مزیت‌های بازی با عروسک‌های نمایشی برای کودکان 3 تا 6 ساله

نکات کليدی

  • عروسک‌های نمایشی در عین حال که سرگرم کننده هستند راهی براي آشنایی کودک با احساساتش هستند.
  • شما می‌توانيد از هر عروسک و يا اسباب بازی نرمی استفاده کنيد. حتي می‌توانيد عروسک منحصر به فرد خودتان را درست کنید.
  • بازی کودک خود را با عروسک‌های نمایشی دنبال کنيد و احساسات را به عنوان بخشی از نمايش به او معرفی کنيد.

در این مقاله خواهید خواند:

  • چرا عروسک‌های نمایشی برای کودکان مفید هستند؟
  • آنچه برای نمايش عروسکی نیاز دارید
  • چگونه می‌توان از عروسک‌های نمایشی برای آموزش احساسات به کودکان استفاده کرد؟
  • مناسب‌سازی بازی با عروسک‌های نمایشی برای گروه‌های سنی مختلف

چرا عروسک‌های نمایشی برای کودکان مفید هستند؟

عروسک نمایشی راهی سرگرم کننده و مفيد برای کشف، آشنایی و مديريت احساسات در کودکان است.

درک و صحبت درباره‌ی احساسات شديدی مانند نااميدی و حسادت ممکن است برای کودک شما سخت باشد. کشف و ابراز اين احساسات به وسيله‌ی يک عروسک به کودک کمک می‌کند تا بهتر آنها را مديريت کند.

وقتي شما و کودک‌تان عروسک‌های منحصر به فرد خودتان را می‌سازید، نمايش عروسکی تبدیل به فعاليتی خلاقانه و سرگرم کننده می‌شود.

نمایش عروسکی مزایای بسیار زیادی دارد که ممکن است بسیاری از افراد به‌خصوص والدین از آنها مطلع نباشند. اجازه دهید با هم آن‌ها را مرور کنیم، آماده‌اید؟

نمایش عروسکی قوه تخیل کودک را تقویت می‌کند

واضح‌ترین مزیت نمایش عروسکی تقویت قوای تخیل و خلاقیت کودک است. کودکانی را دیده‌ایم که با عروسک‌های‌شان داستان ساخته‌اند، از نام‌گذاری عروسک‌های‌شان گرفته تا ساخت نمایشنامه‌هایی برای اسباب بازی‌های‌شان، چه آن اسباب بازی باربی باشد چه ربات تبدیل شونده! عروسک‌های نمایشی را می‌توان دستکاری کرد و اندام و سرشان را تکان داد و همین قابلیت باعث می‌شود نمایش شخصی‌تر و مفرح‌تر شود.

والدین می‌توانند برای کودکان داستان بخوانند یا برایشان داستان بگویند و از کودکان‌شان بخواهند داستان‌ها را به کمک عروسک‌های نمایشی دوباره تعریف کنند. این کار کودک را ترغیب می‌کند تا هرآنچه از داستان به یاد دارد را مجدد بازگو کند. والدین نیز می‌توانند داستان ساخته شده کودک‌شان را بشنوند.

عروسک‌های نمایشی به رشد عاطفی کودک کمک می‌کنند

گاهی اوقات کودکان خجالتی‌ و گوشه‌گیر هستند و والدین اغلب به سختی می‌توانند کودک‌شان را متقاعد کنند تا احساساتش را بروز دهد. در چنین شرایطی، عروسک‌های نمایشی تبدیل به یک «دوست» برای کودک می‌شود که به او کمک می‌کند احساساتش را بدون معذب بودن نشان دهد. عروسک‌های نمایشی به کودک این اطمینان را می‌دهد که آنها فضای امنی برای تخلیه احساسات خود دارند. آنها حتی از عروسک‌های نمایشی برای درد و دل کردن با والدین‌شان درباره ناراحتی‌های‌ خود استفاده می‌کنند.

حرف‌های گفته و ناگفته‌ی کودکان را در بازی با عروسک‌های‌شان ببینید!

نمایش عروسکی مهارت‌های حرکتی کودک را بهبود می‌بخشد

در زمان استفاده از عروسک‌های نمایشی کودک می‌بایست از انگشتانش برای حرکت عروسک استفاده کند. این کار باعث تقویت مهارت‌های حرکتی کودک می‌شود (فعالیت‌های کوچکی مثل برداشتن و نگه داشتن اشیاء). از این طریق او یاد می‌گیرد با استفاده از کدام انگشت می‌تواند دست یا پای عروسک را تکان دهد. این فعالیت یک فعالیت فوق العاده برای هماهنگ‌سازی دست و مغز نیز است!

کودک از طریق نمایش عروسکی آداب معاشرت را می‌آموزد

والدین به خوبی از دشواری‌های آموزش رفتارهای مناسب اجتماعی و آداب معاشرت به کودکان‌شان آگاه هستند و از طرف دیگر برای کودکان گوش دادن به دستورات قدرت مآبانه‌ی والدین، مراقبان و یا معلمان‌شان دشوار است. از آنجایی که عروسک‌های نمایشی برخلاف روش‌های سنتی و قدیمی به شیوه‌ای سرگرم کننده و مفرح با کودکان ارتباط برقرار می‌کنند، استفاده از آنها روش راحت تری برای انتقال پیام‌های ارزشمند به کودکان می‌باشد.

نمایش عروسکی اعتماد به نفس کودک را در خواندن و حرف زدن افزایش می‌دهد

کودکان ممکن است در هنگام خواندن و یا حرف زدن در مقابل دوستان‌شان و یا والدین‌شان احساس خجالت کنند. در چنین شرایطی آنها بیشتر مایلند که در مقابل «دوستان» عروسکی‌شان به خواندن یا حرف زدن بپردازند. زمانی که کودکان تلاش می‌کنند با عروسک‌های نمایشی‌شان داستان بسازند، مهارت‌های زبانی‌شان نیز تقویت می‌شود. آنها می‌آموزند که چگونه جمله‌ها را بسازند و کلمات را برای توصیف عناصر قصه‌گویی‌شان انتخاب کنند.

به‌علاوه، تحقیقات نشان داده است که کودکان زمانی که پشت عروسک‌های نمایشی پنهان شده‌اند کم‌تر خویشتن‌دار هستند و کم‌رویی را کنار می‌گذارند. آنها در بازی با عروسک‌های نمایشی‌شان و تجربه موقعیت‌های متفاوت احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

نمایش عروسکی فعالیت گروهی در کودکان را تقویت می‌کند

در جمع‌های گروهی، میان خواهر برادران و یا در کلاس، می‌توان از عروسک‌های نمایشی به منظور افزایش سطح مشارکت کودکان و سرگرمی استفاده کرد. زمانی که اسباب بازی جدیدی به کودکان معرفی می‌شود آنها بسیار هیجان زده می‌شوند. معلمان می‌توانند به کودکان اجازه دهند که با استفاده از عروسک‌های نمایشی داستان‌های جدیدی بسازند و یا احساسات خود را از طریق آنها ابراز کنند.

آنها حتی ممکن است پایان داستان‌های افسانه‌ای را با  قدرت تخیل خود تغییر دهند. چرا سفید برفی باید از دست ملکه شیطانی فرار کند؟ چرا نماند و او را شکست ندهد؟

یک دوست عروسکی به کودک خود معرفی کنید و پرواز تخیل او را به هنگام تعریف داستان به تماشا بنشینید و ببینید چگونه اعتماد به نفس او در محیط‌های اجتماعی شکوفا می‌شود.

آنچه برای نمايش عروسکی نیاز دارید

شما مي‌توانيد از هر عروسک و يا اسباب بازی نرمی در نمایش عروسکی استفاده کنيد. همچنين مي‌توانيد عروسک منحصر به فرد خودتان را درست کنيد.

ايده‌هايی برای درست کردن عروسک:

  • از يک جوراب و يا جوراب ساق بلند زنانه در ساخت عروسک استفاده کنيد. برای مثال از دکمه‌ها به عنوان چشم و از پشم به عنوان مو استفاده کنید. می‌توانید آن‌ها را به عروسک بدوزید و یا بچسبانید. یا از ماژیک‌های رنگی استفاده کنید و بر روی جوراب‌های سفید کهنه چهره‌ای بکشید.
  • کیسه‌های کاغذی یا پاکت‌هایی را روی دست خود یا کودک‌تان قرار دهید و تزئین کنید. کودک می‌تواند برای عروسک‌ها چهره بکشد و یا می‌توانید چهره‌هایی را از مجلات و یا تصاویر چاپ شده برش دهید و روی عروسک‌ها بچسبانید.
  • عروسک‌های مختلفی را برای احساسات مختلف مانند شادی، عصبانیت، ناامیدی و حسادت درست کنید.

چگونه می‌توان از عروسک‌های نمایشی برای آموزش احساسات به کودکان استفاده کرد؟

  • از کودک خود پیروی کنید. کودک شما از بازی کردن با اسباب بازی‌ها و عروسک‌ها لذت می‌برد و وقتی شما به بازی می‌پیوندید خوشحال‌تر خواهد شد.
  • احساسات را به عنوان بخشی از نمايش معرفی کنيد. به عنوان مثال اگر کودک شما وانمود می‌کند که عروسک‌ها همه با هم می‌رقصند، می‌توانید با وانمود کردن اینکه عروسک شما نسبت به رقص عروسک‌های دیگر حسادت می‌کند، احساس حسادت را به او معرفی کنید.
  • با کودک خود درباره آنچه اتفاق می‌افتد صحبت کنید و او را تشویق کنید تا احساسات را نام‌گذاری کند. سپس از او بپرسید، فکر می‌کند آن‌ها باید چه کاری انجام دهند.
  • اگر کودک شما عروسکی را وادار به انجام کار ناشایستی مانند کتک‌زدن کرد، به تفاوت میان احساسات و رفتار اشاره کنید. به عنوان مثال اگر عروسکی حسادت کند طبیعی است اما اینکه حسادتش را با کتک‌زدن ابراز کند صحیح نیست. عروسک چه کارهای دیگری می‌توانست به جای کتک زدن انجام دهد؟
  • از مواقعی که احساس حسادت و یا احساس شدید دیگری داشته‌اید صحبت کنید و از فرزندتان بپرسید آیا او هم چنین احساساتی را تجربه کرده است؟ این موضوع به کودک کمک می‌کند که درک کند طبیعی است اگر گاهی احساسات شدیدی داشته باشد.

عروسک‌ها این پیام را  به کودک می دهند که: همه احساسات طبیعی هستند اما همه رفتارها خوب نیستند. نمایش عروسکی این فرصت را فراهم می‌کند تا کودک برخی روش‌های قابل قبول برای بیان و مدیریت احساسات شدیدش را تمرین کند.

مناسب‌سازی بازی با عروسک‌های نمایشی برای گروه‌های سنی مختلف

کودک خردسال شما ممکن است احساسات شدید را حتی در عروسک‌ها ناراحت کننده بداند. به عنوان مثال اگر یکی از عروسک‌ها واقعاً عصبانی باشد و فریاد بزند، ممکن است او نیز ناراحت شود. حواستان به کودک باشد و در صورت نیاز او را دلداری دهید. اگر این بازی برای کودک شما سرگرم کننده نیست، بازی را متوقف کنید.

کودک بزرگتر شما ممکن است از ساختن یک داستان ساده درباره احساسات عروسک‌ها لذت ببرد و سپس از آن با موبایل و یا تبلت شما فیلم‌برداری کند.

Submitted by editor74 on چ., 08/11/2021 - 08:02