تمرین های ساده برای تقویت دست ورزی و تمرکز کودکان

کودکان قبل از ورود به مدرسه باید مهارت‌هایی را آموزش ببینند. آموزگاران و والدین باید مهارت دست‌ورزی، تقویت هماهنگی چشم و دست، آموزش مهارت خودیاری، تقویت تمرکز و توجه در کودکان خود پرورش دهند. در این مقاله به فعالیت‌ و تمرین‌های ساده‌ای برای تقویت این مهارت‌ها پرداخته‌ایم. 

تقویت عضلات دست کودکان (تقویت دست‌ورزی)

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مهارت‌هایی که کودکان باید قبل از مدرسه آن را بیاموزد، «مهارت دست‌ورزی» است. مهارت دست‌ورزی در زمان مهدکودک و پیش‌دبستان باید تقویت شود اما والدین نیز باید در منزل به پرورش این مهارت‌ها اهمیت بدهند. برای تقویت عضلات دست کودکان چند نمونه فعالیت در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید با انجامشان این مهارت را در کودک خود تقویت کنید. 

نحوه اجرا فعالیت‌های تقویت دست‌ورزی: 

  •  برای اجرای این برنامه ابتدا کودک باید بتواند با مداد بین خطوط موازی حرکت کند بعد از یادگیری این مرحله حرکت با مداد و از بین خطوط مارپیچ یا شکسته به او آموزش داده می‌شود اگر کودک در این مرحله توانست بدون هیچ خطایی دو شکل را با خط به هم متصل کند وارد مرحله ماز ساده می‌شویم در برنامه یک ماز بدون مانع برای کودک رسم می‌کنیم و کودک باید بتواند با مداد از این موانع و بدون برخورد با دیواره‌ها عبور کند.
  • آخرین مرحله عبور از ماز با مانع است که در این مرحله کودک علاوه بر اینکه باید بتواند از بین خطوط عبور کند باید مواظب باشد به موانع برخورد نکند و راه اصلی را بدون برخورد با آن‌ها پیدا کند.

تقویت دست ورزی کودکان

تقویت عضلات دست کودکان

فعالیت های ساده برای تقویت دست ورزی کودکان

تقویت مهارت دست ورزی کودکان

تقویت هماهنگی​ چشم و دست در کودکان 

مهارت هماهنگی چشم و دست یک مهارت حرکتی محسوب می‌شود. این مهارت را کودکان در سال‌های ابتدایی زندگیشان به دست می‌آورند. فعالیت‌ و تمرین‌های ساده‌ای برای تقویت هماهنگی چشم و دست برای کودکان قرار داده‌ایم که می‌توانید با انجام‌دادنشان این مهارت را پرورش دهید. 

نحوه اجرا فعالیت‌های ساده برای تقویت هماهنگی چشم و دست:

  • ابتدا از کودک می‌خواهیم توپ را به سمت بولینگ‌ها قل بدهد، پس از آن چند عدد از بولینگ‌ها را با فاصله زیاد از یکدیگر گذاشته و از بچه می‌خواهیم توپ را بدون هدف به طرف بولینگ بزند، سپس بولینگی را به عنوان هدف مشخص کرده و از او می‌خواهیم توپ را به طرف آن قل بدهد و به تدریج فاصلة بین بولینگ‌ها را کمتر و تعداد بولینگ‌ها را افزایش می‌دهیم.

تقویت هماهنگی چشم و دست در کودکان

فعالیت های ساده برای تقویت چشم و دست در کودکان

تمرین های ساده برای تقویت چشم و دست برای کودکان

تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف، آموزش مهارت خودیاری در کودکان 

منظور از مهارت‌ خودیاری، مهارت‌هایی است که کودک باید یاد بگیرد نیازهای شخصی خودش را به صورت فردی انجام دهد مثل: شستن دست و صورت، پوشیدن لباس (کفش، جوراب و ...)، مسواک زدن و نظافت شخصی، بستن دکمه‌ و دستشویی‌رفتن و ...  یادگیری و پرورش این مهارت جزو یکی از مهم‌ترین مسائلی است که کودکان را برای ورود به زندگی اجتماعی آماده می‌کند. 

نحوه اجرا فعالیت‌های ساده برای تقویت آموزش مهارت خودیاری:

  •  ابتدا با مقوا یک دکمه و جا دکمه بزرگ تهیه کرده و از کودک می‌خواهیم دکمه را در جا دکمه قرار دهد پس از آنکه مهارت کافی را در این مرحله بدست آورد، این کار را با دکمة جدا و جا دکمه جدا بر روی پارچه انجام می‌دهد. پس از یاد گیری این مرحله کودک بایدبتواند دکمة لباس را بیرون از تن و روی تن دیگران یا روی لباس عروسک باز و بسته کند.
  • آخرین مرحله یادگیری بستن دکمه لباس در تن خود کودک است.

آموزش مهارت خودیاری در کودکان

فعالیت های ساده برای تقویت خود یاری در کودکان

تمرین های ساده برای تقویت خودیاری در کودکان

پرورش مهارت خودیاری در کودکان

آموزش مهارت خودیاری در کودکان

تقویت توجه و تمرکز در کودکان

برای بسیاری از کودکان تمرکز کردن کار بسیار دشواری است. تمرین‌های ساده‌ای در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید با انجام‌دادنشان تمرکز و توجه کودک خود را بالا ببرید.افزایش دهید.

نحوه اجرا تمرین‌های ساده برای تقویت توجه و تمرکز: 

  •  در این برنامه کودک باید یاد بگیرد دسته فلزی را بدون برخورد با میله‌های پر پیچ و خم فلزی حرکت دهد. در صورت برخورد دسته به فلزی صدای بوق بلندی شنیده می‌شود. در این بازی به دلیل روشن شدن لامپ و داشتن صدا خطاها برای بچه‌ها بارز است و بیشتر دقت می‌کنند که خطا نکنند.

تمرین های ساده برای تقویت تمرکز در کودکان

  • ابتدا از یک قطعه شروع می‌کنیم، یک قطعه برای کودک و یکی برای مربی.
  • مربی قطعه‌ای را در زوایای مختلف گذاشته و از کودک می‌خواهد به همان شکل قطعه را بگذارد.
  • هنگامی که کودک این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشت مراحل پیشرفته‌تر و با دو قطعه را ادامه داده و به تدریج تعداد قطعات را بیشتر می‌کنیم و کودک باید طبق الگوی مربی قطعات را بچیند. وقتی کودک توانست با تقلید قطعات را بچیند از او می‌خواهیم به صورت تخیلی با استفاده از قطعات اشکالی مانند برج بسازد.
  • قابل ذکر است در تمام این مراحل قطعاتی که کودک و مربی به کار می‌برند باید همرنگ و هم شکل باشند.

فعالیت های ساده برای تقویت تمرکز و توجه در کودکان

تقویت تمرکز و توجه در کودکان

افزایش تمرکز در کودکان

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ی., 05/21/2017 - 14:45