بازنگری در زمان استفاده از دنیای مجازی در عصر کرونا
این روزها [این مقاله یک سال پیش نوشته شده است] حدود ۳ میلیارد نفر در سراسر دنیا به شکلی در قرنطینه یا منع آمد و شد معمول قرار دارند و تقریباً ۹۰٪ دانش آموزان در سراسر جهان دیگر عملاً در مدرسه حاضر نمیشوند. از این رو، جای تعجب ندارد اگر اصلیترین مجرای ارتباط بسیاری از کودکان و نوجوانان و والدینشان با دنیای بیرون را به نحوی فزاینده، صفحات تلویزیون و کامپیوتر تشکیل میدهند، یعنی چیزهایی که قبلاً به دیدهی تردید یا ملامت به آنها نگاه میشد.
حال که بیش از ۱۳۰ کشور به هدف مهار کرونا برای شهروندانشان محدودیتهای عبور و مرور ایجاد کردهاند، طبیعی است که اینترنت را ابزاری محوری برای دسترسی کودکان به آموزش، بازی، سرگرمی و تعامل اجتماعی بدانیم. خلاصه آنکه، بچهها میتوانند از اوقاتی که در فضای مجازی میگذارانند، فراوان بهره ببرند.
با این حال، میشود فهمید که برای والدینی که تا پیش از آمدنِ کرونا نگران مدت زمان حضور فرزندانشان در اینترنت و شبکه های اجتماعی بودند، افزایش یکبارهی چنین حضوری بعد از کرونا میتواند موجب نگرانی بیشتر و حتی اضطراب و پریشانی شود. از این رو، باید پرسید: «خانوادهها چطور میتوانند از این موقعیت بهترین استفاده را ببرند و در عین حال از امور مهم دیگرشان هم نمانند؟»
۲۷ مارس ۲۰۲۰. با افزایش منع عبور و مرور در نیویورک در ایالات متحد به منظور مهار ویروس کرونا (کووید ۱۹)، مارگو، که ۴ سال دارد، به جای آنکه طبق معمول به همراه دوستانش در مهد کودک باشد، در خانه و با تبلت در حال تمرین الفباست.
اوقات تماشا و بازیِ دیجیتال در عصر کرونا
تحقیقات نشان می دهد که شبکههای اجتماعی و بازیهای کامپیوتری ازسویی موجبات فراغت موقت از زندگی واقعی را فراهم میکنند و از دیگرسو موقعیتهایی برای تعامل اجتماعی ارزشمند به وجود میآورند. در همین ایام کرونا، برخی رسانهها به بعضی از این فواید اشاره کردهاند. برای مثال، میتوانید به این مطالب رجوع کنید: «در ایام فاصلهگذاری اجتماعی، بازیهای کامپیوتری ممکن است سلامت روانیتان را حفظ کنند،» «قبلاً فکر میکردم بازی کامپیوتری چیز بیهودهای است-تا اینکه کرونا از راه رسید!» و «کرونا به مجادلاتمان بر سر اوقات تماشا پایان داد: ما باختیم!»
توزیع کنندگان بازیهای دیجیتال، همچون استریم (Stream) خبر از افزایش قابل توجه شمار کاربران روزانهشان در چند هفتهی گذشته دادهاند. طیّ فقط یک ماه، یعنی از اوایل ماه مارس (۲۰۲۰) تا اوایل آوریل (۲۰۲۰)، تعداد این کاربران از ۱۹ میلیون به ۵/۲۳ میلیون رسیده است.[1] در این میان، بیشترین اقبال را بازیهای مبتنی بر شبیهسازیِ اجتماعی (social simulation) داشتهاند، مثل مجموعه بازیهای Animal Crossing یا Minecraft که به کاربران اجازه میدهند دنیای دلخواهشان را تنهایی یا با دوستانشان بسازند.
اما با خطرات احتمالی چه کنیم؟
اخیراً، چندین تحقیق طراز اول و قابل اعتنا نشان داده که در مورد بچهها، تأثیر اوقات تماشا بر سلامت عمومی و سلامت روانی تقریباً ناچیز است. در عوض، عوامل دیگر، یعنی حمایت والدین، روابط خانوادگی و یا تجارب ناگوار در دوران کودکی تأثیرشان از تأثیر اوقات تماشا بیشتر است. این مطالعات از جمله دربرگیرندهی تحقیقاتی میدانی با شرکت بیش از ۳۵۰ هزار کودک؛ پژوهش درازمدت دربارهی کودکان در بریتانیا؛ و نیز تحقیقات مبتنی بر یادداشتهای روزانهی کودکان در بریتانیا، ایرلند و ایالات متحد است. با اینحال، از آنجا که در محیطهای دارای جمعیت کم درآمد یا با درآمد متوسط دسترسی به اینترنت و کامپیوتر محدودتر است، شواهد چندانی هم در این موارد در دست نیست.
مطابق گزارش اخیر یونیسف با عنوان «بزرگ شدن در دنیایی آنلاین»، گرچه گروهی اندک از کودکان و نوجوانان حین استفاده از فنآوریهای دیجیتال تجاربی ناگوار از سر میگذرانند، این امر مستقیماً به «زمان»ی که آنلاین سپری میکنند مربوط نیست. در عوض، برای واکاویِ چنین تجاربی، لازم است بیشتر به این مسأله توجه کنیم که بچهها وقتی آنلایناند، چه میکنند، در معرض چه محتویات و مطالبی قرار میگیرند و نیز اینکه محیط زندگیشان و شبکههای حمایتی دور و برشان چگونه سر و سامان یافته است. بهترین حالت برای تنظیم وقت تماشای کودکان، ایجاد تعادل در برنامه ی آنان است. این وقت میباید نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم، بلکه به اندازه باشد.
وقت تماشا را عامل بی تحرّکی هم دانستهاند، امری که خود از جمله عوامل اصلیِ مرگومیر در سراسر دنیا و همچنین عاملی سهیم در چاقی کودکان و نوجوانان است. برخی استدلال میکنند محدود کردن میزان وقت تماشا یکی از راههای افزایش فعالیت جسمی است، اما تحقیقات چنین ادعایی را تأیید نمیکنند. در حقیقت، برای بسیاری از کسانی که این روزها در خانه محبوساند، عکس این مسأله صدق میکند، بدین معنا که بازیهای ویدیویی که مستلزم فعالیتاند و یا ویدیوهای تمرین ورزشی بهترین فرصت را برای فعالیتشان فراهم میکند.
اما برگردیم به مسألهی ایجاد تعادل. به عبارتی، چطور میتوانیم به بچهها کمک کنیم تا، چه اکنون در دوران همهگیریِ کرونا و چه وقتیکه زندگی به حالت عادی برگشت، به چنین تعادلی در زمان تماشا برسند؟
۲۵ مارس ۲۰۲۰. دوقلوها ماکسیم و یان (۵ ساله) در شهر اسکوپیه (پایتخت مقدونیه) حین نگاه کردن به برنامهای آموزشی در تلویزیون ملی، مشغول انجام حرکاتی ورزشی هستند. معلم این درس با کمک یونیسف مطالب آموزشی مرتبط با مهارتهای اجتماعی و عاطفی را در مواد درسی پیشدبستانی میگنجانَد.
چه می توان کرد؟
در زیر به چند مورد اساسی اشاره میکنیم:
-
تماس مداوم با دوستان مهم است: وقتی زندگی از حالت عادی و معمولیاش خارج و تا حد زیادی دچار بلاتکلیفی و فقدان قاعده میشود، لازم است بچهها با دوستانشان بازی کنند و در ارتباط بمانند. بازیهای ویدیویی و شبکههای اجتماعی میتوانند تجارب معناداری در دوران همهگیری برای بچهها فراهم بیاورند. از آن جمله میتوان به اینها اشاره کرد: برقراریِ ارتباط در زمانهای که تعامل اجتماعی کاهش پیدا کرده؛ سرگرم شدن وقتیکه گزینهها محدودند؛ و نیز کمک به کاهش اضطراب و ترس.
-
نقش فعّال والدین: مداخلهی هرازگاهی والدین میتواند نگرانیهای بجا راجعبه محتوای برخی بازیهای ویدیویی و همچنین پارهای خطرات احتمالی آنلاین را که ممکن است متوجه کودکان و نوجوانان باشد، کاهش بدهد. این قبیل مداخلات میتواند شامل موارد زیر باشد: والدین میتوانند با بچهها راجع به تجربیات آنلاین آنها صحبت کنند؛ آنها همچنین میتوانند به نحوی مطمئن شوند که فرزندانشان بازیهای مناسب بالاتر از سن خودشان را بازی نمیکنند؛ و نیز میتوانند حالات روحی و خوشی و ناخوشی فرزندانشان را در حین بازی کردن زیر نظر داشته باشند. همبازی شدن با بچهها در بازیهای ویدیوییشان هم یکی دیگر از راههای مناسب برای اطمینان از ایمن بودن فرزندان است. تازه، کلی هم کیف دارد!
-
انجام فعالیت فیزیکی مقابل تلویزیون یا کامپیوتر: به خاطر داشته باشید که در ایام همه گیری، بسیاری از کودکان و نوجوانان به هرحال نمیتوانند به اندازهی گذشته فعالیت جسمانی داشته باشند. بنابراین، اگر آموزش و معاشرت و بازی کردن در حال حاضر عمدتاً به تلویزیون و اینترنت محدود شده است، پس لازم است راههای تازهای برای فعّال نگهداشتنِ بچهها پیدا کنیم. با توجه به محدود شدن فعالیتها به محیط داخل، سازمان بهداشت جهانی بازیهای ویدیویی مستلزم فعالیت و همچنین کلاسهای آنلاین ورزش را به عنوان روشهایی برای حفظ سلامت در خانه پیشنهاد کرده، که راهحل مناسبی است، زیرا هم موجب فعالیت جسمی میشود و هم سرگرمکننده است. در ضمن، این توصیه هم مناسبِ این ایام است و هم برای زمانی که زندگی به وضع معمول برگشت سودمند است. در کنار این پیشنهاد، سازمان بهداشت جهانی همچنین توصیههایی برای افزایش فعالیت جسمانی در خانه دارد که مستلزم استفاده از وسایل الکترونیک نیستند؛ این توصیهها بهویژه برای خانوادهایی مناسباند که دسترسیشان به اینترنت محدود است.
همزمان با گسترش همهگیری کرونا، وابستگی ما به فنآوری دیجیتال هم بیشتر و بیشتر شده و برای آن دسته از ما که مجبوریم در خانه بمانیم، عملاً به شاهرگی حیاتی بدل گشته است.
از اینرو، به نظر میرسد اکنون زمان مناسبی است برای آنکه مفروضاتمان دربارهی استفادهی کودکان و نوجوانان از این گونه وسایل را بازنگری کنیم، مفروضاتی که غالباً ریشه در ترس ما از اموری ناشناخته دارند. برای مقابله با این قبیل ترسها، والدین میتوانند اوقات اضافیای را که در قرنطینه و با فرزندانشان میگذرانند، صرفِ بیشتر آموختن راجعبه دنیاهای همدیگر، چه مجازی و چه واقعی، کنند.
[1] برای آمار و ارقام مرتبط، نگاه کنید به https://steamdb.info/app/753/graphs/