کلید یادگیری، آموزش کودکان سه تا هفت سال با رویکرد ویگوتسکی

آیا می‌خواهید کودکان کلاس خود را برای چالش‌های آموزشی‌ای که پیش رو دارند، آماده کنید؟

آیا به جایگاه ارزش مند یادگیری باور دارید؟ چگونه می‌توانید آن را در وضعیت کاری خود به کار بگیرید؟ 

کتاب «کلید یادگیری» بر پایه مفاهیم لِو ویگوتسکی، یکی از نظریه پردازان تاثیرگذار سده بیستم، در زمینه آموزشِ سال‌های نخست، تدوین شده است. 

نویسنده با بهره‌گیری از برنامه درسی «کلید یادگیری» نشان می‌دهد چگونه می‌توان کودکان را به نوآموزانی مستقل تبدیل کرد. «کلید یادگیری» برنامه ای است ویژه و الهام‌بخش، شامل فعالیت‌های پرورشی و شناختی برای «مرحله بنیادین و مرحله کلیدی ۱». 

کتاب «کلیدیادگیری»، نظریه ویگوتسکی در باره تکامل کودک را تبدیل به فعالیت‌های ساده، روشن و قابل اجرا برای کودکان سه تا هفت ساله می‌کند و هم زمان، نظریه زیرساخت فعالیت را توضیح و به مربی این امکان را می‌دهد تا برنامه را متناسب با موقعیت خود به کارگیرد. 

این منبع با ارزش، شامل نمونه بازی و فعالیت‌های آماده اجرایی است که از میان بیش از ۶۰۰ تجربه ویژه یادگیری، انتخاب، و در قالب دوازده واحد برنامه درسی برای استفاده آسانِ مربی تدوین شده است. 

با توجه به هدف‌های یادگیریِ «مرحله بنیادین سال‌های نخست» به‌کارگیری این برنامه جامع به کودک کمک می‌کند تا بتواند به مهارت‌های زیر دست یابد:

  • با راهنماییِ مربی و ابتکار عمل، فعالیت خود را برنامه‌ریزی کند و نظم بخشد. به روشنی نظر خود را بیان کند، به مهارت به کار بردن زبان، شنیدن و توجه کردن دست یابد. 
  • مشکلات را با ابتکار و با به کار بردن مهارت‌های فکری حل کند. 
  • با دیگران آزادانه و با اعتماد به نفس ارتباط بگیرد و به مهارت‌های اجتماعی دست یابد. 
  • به نوآموزی با اعتماد به نفس، با انگیزه و دارای ابزار ذهنی لازم برای یادگیری پایدار در آینده، تبدیل شود. 

مربیان سال‌های نخست و آموزش گران مرحله کلیدیِ ۱، که هدف شان گسترش و غنا بخشیدن به تکامل شناختی کودک است، این منبع ارزش مند را برای تکمیل و تنظیم تجربه‌های موجود به کار می‌گیرند. 

گالینا دالیا مدیر برنامه درسی «کلید یادگیری»، کارشناسی شناخته شده در زمینه به کارگیری عملی نظریه ویگوتسکی در مورد «یادگیری و تکامل»، در جهان است.

درباره  رویکرد ویگوتسکی بیشتر بخوانید 

ویگوتسکی از نظریه تا کاربرد

ویگوتسکی میراث فراموش شده

مروری بر دیدگاه‌های ویگوتسکی