید.

اگر پسر یا مرد هستید می‌توانید در کنار زنان و دختران کار کنید تا به برابری جنسیتی برسید و رابطه‌هایی پراحترام و سالم بسازید.

می‌توانید در کمپین‌های آموزشی که از آیین‌هایی مانند ختنه‌ی زنان جلوگیری می‌کنند و قوانین زیان‌باری که حقوق زنان را محدود می‌کنند را عوض کرده و جلوی شکوفایی استعدادهای آن‌ها را می‌گیرند، سرمایه‌گذاری کنید.

 

Submitted by editor74 on ش., 03/28/2020 - 20:30