خزیدن نوعی حس برای نوزادان

خزیدن حسی

بله حیرت انگیز است!!! نوازد شما که تا چند روز پیش برای تمامی کارها وابسته به شما بود. حالا می تواند بخزد و تا حدودی خودش قدم به جلو بردارد. آری بازی کردن و تعامل مان با کودکمان بسیار مهم است اما او باید یاد بگیرد که خودش جهان پیرامونش را به روش های ایمن کشف کند. بنابراین، همین که کودک شما خودش خزیدن و حرکت کردن را یاد گرفت باید به او کمک کنید تا به طور ایمن به جلو قدم بردارد و مهارت های حرکتی اش را بالا ببرد شما میتوانید یک بازی یا مسیر حرکتی مناسب را برای او فراهم کرده به طوری که او را برای خزیدن تشویق کرده و در عین حال نقش حسی و تحریک حواس را برای کشف مستقلانه جهان پیرامونش بالا ببرید.

خزیدن حسی، خزیدن از روی اشیا مختلف

وقتی کودک خزیدن را شروع می کند شما در برخی از زمان ها شیوه بازی و تعاملتان با او متفاوت می شود. بنابراین، دیگر مانند گذشته ها نیست که ساعت ها یک جا نشسته و با اسباب بازی ها بازی کنید. حالا وقت تحرک بیشتر است کودک دوست دارد بخزد و جهان پیرامونش را کشف کند. بنابراین، شما با ترس و نگرانی از به خطر افتادن سلامتی او نمی توانید او را ازاین مهارت باز دارید.

از این رو می توانید با یک بازی فرح بخش مهارت او را بالاتر ببرید. بدین منظور برای او یک مسیر عبور طراحی کنید.

و در مسیری که او قرار است بخزد اشیا مختلف و ایمن قرار دهید. برای این بازی شما به یک یا دو بالشتک نرم و کم ارتفاع به علاوه یک مقوای کاغذی، یک روکش پلاستیکی، پارچه، یک تکه موکت، لیف، توری های نرم احتیاج دارید. پس از اینکه این وسایل را آماده کردید آن را روی زمین به شکل ردیفی یا مسیری بچینید. سعی کنید این وسایل را طوری روی زمین بگذارید که مانع از لیز خوردن و یا افتادن کودکتان شود. بعد خودتان در یک سر دیگر مسیر قرار گرفته و کودکتان را تشویق کنید تا از مسیر بازی عبور کند.

کودکتان را برای عبور از مسیر حسی شتابان زده نکنید و با ملایمت از او بخواهید که آرام آرام به سمت شما آماده و روی هر بافت یا شی کمی ایستاده و آن را خواب حس و لمس کند و دوباره حرکت کند شما میتوانید جنس آن شی را برای کودکتان توضیح داده که این پارچه نرم است، آن توری زبر است یا این پلاستیک صدادار است و …

اگر این بازی برای کودکتان شادی بخش است و در روز چند بار آن را تمرین کنید خصوصاً اینکه با پایین و بالا بردن ارتفاع اشیا می توانید مهارت خریدن کودک را از سطحی صاف به سطوح پست بالا ببرید.

کودکان تحریکات پوستی را دوست دارند. بنابراین فراهم کردن این مسیر به آنها کمک می کند تا انگیزه بیشتری برای کشف بافت های متفاوت پیدا کنند. لذا در این مسیر سعی کنید تحریکات شنیداری فراموش نشود. وقتی شما یک سلفون را در مسیر حرکت نوباوه تان قرار می دهید و هنگامی که او به روی آن می خزد در واقع او را تحریک شنیداری کرده اید. یا می توانید در مسیر حرکت برایش شعر بخوانید یا با جغجغه سر و صدا تولید کنید.

در پایان سال اول زندگی کودکان تقریباً قادرند با کمک و یا بدون کمک بیاستند و حتی چند قدمی بر می دارند. شما می توانید همین بازی را با او ادامه دهید یعنی اشیا را به طور محکم روی زمین قرار داده و مطمئن شوید که هر شی زیر پای او نمی لغزد سپس دو طرف مسیر حسی صندلی های سنگینی و محکم قرار دهید.

و از او بخواهید تا آهسته در آن مسیر گام برداشته و جنس اشیا مختلف و بافت های مختلف را زیر پاهایش حس کند. اگر صندلی در اختیار ندارید می توانید خود تان به او کمک کرده و از دست هایش بگیرید و اجازه راه رفتن در این مسیر اعجاب انگیز را به او بدهید.

حتماً اگر کودکتان در این سن هنوز آماده خزیدن یا راه رفتن نیست. بهتر است او را برای حرکت های شبه خزیدن روی این مسیر قرار دهید. و خودتان برای حرکت او نقش مشوق داشته باشید.

البته هیچگاه فراموش نکنید که بهتر است کودکتان برای این بازی شلوار یا بلوز آسیتن بلند به تن نداشته باشد و اگر هوای خانه خیلی سرد است می توانید به او اجازه دهید تا تنها با پوشک جهان پیرامونش را کشف کند.

زیرا حتی کودک وقتی با شکم می خزد بافت مختلف اشیا اعصاب پوستی او را تحریک کرده و او تجربه حسی جدیدی را از اکتشاف محیط پیرامونش بدست خواهد آورد.

به هر ترتیب کودکان وقتی خزیدن را شروع می کنند والدین می بایست شرایط بازی و تحرک رابرای او تغییر دهند. بازی های حسی برای کودکان این مرحله رشدی که هنوز در مرحله حسی – حرکتی هستند بسیار مناسب است و والدین می بایست کودک را با بافت و اشیاء مختلف و روش های ایمن در هنگام خزیدن آشنا سازند. البته این آشنا سازی نیاز به زمان دارد و شما نیاز به حفظ ایمنی کودک خود دارید و هرگز نباید هنگام بازی از او غافل شوید.

خزیدن مهمترین مرحله زندگی کودکتان است. با فراهم کردن شرایط و محیط غنی او را تشویق به خزیدن زیاد کنید. اجازه دهید او در خانه حسابی بخزد. هرچه کودک را از خزیدن محروم سازید و از ترس اینکه مبادا اتفاق ناگواری برای او بیافتد کثلا او را در روروئک گذاشته یا زندگی او را محدود به محفظه های محافظت کودک کنید، در واقع نیمکره های مغز او را از رشد مطلوب باز داشته اید. چه بسا که امروزه میان خزیدن در دوران نوزادی و نوباوگی و یادگیری و ریاضی ارتباط یافته اند.

منبع:

The stay at home, MOM survival guide. (2015). Sensory Crawl Infant and Toddler Activity. Retrieved from http://thestay-at-home-momsurvivalguide.com/2015/09/sensory-crawl-infan…

Gustavus Jones, S. (2004). Understanding your one-year-old. London & Philadelphia: Kingsley Publishers.

نویسنده
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on د., 05/29/2017 - 09:16