۵ توصیه برای برخورد با کودک لجباز

می‌گویند برای این‌که یک کودک لجباز را به کاری که باید انجام دهد وادار کنید، می‌بایست هر آن‌چه می‌تواند انجام دهد، از او بخواهید و آن کار خلاف میل‌اش نباشد.

اگر در برخورد با کودک لجباز خلاقیت نداشته باشید، این کار می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. هرچه کودک باهوش‌تر باشد، تلاش شما سخت‌تر خواهد بود. دراین نوشته، پنج توصیه برای کمک به شما ارائه شده است تا تنش‌ها کم شود و امر آموزش دلپذیر شود:

۱. هرگز برای فهماندن این مطلب که چه کسی قوی‌تر است، جدل نکنید

پرورش کودک لجباز، نباید به صحنه جدال خواسته‌ها تبدیل شود. مطمئن باشید در آخر، شما بازنده خواهید بود. وظیفه شما این نیست که به کودک خود نشان دهید چه کسی دستور می‌دهد، بلکه شما ضمن برقراری چند قانون، باید به او کمک کنید تا شخصیتش را بهبود بخشد و به خوبی از وجودش استفاده کند. گفتنش آسان است ولی انجامش مشکل. من چند پیشنهاد برای کمک به شما دارم.

۲. ثبت قوانین به صورت نوشته و نگهداری آن

یک لیست بسیار روشن از قوانین تهیه کنید. بچه‌های کوچک‌تر به قوانین کمتری احتیاج دارند؛ با بالا رفتن سن، قوانین را بهبود ببخشید. برای کودکان با سنین مختلف، قوانینی بنویسید که مناسب کودک باشد. آن قانون‌ها را درمکانی در مرکز خانه قرار دهید و آن‌ها را مدام بخوانید. اگر یکی از بچه‌ها قانون را رعایت نکرد، قانون را برای او دوباره‌خوانی کنید.

۳. از تنبیه دردآور خودداری کنید و بازخورد شخصی نداشته باشید

برقراری قانون برای یک کودک لجباز و سخت، همیشه با زور همراه است. به این روش می‌خواهید به او بگویید که رئیس چه کسی است. فریاد یا کتک زدن در طولانی مدت، نمی‌تواند راه حل باشد. این‌ها جدال خواسته‌ها را به راه می‌اندازد که بیشتر نتیجه منفی دارد تا مثبت. کودک برای رشد ذهنی سالم، نیاز به یک آموزش هماهنگ دارد. برای این نوع آموزش، نیاز به خلاقیت دارید. تنبیهی انتخاب کنید که عکس‌العمل کودک را حدس می‌زنید یا به او اجازه دهید تا رفتار نامناسب خود را با رفتار یا ژستی مناسب جبران کند. بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است نامه عذرخواهی بنویسند.

 ما معمولاً از بچه‌ها می‌خواهیم راجع به قانونی که اجرا نمی‌کنند، مطلب کوتاهی بنویسند؛ این کار به آن‌ها فرصتی دوباره می‌دهد تا به قانون و به کاری که انجام داده‌اند فکر کنند.

۴. تمایلات خودخواهانه را محدود کنید

دوروها، افرادی خودخواه هستند. به عنوان والد، می‌بایست این نیروی بزرگ آن‌ها را به سمت خوبی هدایت کنیم. به کودک خود فرصت مسئول بودن بدهید، حتی اگر چند دقیقه بیشتر نباشد. بگذارید کودکان بزرگ‌تر در یک کار خوب، خود را نشان دهند. آن‌ها به بهانه‌ای نیاز دارند تا از خود جدا شوند. آن‌ها را درگیر پروژه‌هایی کنید تا به محدود بودن نیروی خود و محدودیت‌های دیگر خود پی ببرند.

۵. ویژگی‌های مثبت کودکتان را نشانه بگیرید و آن‌ها را با ملایمت و عشق، قوی‌تر کنید

ممکن است لجبازی کودکان، ما را آن‌قدر خسته و مستأصل کند که مهربانی و ملایمت را از یاد ببریم. بدون الگو گرفتن از ما، کودکانمان هرگز نمی‌توانند مهربانی و ملایمت را بیاموزند. روزانه تماس فیزیکی، در آغوش گرفتن و مکالمه‌ای مهربانانه با کودک خود داشته باشید. اولین ساعت‌های صبح یا هنگام برگشت از مدرسه یا قبل از خواب، می‌تواند زمان مناسبی برای این کارها باشد.

سرمایه گذاری برای کودکتان، بهترین سرمایه گذاری زندگی شماست. صرف زمانی برای دوست داشتن و پرورش او، لذت زیادی به همراه خواهد داشت.

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on چ., 10/03/2018 - 14:00