در مرکز بازیافت چه می‌گذرد؟

جمع‌آوری

پس از اینکه شما اقلام بازیافتی‌تان مثل انواع بطری، کاغذ و... را به غرفه بازیافت تحویل می‌دهید یا درسطل زباله می‌‌اندازید، ماشین‌های حمل بازیافت این اقلام را به مرکز بازیابی مواد می‌برند. در این مرکز اقلام بر اساس نوع‌ آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. (مانند کاغذ و آلومینیوم و...). سپس هر دسته به کارگاه‌ها و کارخانه‌های مرتبط با خود فرستاده می‌شود تا در آن‌جا برای تولید محصولات جدید از آن‌ها استفاده شود.

جمع آوری مواد بازیافتی

در مرکز بازیافت

در مرکز بازیافت تراکتورها مواد قابل بازیافت را روی تسمه نقاله‌ای که در حال حرکت است می‌ریزند، این تسمه نقاله نقطه شروع کار سیستم بازیافت است.

سیستم بازیافت


خرید کتاب با موضوع بازیافت


جداسازی اقلام نامناسب

گاهی ممکن است ما بعضی از اقلام را اشتباهی در سطل بازیافت خود بیاندازیم. این اقلام باید قبل از ورود به دستگاه از سیستم خارج شوند. چراکه ممکن است به دستگاه بازیافت آسیب برسانند. در این مرحله کارگران این اقلام را مانند کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی‌های پلاستیکی جدا می‌کنند. کارگران همچنین وسایل الکترونیکی، قطعات بزرگ فلزی و لباس را نیز در این مرحله جدا کرده و هرکدام را به مراکز مرتبط می‌فرستند.

جداسازی اقلام نامناسب

جدا کردن کاغذها

در این مرحله اقلام سبک و مسطح مانند کاغذ و مقوا به راحتی روی دیسک‌های چرخان جا‌به‌جا شده و در قسمت بازیافت کاغذ قرار می‌گیرند. در حالی که اقلام حجیم روی تسمه نقاله دیگری می‌افتند و وارد مرحله بعدی می‌شوند. سپس کاغذهای دسته‌بندی شده به بخش دیگری می‌روند، آن‌جا تمیز و خرد شده و به خمیرکاغذ تبدیل می‌شوند که از آن کاغذ بازیافتی تولید می‌شود.

بازیافت کاغذ

در سایت آموزک بخوانید: آشنایی کودکان با حفاظت از محیط زیست

جدا کردن شیشه‌ها

اجسام باقی‌مانده- بیش‌تر شیشه، پلاستیک و فلزات کوچک - به مجموعه‌ای از دیسک‌های فولادی در حال چرخش می‌رسند که شیشه را به قطعات کوچک می‌شکند. موارد دیگر به بالا پرتاب شده و جدا می‌شوند. مواد خرد شده در دستگاهی می‌افتند که در آن جریان هوا تکه‌های کاغذ را جدا می‌کند. سپس قطعات باقی مانده را به یک مرکز بازیافت شیشه می‌فرستند.

بازیافت شیشه

جدا کردن پلاستیک‌ها

خب حالا چه اتفاقی برای آنچه که باقی مانده است می‌افتد؟ جریانی از هوا اقلام سبک‌تر مانند پلاستیک را به تسمه نقاله جدید می‌فرستد، در حالی که اقلام سنگین‌تر مانند فلز به راه خود ادامه می‌دهند.

بازیافت پلاستیک

کتاب کودک درباره بازیافت


خرید کتاب کودک درباره بازیافت و بازمصرف


طبقه‌بندی پلاستیک

انواع مختلف پلاستیک قبل از بازیافت باید جدا شوند. همانطور که پلاستیک در امتداد تسمه نقاله حرکت می‌کند، دستگاهی با دوربین مادون قرمز نور را به اقلام می‌تاباند تا پلاستیک را شناسایی کند(همه چیز به نحوه انعکاس نور از آیتم مربوط می‌شود). هنگامی که دستگاه نوع خاصی را تشخیص داد، یک فشارقوی هوا آن را به داخل سطل صحیح می‌اندازد. سپس آن‌ها را به مرکز دیگری می‌فرستند تا به محصولات بازیافتی تبدیل شوند.

طبقه بندی پلاستیک های بازیافتی

جدا کردن فلزات

همانطور که فلزات در امتداد تسمه حرکت می‌کند، یک آهنربای قوی فولاد و قلع را جذب می‌کند، و آن‌ها را در سطل می‌اندازد. اقلام به شکل مکعب‌های غول پیکر بسته‌بندی می‌شوند و به مراکز مرتبط فرستاده می‌شوند تا قبل از بازیافت به محصولات جدید، آن‌ها را ذوب کنند.

بازیافت فلزات

جدا کردن آلومینیوم

آلومینیوم معمولاً مغناطیسی نیست، بنابراین قوطی‌ها و فویل‌ها از کنار آهنربای اول عبور می‌کنند. در عوض، دستگاهی با ایجاد میدان مغناطیسی قوی آلومینیوم را دفع کرده و آن را از تسمه نقاله خارج می‌کند و به داخل سطل مربوطه می‌اندازد. آلومینیوم را ذوب می‌کنند و در کارخانه‌ی دیگری تبدیل به قوطی و فویل می‌کنند.

بازیافت آلومینیوم

آخرین ایستگاه

کاغذ، شیشه، فولاد، آلومینیوم و پلاستیک جدا شده، بسته شده و در نهایت به سایر مراکز فروخته می‌شود که آن‌ها را به محصولات بازیافتی تبدیل می‌کند. سایر اقلام را به محل دفن زباله می‌فرستند یا می‌سوزانند.

محصولات بازیافتی

دیگر تصاویر
Submitted by editor69 on س., 02/28/2023 - 15:06