هفته‌ی آب در آکادمی خان (بخش سوم)

در سایت آموزک بخوانید: آکادمی خان چیست؟ (بخش نخست)

در سایت آموزک بخوانید: راهنمای والدین: استفاده از آکادمی کودکان خان در خانه (بخش دوم)

از ماه ژوئیه 2023 آکادمی خان یک برنامه آموزشی تابستانی رایگان برای کودکان 2 تا 8 ساله در نرم‌افزار خود در نظر گرفته است. این کمپ، والدین و کودکان را به سفر آموزشی مجازی‌ای می‌برد.

برنامه تابستانی آکادمی کودک خان

برنامه‌ها در کمپ تابستانی از این قرارند: 
-هفته‌ی آب
-هفته‌ی هنر و صنایع دستی 
-هفته‌ی حیوانات و طبیعت
-هفته موسیقی و فعالیت

هفته‌ی آب

سوم جولای: هفته‌ی آب است. در این هفته، بچه‌ها با جانوران دریایی هیجان‌انگیز در اقیانوس آشنا می‌شوند. با مطالعه درباره پستانداران، صخره‌های مرجانی رنگارنگ، جزر و مد، یخچال‌های طبیعی و موارد دیگر، کودکان با شگفتی‌های اقیانوس نیز آشنا می‌شوند. 

هفته آب در کمپ تابستانی آکادمی خان

هفته‌ی هنر و صنایع دستی 

دهم جولای: هفته هنر و صنایع‌دستی است. این هفته ویژه پرورش خلاقیت در کودکان است. کودکان می‌‎توانند با قدرت تخیل خود، موضوعی را تجسم کنند و آن را بسازند.

هفته هنر و صنایع دستی در کمپ آکادمی خان

هفته‌ی حیوانات و طبیعت

17 جولای: هفته حیوانات و طبیعت است. در این هفته بچه‌ها در‌باره موجودات و زیستگاه‌های آن‌ها در دنیای طبیعی می‌آموزند؛ از بزرگترین جانوران مانند فیل گرفته تا کوچک‌ترین آن‌ها مانند جوجه‌تیغی.

هفته حیوانات و طبیعت در کمپ آکادمی کودک خان

هفته موسیقی و فعالیت

24 جولای: هفته موسیقی، حرکت و فعالیت است. این هفته ویژه‌ی آهنگ‌ها و بازی‌هایی است که کودکان را به حرکت و فعالیت تشویق می‌کند. همچنین در این هفته، مهارت‌های خواندن کودکان با داستان‌های هیجان‌انگیز درباره آلات موسیقی، ژیمناستیک و ورزش‌های گروهی تقویت می‌شود.

هفته موسیقی حرکت و فعالیت در کمپ تابستانی آکادمی خان

برای دریافت برنامه‌ی کمپ، کافی است نرم‌‎افزار را نصب کنید و با همان نشانی ایمیلی که در آکادمی ثبت‌نام کرده‌اید، برنامه‌های این کمپ را ببینید.

کمپ تابستانی آکادمی خان

در سایت آموزک بخوانید: اهمیت داشتن سواد دیجیتال در کودکان

این مقاله به هفته‌ی آب اختصاص دارد.

هفته‌ی آب

کودکان در این هفته با جانوران دریایی، صخره‌های مرجانی رنگارنگ، جزر و مد، یخچال‌های طبیعی و در واقع، با شگفتی‌های اقیانوس آشنا می‌شوند. 

هر روز در هفته آب، به یادگیری درباره یک موضوعات زیر اختصاص یافته است:

دوشنبه: نهنگ‌ها 
سه‌شنبه: کوسه‌ها
چهارشنبه: آکواریوم‌ها و صخره‌های مرجانی
پنجشنبه: سمورهای دریایی و سواحل دریا 
جمعه: شگفتی‌های آب

دوشنبه: نهنگ‌ها 

هفته آب با معرفی بزرگترین پستاندار روی زمین، نهنگ آبی، آغاز می‌شود. نرم‌افزار کودک را به تماشای ویدیویی آموزشی درباره‌ی حقایقی از زندگی نهنگ دعوت می‌کند. در بخش کتابخانه آکادمی کودکان خان، کتاب‌هایی درباره‌ی این موضوع وجود دارد. کودکانی که تازه شروع به خواندن کرده‌اند می‌توانند، قسمت «برایم بخوان» را در کتابخانه انتخاب کنند و والدین این کتاب را برای کودک بخوانند. هم‌چنین کودکانی که یادگرفته‌اند بخوانند، می‌توانند بخش «خواندن به تنهایی» را فعال کنند و از مطالعه این کتاب‌ها لذت ببرند.

والدین می‌توانند فایلی را که در هفته‌ی آب در اپلیکیشن و همچنین در سایت قرار گرفته است، دریافت و سپس آن را چاپ کنند. کودک می‌تواند نهنگ‌ها را رنگ کند و در بخش نوشتاری فایل چاپ شده، داستانی در مورد نهنگ بنویسد. 

کودک می‌تواند کلماتی را که با حرف w، ابتدای واژه‌ی نهنگ به زبان انگلیسی (whale)، شروع می‌شوند پیدا کند و در قسمت «حروف» بر روی شخصیت کارتونی«اولو» کلیک کند تا درباره‌ی آن حرف بیاموزد. برای تشخیص حروف و صداها باید روی درس‌های حرف «w» کلیک کند. کلمه‌های زیادی وجود دارد که با این حرف شروع می‌شوند.

سه‌شنبه: کوسه‌ها

سه‌شنبه در این هفته به یادگیری درباره‌ی کوسه‌ها اختصاص دارد. کودک با یادگیری حقایق جالبی در مورد اسکلت، دندان‌ها و پوست کوسه، با این جانور آشنا می‌شود و همچنین با تماشای کلیپ‌ها و مطالعه کتاب‌ها در کتابخانه آکادمی، اطلاعات بیشتری در مورد کوسه‌‌ها کسب می‌کند.

والدین می‌توانند فایلی را که در اپلیکیشن و همچنین در سایت است دریافت و سپس آن را چاپ کنند. کودک می‌تواند کوسه‌ها را رنگ کند و گونه‌های مختلف آن را نام ببرد. 

به همراه شخصیت کارتونی «پک» جانوران دریایی جدید را با کودک بشمارید
تعداد زیادی دندان در دهان هر کوسه است و شمارش آن‌ها می‌تواند برای کودک کار جالبی باشد. شخصیت کارتونی «پک» عاشق شمردن است. بنابراین با رفتن به بخش ریاضی در اپلیکیش، کودکان می‌توانند اعداد را ببینند و شمارش را بیاموزند. کودکان بزرگ‌تر می‌توانند جمع چند رقمی و معادله‌ها را انجام دهند.

کودکان از شمارش جانوران دریایی و رنگ کردن آن‌ها بسیار لذت خواهند برد. کودکان کوچک‌تر از بریدن، رنگ‌آمیزی و شمارش آن‌ها لذت می‌برند و کودکان بزرگ‌تر می‌توانند از فایل چاپ شده برای تمرین افزودن و کاستن استفاده کنند.

چهارشنبه: آکواریوم‌ها و صخره‌های مرجانی 

در چهارشنبه، کودکان می‌توانند به همراه «کیتی» به تماشای آکواریومی زیبای بروند. به گفت‌وگوی میان کیتی با یک زیست‌شناس کوسه گوش دهند تا بدانند کوسه‌ها چگونه غذا می‌خورند. سپس، با کیتی همراه شوند و ببینند کیتی چگونه از راه تونلی در زیر آب می‌گذرد تا ماهی‌های زیبا را در اطراف ببیند. کتاب صخره‌های مرجانی در اپلیکیشن قرار گرفته است تا کودکان بیشتر با صخره‌های مرجانی آشنا شوند.

بر اساس آنچه کودکان از کتاب و ویدیو می‌آموزند باید نام تصاویری را که در صفحه می‌بینند با برچسب بزنند. سعی کنید از نمادک مداد برای باز کردن ویژگی‌های متفاوت مانند تغییر ابزار هنری، افزودن برچسب یا ضبط صدا برای کودک استفاده کنید.

یاد بگیرید: مرتب‌سازی و تطبیق صخره‌ها 
در این بخش کودک می‌آموزد چگونه اشیای رنگارنگ را با پیروی از دستورهای شخصیت کارتونی «کودی» مرتب کند. به بخش «منطق» در کتابخانه بروید، سطح یادگیری را انتخاب کنید و انواع درس‌های زیر مجموعه «تنگ ماهی» که شامل تمرکز، حافظه و تفکر است را ببینید.

سپس، درس را با مرتب‌سازی اشکال چاپ‌کردنی ادامه دهید. با رنگ‌آمیزی مثلث‌ها به آبی، دایره‌ها به سبز و مربع‌ها به نارنجی شروع کنید. بچه‌ها چه چیزهای آبی، سبز و نارنجی را می‌توانند در دریا پیدا کنند؟ آن‌ها را رنگ کنید و سپس ببرید و در آخر شکل‌های مشابه با هم را در یک ردیف قرار دهید.

بازی: آکواریوم در بطری 
یک بطری پلاستیکی شفاف انتخاب کنید که کودک بتواند داخل آن را ببیند. بطری را با وسایلی که در اطراف خانه پیدا می‌کنید مانند چند سنگ، شن، علف برای جلبک دریایی، صدف، اسباب‌بازی جانوران دریایی، جواهرات دست‌ساز و چیزهای پر زرق‌و‌برق پر کنید و سپس داخل آن آب اضافه کنید. اگر مقداری رنگ خوراکی دارید به آب اضافه کنید تا شبیه به آب دریا شود، از مقداری روغن بچه، برای تولید حباب در داخل آب استفاده کنید. این آکواریوم کوچک خانگی شماست.

پنجشنبه: سمورهای دریایی و سواحل دریا را تماشا کنید: 

در روز پنجشنبه در هفته آب، سفری به ساحل دریا داریم تا درباره‌ی سمورهای دریایی زیبا و بازیگوش در ساحل بیشتر بدانیم. با تماشای ویدیوهایی از آکواریوم و همچنین مطالعه کتاب‌هایی درباره سمورهای دریایی، کودک می‌آموزد که سمورهای دریایی چگونه در آب شنا می‌کنند.

ابتدا کودک باید ساحل را رنگ کند. اجازه دهید کودک با استفاده از تخیل خود،  تصویری از خودش نسشته بر صندلی ساحل بکشد. سپس، می‌توانید کاغذ خط‌دار را چاپ کنید و از کودک بخواهید داستانی درباره‌ی سفری خارق‌العاده به ساحل بنویسد.

همچنین کتاب درنظرگرفته‌شده -با موضوع کار تیمی و دوستی- را برای کودک بخوانید. این داستان درباره‌ی دو دوست به نام‌های اسب دریایی و چتر دریایی است که به یکدیگر کمک می‌کنند تا بر ترس‌ها و مشکلات خود غلبه کنند. کودک می‌آموزد که دوستی راهی برای مقابله با سختی‌ها و مشکلات زندگی است. دانش‌آموزان می‌توانند داستان را درقسمت شخصیت کارتونی «ریا» پیدا کنند.

بازی:
با فعالیتی ساده مانند شستن ظرف‌ها شروع کنید. یک چهارپایه در کنار سینکِ آشپزخانه یا حمام بگذارید. از بچه‌ها بخواهید ظرف‌ها را بشویند. آن‌ها می‌توانند با ریختن مقداری صابون ظرفشویی، بازکردن شیر آب و پر کردن سینک شروع کنند. فنجان‌ها، لیوان‌های پلاستیکی و بطری‌های آب چیزهای خوبی برای شروع هستند. اجازه دهید تا زمانی که کف در آب وجود دارد در آن بازی کنند. بچه‌ها حتی می‌توانند جانوران و اسباب‌بازی‌های خود را به سینک بیاورند تا آن‌ها را حمام کنند. با قرار دادن سنگ‌های جالب و اشیای طبیعی در زیر آب، استخرهای جزر و مدی درست کنید. اگر اسفنجی اضافی دارید، آن را به شکل ستاره برش دهید تا ستاره‌ای دریایی بسازید یا برای ساخت اختاپوس، دایره وسط دستمالی را با کش جمع کنید تا سر اختاپوس درست شود؛ سپسش روی آن را نقاشی کنید. 

جمعه: شگفتی‌های آب تماشا کنید

روز جمعه در هفته‌ی آب با این پرسش از کودک آغاز می‌شود: آب چگونه به وجود می‌آید؟ سپس کودک ویدیویی آموزشی می‌بیند. در ویدیو نشان داده می‌شود چگونه آب‌های روی کره‌ی زمین چرخه‌ای را طی می‌کنند و این چرخه تکرار می‌شود. چرخه‌ی آب با باران شروع می‌شود و شاید به اقیانوس برود یا به بخار آب در ابرها ختم شود. آب می‎‌تواند به شکل‌هایی خارق‌‌العاده تبدیل شود.

در پایان، زمان جشن گرفتن است. پس از تکمیل هفته آب، گواهینامه‌ای به کودک داده می‌شود. گواهی هفته آب، به شکل چاپ‌پذیر و همچنین به شکل نسخه‌ای دیجیتالی وجود دارد. گواهی خالی را پر کنید و پس از تکمیل و ذخیره‌ کردن آن، اپلیکیشن گواهی هفته آب را برای کودک صادر خواهد کرد.

کودکان با یک تمرین سرگرم‌کننده یوگا -بخش ویدیوهای کلاس اول در کتابخانه- می‌توانند تعدادی از حرکات یوگا را یاد بگیرند و انجام دهند. 

بازی: 
شگفتی‌های آب را با آماده کردن خوراکی‌های یخی مانند بستنی‌های خانگی به کودکان آموزش دهید. شربت آبلیمو و آب‌سیب، هردو اگر یخ‌زده باشند، طعمی عالی دارند. از بچه‌ها بخواهید نوشیدنی دلخواه خود را انتخاب کنند و آن را در قالب یخ بریزید تا منجمد شود. اگر از قالب یخ استفاده می‌کنید، می‌توانید یک خلال دندان را داخل آن قرار دهید و از آن به عنوان دسته‌ی نوشیدنی یخی استفاده کنید. از خوردن نوشیدنی‌ای یخی در کنار کودک لذت ببرید.!

ویراستار
گروه آموزک
Submitted by editor69 on ی., 11/19/2023 - 14:39