اندازه‌ی رد پای کربن شما چقدر است؟

اندازه‌ی رد پای کربن‌تان نشان می‌دهد که تأثیر شما بر محیط‌زیست چقدر است. 

مرور کلی 
کاوش رد پای کربن را کامل کنید، رد پا را رنگ‌آمیزی کنید و نشان دهید تأثیرخانواده‌ی شما بر محیط‌زیست به چه اندازه است.

گازهای گلخانه‌ای و رد پای کربن ما

تأثیر شما بر محیط زیست

نور و گرمای خورشید زندگی روی زمین را تضمین می‌کند و انرژی مورد نیاز برای رشد گیاهان را فراهم می‌کند. انرژی خورشید آب و هوا و اقلیم زمین را کنترل می‌کند. زمین بخشی از انرژی دریافتی از خورشید را جذب می‌کند و باقیمانده‌ی آن را در فضا ساطع می‌کند. اما گازهای مشخصی در اتمسفر با نام گازهای گلخانه‌ای، بخشی از انرژی ساطع شده از زمین را جذب می‌کنند و آن را در جو به دام می‌اندازند. این گازها مانند پتو عمل می‌کنند و سطح زمین را از آنچه باید باشد، گرمتر می‌کنند. 

در حدود 100 سال گذشته، بشر ماشین، کارخانه و وسایل نقلیه را ایجاد کرد که به شدت میزان گازهای گلخانه‌ای جومان را افزایش داده است. این سطح از گازهای گلخانه‌ای نشان می‌دهد که دمای جو بیشتر شده و زمین در حال گرم شدن است. این دمای گرمتر تغییراتی را در سراسر جهان، روی زمین، در اقیانوس‌ها و هوا ایجاد می‌کند. این رویداد می‌تواند توازن آسیب‌پذیر زندگی پایدار را به هم بزند. 

چه این موضوع برای‌مان قابل درک باشد یا خیر، همه‌ی ما با فعالیت‌های روزمره‌ی خود دی‌اکسیدکربن را که یکی از گازهای گلخانه‌ای است، منتشر می‌کنیم. مقدار کربنی که منتشر می‌کنیم، همان «رد پای کربن» است. هرچه ردپا بزرگتر باشد، دی‌اکسیدکربنی که در نتیجه‌ی انتخاب‌هایمان ایجاد می‌شود، بیشتر خواهد بود. 

تغییرات اقلیمی ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و ردپای بزرگ کربن: 

•    امواج گرمایی ایجاد می‌کند که به محصولات آسیب می‌رساند، دام‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و زندگی را برای انسان‌ها دشوار می‌کند.  
•    موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود که با ایجاد آلرژی، آسم و بیماری‌های دیگر در ارتباط است.  
•    به دلیل افزایش سطح دریاچه‌ها طوفان‌های شدید و سیلاب ایجاد می‌کند. 
•    با ایجاد تغییرات اقلیمی موجب کاهش زیستگاه طبیعی به ویژه در قطب شمال می‌شود.


خرید کتاب درخت نخل در قطب شمال (حقایقی داغ درباره ی تغییرات اقلیمی)


خانواده‌ها می‌توانند با تمرکز بر چهار منطقه‌ی اصلی که موجب افزایش بیش از اندازه‌ی دی‌اکسیدکربن می‌شود، ردپای کربن را کاهش دهند: خانه و استفاده از انرژی خانگی، حمل و نقل، عادت‌های فردی و بازیافت. با این بازی اندازه‌ی تقریبی ردپای کربن‌تان را تخمین می‌زنید و روش‌های آسانی برای کاهش آن یاد می‌گیرید. 

وسایل لازم:

•    صفحه‌ی بررسی ردپا، برای هر خانواده یک صفحه 
•    تصویر ردپا 
•    مداد شمعی، ماژیک یا مداد رنگی به رنگ‌های پیشنهادی

کاوش ردپای کربن سؤال‌هایی مطرح می‌کند که شرکت کننده با توجه به آن‌ها خط‌های اطراف ردپا را رنگ‌آمیزی کند. هرچه گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید کنید، طبق پاسخ‌ها ردپای شما بزرگتر می‌شود. رنگ‌های مختلف چهار گروه رفتاری را نشان می‌دهد: 
•    خانه و استفاده از انرژی خانگی: قرمز 
•    حمل و نقل: آبی 
•    عادت‌های فردی: سبز 
•    بازیافت: قهوه‌ای

کاوش ردپای کربن:

اندازه‌ی ردپای کربن خانواده شما چقدر است؟

شیوه‌های مختلف زندگی ما و فعالیت‌های روزانه موجب انتشار دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای بیش از اندازه در جو می‌شود. میزان گازهای گلخانه‌ای که تولید می‌کنیم «ردپای کربن» ما است. ممکن است مقدار زیاد دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای دیگر تغییرات اقلیمی غیرطبیعی در جو ایجاد کند که تأثیرات مضری بر سیاره‌ی ما دارد. این کاوش را انجام دهید تا متوجه شوید اندازه‌ی تقریبی ردپای کربن خانواده‌ی شما چقدر است. 

خانه و انرژی خانگی

1. اگر در خانه‌ی ویلایی زندگی می‌کنید به 4 حلقه رنگ قرمز بزنید؛ اگر در آپارتمان یا نوع دیگری از خانه زندگی می‌کنید به 2 حلقه رنگ قرمز بزنید. 
2. اگر از لامپ‌های کم‌مصرف مانند لامپ‌های فلورسنت[1] استفاده نمی‌کنید، به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ قرمز بزنید. 
3. اگر در خانه دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت با قابلیت برنامه‌ریزی ندارید به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ قرمز بزنید. 
4. اگر با برچسب ستاره‌ی انرژی[2] لوازم خانگی آشنا نیستید، به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ قرمز بزنید.

حمل و نقل

5. برای هر اتومبیل کوچک در خانواده، به 1 حلقه رنگ آبی بزنید. 
6. برای هر اتومبیل متوسط یا بزرگ در خانواده به 2 حلقه رنگ آبی بزنید.  
7. اگر فیلتر هوای اتومبیل‌تان را به طور مرتب تعویض نمی‌کنید و فشار لاستیک را بررسی نمی‌کنید، به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ آبی بزنید. 
8. برای هر سفر هوایی در سال گذشته، به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ آبی بزنید. 

عادت‌های فردی

9. اگر گیاه‌خوار هستید، به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ سبز بزنید؛ اگر گیاه‌خوار نیستید، به 2 حلقه رنگ سبز بزنید. 
10. اگر هیچ‌گاه غذای ارگانیک نمی‌خورید، به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ سبز بزنید. 
11. اگر موقع حمام کردن، مسواک زدن یا شستن ظروف شیر آب را باز می‌گذارید یا چمن‌ها را چند بار در هفته آب می‌دهید، به یک حلقه‌ی دیگر رنگ سبز بزنید. 

بازیافت و زباله

12. اگر به طور معمول زباله‌های خانگی را بازیافت می‌کنید، به 1 حلقه رنگ قهوه‌ای بزنید؛ اگر هیچ‌گاه بازیافت نمی‌کنید به 2 حلقه رنگ قهوه‌ای بزنید. 
13. اگر هیچ‌گاه زباله‌های حیاط و آشپزخانه‌تان را به کمپوست تبدیل نمی‌کنید، به 1 حلقه‌ی دیگر رنگ قهوه‌ای بزنید.


خرید کتاب کودک درباره بازیافت


اکنون ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بدانید برای کاهش اندازه‌ی ردپای کربن چه کارهایی می‌توان انجام داد. 

برای کاهش اندازه‌ی ردپای کربن چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

1. خانه‌های تک خانوار معمولاً انرژی بیشتری مصرف می‌کنند تا خانه‌هایی که مانند آپارتمان‌ها چند خانوار دارند. اما اهمیتی ندارد کجا زندگی می‌کنید، برای کاهش میزان انرژی مصرفی در خانه و درنتیجه کاهش ردپای کربن مواردی هست که می‌توانید رعایت کنید.

2. لامپ‌های کم مصرف مانند فلورسنت فشرده و ال‌ای‌دی[3] نسبت به لامپ‌های رشته‌ای قدیمی انرژی کمتری مصرف می‌کنند. خانه‌ی خود را به لامپ‌های کم‌مصرف مجهز کنید و مبلغ کمتری هم برای صورت‌حساب برق پرداخت کنید. 

3. دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارتی که قابلیت برنامه‌ریزی دارد مطابق با ساعات روز دما یا تهویه‌ی هوا را به طور خودکار بالا و پایین می‌برد. هنگامی که سیستم انرژی خانه‌ی شما خوب کار می‌کند، انرژی کمتری هدر می‌رود و ردپای کربن شما کاهش می‌یابد. 

4. لوازم خانگی که برچسب ستاره‌ی انرژی دارند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. هنگامی که وسیله‌ی جدیدی مانند یخچال، اجاق گاز، مایکروفر یا تهویه‌ی هوا خریداری می‌کنید، برچسب ستاره‌ی انرژی وسیله را ببینید تا در انرژی و پول صرفه جویی کنید و ردپای کربن را کاهش دهید. 

5. همه‌ی اتومبیل‌هایی که سوخت‌شان بنزین است، دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند. 

6. هرچه اتومبیل بزرگتر باشد، دی‌اکسیدکربن بیشتری تولید می‌کند. 

7. اتومبیل‌هایی که به خوبی نگهداری شوند از لحاظ انرژی کارامدی بیشتری دارند. حتماً به طور مرتب فیلتر هوا را تعویض کنید و از میزان هوای موجود در لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید. 

8. درحقیقت هر نوع حمل ونقل انرژی مصرف می‌کند و درنتیجه بر ردپای کربن تأثیر می‌گذارد.

9. تهیه، فرآوری، بسته‌بندی، تحویل و توزیع غذا نیازمند انرژی مزارع، کارخانجات، کامیون‌ها، فروشگاه‌های خواروبار فروشی و موارد دیگر است. چون رژیم گیاه‌خواری گوشت ندارد، فرد گیاه‌خوار معمولاً ردپای کوچکتری نسبت به سایر افراد دارد. 

10. تولید غذای ارگانیک فشار کمتری بر محیط‌زیست وارد می‌کند پس اگر تمایل دارید غذای ارگانیک بخورید، ردپای کربن‌تان کوچکتر است. 

11. آبی که وارد فاضلاب می‌شود باید در تصفیه‌خانه مراحل تصفیه را طی کند، حتی اگر آب تمیز باشد. اگر از آب به مقداری استفاده کنید که واقعاً نیاز دارید، ردپای کربن شما کاهش می‌یابد. 

12. بازیافت برای محیط‌زیست خوب است زیرا زباله‌های اضافی در محل دفن زباله و زباله‌سوزها جمع نمی‌شود. اگر طبق برنامه‌ای منظم بازیافت را انجام دهید، ردپای کربن‌تان کوچکتر می‌شود.

13. تهیه‌ی کمپوست برای محیط‌زیست مفید است، زیرا زباله‌های آشپزخانه و باغ را از سایر زباله‌ها جدا می‌کند و باغبانی طبیعی را ترغیب می‌کند. اگر در خانه کمپوست تهیه کنید، ردپای کربن‌تان کوچکتر می‌شود.

ردپای کربن شما

با توجه به کاوش ردپای کربن، حلقه‌های اطراف ردپا را رنگ‌آمیزی کنید (از مرکز شکل شروع کنید) و اندازه‌ی تقریبی ردپای کربن خانواده‌ی خود را تخمین بزنید. شما و خانواده‌تان با انجام چه کارهایی می‌توانید ردپا را کوچک کنید؟

کاوش ردپای کربن


خرید کتاب کودک درباره محیط زیست


تعداد زیادی برگ، یک درخت

حفاظت از محیط‌زیست

برای حفاظت از محیط‌زیست کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم و سهمی در گروه داشته باشیم. در این فعالیت شرکت‌کنندگان بازی را انجام می‌دهند و راه‌هایی برای ایجاد تغییر و کاهش تغییرات اقلیمی می‌‌آموزند. سپس، نقش مشخصی را درنظرمی‌گیرند، آن را روی برگ درخت می‌نویسند و به درخت گروه «سبز باش» الصاق می‌کنند. می‌توانید این درخت را در مدرسه هم به نمایش بگذارید تا مشخص شود کارهای کوچک هر فرد تا چه اندازه در محیط‌زیست ما تغییر ایجاد می‌کند. 

هدف بازی: بازیکنی را پیدا کنید که کارتش با تصویر مطابقت دارد. کارت‌ها را کنار هم بگذارید و پیام سبز باش را بخوانید. سپس، پوستر درخت را تهیه کنید که روش‌های حفاظت از محیط‌زیست را روی آن نشان می‌دهید. این درخت را در مدرسه به نمایش بگذارید. 

وسایل مورد نیاز:

•    کارت‌های مشابهی که روی مقوا یا کاغذ چاپ شده‌اند و آن‌ها را روی پوشه‌های فایل یا مقوای پوستر چسبانده‌اید. 
•    کاغذ بسته‌بندی 
•    چسب (برای آویزان کردن کاغذهای بسته‌بندی، در صورت تمایل) 
•    ماژیک قهوه‌ای یا رنگ‌های مخصوص کاردستی 
•    ماژیک مشکی 
•    برگ‌های کاغذی (طبق نمونه) 
•    خودنویس 
•    قیچی 
•    چسب مایع یا نواری

آماده‌سازی:

1. دو دسته از کارت‌های مشابه را روی کاغذ 28 ×22 سانتی‌متری یا مقوا چاپ کنید. از روی خط‌ها کاغذها را بچینید و کارت‌ها را جدا کنید. اگر کارت‌ها را روی کاغذ معمولی چاپ کرده‌اید، آن‌ها را روی پوشه‌های فایل یا مقوای پوستر که محکم تر هستند، بچسبانید و تزئین کنید.  
2. چندین کپی از تصویر برگ تهیه کنید. آن‌ها را به شکل چهارگوش و هر برگ را جداگانه بچینید. 
3. با ماژیک قهوه‌ای یا رنگ کاردستی تنه‌ی درخت و چند شاخه بکشید. 
4. در قسمت بالایی کاغذ بسته بندی با ماژیک مشکی این پیام را بنویسید: «تعداد زیادی برگ، یک درخت: چگونه (نام مدرسه‌تان) سبز می‌شود.» 
5. پوستر را در مکانی بگذارید که شرکت کنندگان بتوانند به راحتی برگهای‌شان را به آن اضافه کنند. شاید بخواهید آن را روی دیوار بچسبانید یا روی میز بگذارید.  
6. قیچی، برگ‌ها و خودکارها را کنار هم و روی میز بگذارید.

روش بازی:

1. گروهی از بازیکنان به جایگاه می‌آیند و یک کارت برمی‌دارند.  
2. هر بازیکن دنبال فردی است که کارت مشابه دارد و روی آن پیامی نوشته شده است که با استفاده از آن کودکان و خانواده‌ها می‌توانند از محیط‌زیست حفاظت کنند. 
3. بالاخره بازیکنان جفت می‌شوند و یک نفر از هر گروه پیام را با صدای بلند می‌خواند.  
4. بازیکنان کارت‌ها را برمی‌گردانند، سپس برگ‌ها را به پوستر درخت اضافه می‌کنند. هر یک از شرکت‌کنندگان یک برگ می‌چیند و روی آن روشی برای حفاظت از محیط‌زیست می‌نویسد. بازیکنان می‌توانند پیامی را از بازی کارت‌های مشابه انتخاب کنند یا خودشان به پیامی فکر کنند. سپس برگ را با چسب مایع یا نواری به پوستر درخت بچسبانند. 

پیام اصلی در فعالیت «تعداد زیادی برگ، یک درخت»

•    با همکاری یکدیگر و کاهش تغییرات اقلیمی می‌توانیم نقش زیادی در حفاظت از محیط‌زیست داشته باشیم. 
•    یکی از کارهای سبز باش را انتخاب کنید و همه‌ی خانواده را در انجام آن سهیم کنید. 
•    هنگامی که در حفاظت از محیط‌زیست همکاری می‌کنید، به افرادی که در مدرسه، جامعه و کشورتان هستند، می‌پیوندید. 
•    روش‌های زیادی وجود دارد که خانواده‌ی شما می‌توانند برای حفاظت از محیط‌زیست به کار ببرند. در زیر بعضی از آن‌ها آمده است. درختان تنها سمبل همکاری ما در یک برگشان نیستند بلکه کارهای زیادی برای حفاظت از محیط‌زیست انجام می‌دهند.  
- درختان دی اکسید کربن را جذب می‌کنند، این گاز گلخانه‌ای است و در گرم شدن جهان و تغییرات اقلیمی مشارکت می‌کند.  
- درختان سایه ایجاد می‌کنند که موجب خنکی ساختمان‌ها می‌شود و نیاز به تهویه‌ی هوا را کاهش می‌‌دهد که موجب صرفه جویی در انرژی می‌شود.


خرید کتاب کودک درباره صرفه جویی در مصرف انرژی


کارت‌های مشابه (جفت) برای فعالیت سبز باش

فعالیت سبز باش

وسایل را خاموش کنید 
هنگامی که از تلویزیون، چراغ‌ها، پنکه و وسایل الکتریکی دیگر استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را خاموش کنید.

وسایل الکتریکی و شارژرها را از پریز خارج کنید 
وسایل الکتریکی و شارژرباتری‌ها را پس از شارژ از پریز خارج کنید.

کامپیوتر را در حالت خواب (اسلیپ) بگذارید 
هنگامی که با کامپیوتر و صفحه‌ی نمایشگر کار ندارید، از تنظیمات مدیریت انرژی استفاده کنید.

از انرژی پاهای‌تان استفاده کنید 
به جای اینکه از ماشین استفاده کنید، راه بروید، دوچرخه سواری کنید یا اسکیت سواری کنید.

فعالیت سبز باش


خرید کتاب کودک درباره الگوی صحیح مصرف


 درها و پنجره‌ها را ببندید

هنگامی که دستگاه تهویه‌ی هوا یا سیستم گرمایی روشن است، درها و پنجره‌ها را ببندید. هوای گرم و سرد فوراً خارج می‌شوند!

در یخچال را ببندید

هنگامی که می‌خواهید فکر کنید چه چیزی بخورید، در یخچال را باز نگذارید.

محل جریان هوا را مسدود کنید

محل جریان هوا در پنجره‌ها و درها را با درزگیر ببندید.

آب را هدر ندهید

با کوتاه کردن زمان حمام در مصرف آب گرم صرفه‌جویی کنید. یادتان باشد که موقع شستن ظرف‌ها یا مسواک زدن هم آب را ببندید.


خرید کتاب کودک درباره صرفه جویی در مصرف آب


 

فعالیت سبز باش

هنگام خرید به برچسب ستاره‌ی انرژی توجه کنید

هنگامی که خانواده‌تان تلویزیون، لامپ، وسیله‌ی برقی یا محصولات جدید دیگری خریداری می‌کنند، توصیه کنید دنبال وسایلی باشند که برچسب ستاره‌ی انرژی دارد. این یعنی وسایل از آژانس حفاظت از محیط‌زیست گواهی کم‌مصرفی گرفته است. 

بازیافت را فراموش نکنید

کاغذ، پلاستیک، شیشه و قوطی‌های فلزی را بازیافت کنید. هنگامی که موارد جدیدی خریداری می‌کنید، به دنبال اجناسی باشید که از مواد بازیافتی تهیه شده‌اند. 

از هر دوطرف کاغذ استفاده کنید

از هر دو روی کاغذ چاپ بگیرید و قبل از اینکه آن‌ها را بازیافت کنید از هر دو روی آن‌ها استفاده کنید.

به دوست‌تان امانت بدهید یا از او امانت بگیرید

بار دیگر که خواستید کتاب یا بازی ویدیویی جدیدی را بخرید، از کتابخانه یا دوست‌تان آن را امانت بگیرید. امانت گرفتن این موارد راه بسیار خوبی برای جلوگیری از اسراف است. 

فعالیت سبز باش

درختان به روش‌های مختلفی به محیط‌زیست کمک می‌کنند. یک مورد اینکه با جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن موجب تمیز شدن هوا می‌شوند.

خانه‌ای بسازید که مصرف بهینه‌ای از انرژی دارد

خانه‌ای بسازید که فواید عایق کاری صحیح و روش‌های دیگر کاهش میزان انرژی مصرفی را به شما آموزش می‌دهد.

خلاصه: دو الگوی جالب پشت سر هم داخل و خارج خانه را می‌سازند. آن‌ها را تزئین کنید، بچینید و به یکدیگر بچسبانید. راه‌هایی برای صرفه‌جویی در انرژی می‌بینید که در زمستان خانه را گرم و در تابستان خنک نگه دارید. فراموش نکنید عنوان‌های مربوط به صرفه‌جویی انرژی را در الگو بخوانید. می‌توانید بگویید کدام یک در تصویر خانه به کار رفته است؟

وسایل مورد نیاز:

الگوی خانه (داخل و خارج) که برای هر شرکت‌کننده آن را روی مقوای سفید چاپ گرفته‌اید (نکته: اگر آن‌ها را پشت سر هم و روی یک صفحه از مقوا چاپ بگیرید و به ترتیب قراربگیرند، بهتر است. می‌توانید آن‌ها را روی صفحه‌های جداگانه نیز چاپ بگیرید و از دانش‌آموران بخواهید که پس از برش آن‌ها را به یکدیگر بچسبانند). 
•    وسایل رنگ‌آمیزی مانند مداد شمعی یا ماژیک 
•    نمد صورتی یا فوم کاردستی 
•    چسب ( چسب کاغذ بهتر است) 
•    قیچی 
•    اختیاری: ورقه‌های نایلونی شفاف مانند تلق که عایق‌بندی پنجره‌ها را نشان می‌دهد. 

دستور کار:

1. الگوی خانه (هر دو طرف که داخل و بیرون خانه را نشان می‌دهد) و درختان را تزئین کنید. 
2. خانه و درختان را از محل خط‌های پررنگ ممتد بچینید (خط‌های نقطه چین را نچینید، این‌ها محل تا شدن شکل را نشان می‌دهد). 
3. اختیاری: در خانه را از بالا، پایین و دو طرف و محل دستگیره بچینید تا باز شود.  
4. اختیاری: پنجره‌ها را بچینید. همچنین می‌توانید آن‌ها را با نایلون شفاف جایگزین کنید که نشان می‌دهد خانه‌ی خود را به طور صحیح عایق کاری می‌کنید. 
5. از محل خط‌های نقطه چین الگو را تا بزنید. 
6. با چسب مایع (کاغذ) چارچوب خانه را به هم متصل کنید و درزها را «مسدود» کنید. 
7. «عایق» صورتی را به کف اتاق زیرشیروانی بچسبانید. 
8. سقف را به خانه بچسبانید. 
9. برای ایجاد سایه درختان را بیرون از خانه بچسبانید. 
10. فراموش نکنید که نکات صرفه‌جویی در انرژی را بخوانید و ببینید کدام یک را در خانه‌ی نوسازتان پیدا می‌کنید!

مصرف بهینه انرژی در خانه

مصرف بهینه انرژی

خانه‌ای با مصرف بهینه‌ی انرژی (مربوط به تصاویر بالا) 

*از دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت با قابلیت برنامه‌ریزی استفاده کنید. 
o    پنجره‌ها و درزها را مسدود کنید. *اتاق زیرشیروانی، فضاهای باریک و دیوارها را عایق کنید. 
o    فواصل موجود در کانال‌ها را با چسب مخصوص ببندید. 
*تهویه‌ی مناسبی برای اتاق زیرشیروانی درنظربگیرید. 
o    حاشیه‌ی تیرها و جعبه‌های الکترونیکی را که به فضای بیرون راه دارند، مسدود کنید. 
*پنجره‌ی دو جداره یا پنجره‌ی کرکره‌ای چوبی نصب کنید. 
*برای پنجره‌ها سایه بان و پرده بگذارید تا از خروج گرما در زمستان و ورود آن در تابستان جلوگیری کند. 
*درخت بکارید و از سایه‌ی آن استفاده کنید. 
*لامپ‌های پرنور و پرمصرف را به لامپ‌های کم‌مصرف تبدیل کنید. 
*فراموش نکنید قبل از اینکه از اتاق خارج شوید، لامپ‌ها را خاموش کنید. 
o    در صورتی که از شارژرها و پایه‌ی اتصال به برق استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را از پریز خارج کنید. 
o    وسایل برقی را از طریق سیم رابط قطع و وصل کنید. 
*اگرشیرهای آب چکه می‌کنند آن‌ها را تعمیر کنید. (این شیرهای آب چند لیتر آب را هدر می‌دهند.) 
*بازیافت کنید. 
*از پنکه‌ی سقفی در فصل تابستان استفاده کنید. 
*برای خشک کردن لباس‌ها، فضای بیرون از خانه را درنظربگیرید. 
*باغچه‌ی سبزیجات داشته باشید.

چالش خانوادگی سبز باش

روش‌های صرفه‌جویی انرژی در خاته

از گروه‌های والدین- فرزندان بخواهید بهترین روش‌های صرفه‌جویی انرژی در خانه و محل کار و همچنین نکات مهم دیگر مربوط به محیط‌زیست را معرفی کنند.

وسایل مورد نیاز:

•    فهرستی از بخش‌های مسابقه و جواب‌ها 
•    دو عدد زنگ روی میز 
•    مدیر مسابقه 
•    متصدی ثبت امتیازها 
•    جایزه برای برندگان

روش کار: بازیکنان را به دو گروه چهار نفره (دو جفت والدین- فرزند در هر گروه) تقسیم کنید. اگر شرکت‌کنندگان مشارکت خوبی دارند، تعداد جفت‌های والدین- فرزند را در هر گروه افزایش دهید. مدیر مسابقه بخش‌های مسابقه را (تا ده قسمت) اعلام می‌کند و بازی را با نام اولین بخش شروع می‌کند. گروهی که ابتدا زنگ را می‌زند و در هر بخش سه پاسخ صحیح می‌دهد، شش امتیاز می‌گیرد و برنده‌ی این قسمت از بازی می‌شود. مدیر به گروه مقابل فرصت می‌دهد که پاسخ‌های باقی مانده از فهرست را حدس بزنند و برای هر پاسخ صحیح دو امتیاز بگیرند. هنگامی که یک قسمت از بازی تمام شد، موارد باقی مانده از فهرست را بخوانید (بعضی از فهرست‌ها بیش از سه مورد دارند)، سپس قسمت بعدی بازی را شروع کنید. گروهی که در پایان بازی بیشترین امتیاز را دارد، برنده‌ی بازی است. 

چه می‌آموزید؟ بهترین روش‌های صرفه‌جویی در انرژی و نکات دیگری راجع به محیط‌زیست.

تنوع در بازی: برای کودکان در سنین پایین تر و بازیکنانی که با روش‌های صرفه‌جویی در انرژی آشنا نیستند، بازی را از طریق یک یا دو روش زیر ساده کنید.

•    به نکاتی اشاره کنید: مدیر بازی به نکاتی در فهرست اشاره می‌کند. 
•    قوانین را تغییر دهید: در نتیجه لازم است که هر گروه فقط به یک یا دو جواب صحیح از فهرست اشاره کند.

بخش‌ها و پاسخ‌های چالش خانوادگی سبز باش

سه مورد را نام ببرید که سهم بیشتری در تغییرات اقلیمی دارند

1. نیروگاه برق 
2. اتومبیل 
3. کامیون 
4. هواپیما 
5. ساختمان 
6. خانه

سه روش را نام ببرید که از هدر رفتن گرما از دیوار و پنجره جلوگیری می‌کنند

1. عایق کاری 
2. مسدود کردن درزها و شیارها 
3. استفاده از قوطی‌های اسپری عایق حرارت 
4. نوارهای عایق سازی در و پنجره 
5. تعویض پنجره‌ها 
6. نصب در برای انبار یا اتاق زیرشیروانی 
7. بستن درها و پنجره‌ها

سه روش مهم برای صرفه‌جویی انرژی در خانه (علاوه بر استفاده از محصولاتی که برچسب ستاره‌ی انرژی دارند) نام ببرید

1. عایق کاری 
2. مسدود کردن درزها 
3. برنامه ریزی صحیح دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت 
4. خاموش کردن لامپ هنگام خروج از اتاق 
5. خاموش کردن وسایل برقی بعد از استفاده از آن‌ها 
6. قرار دادن کامپیوتر در حالت خواب یا اسلیپ

سه مورد از نورهایی را که در خانه استفاده می‌کنید، نام ببرید

1. چراغ سقف آشپزخانه 
2. میز اتاق نشیمن و لامپ‌های کف اتاق 
3. روشویی حمام 
4. ایوان و تیرچراغ برق 
5. میز کنار تخت خواب

سه روش برای سبز بودن در مدرسه نام ببرید 

1. یادتان باشد موقع خروج از کلاس چراغ‌ها را خاموش کنید. 
2. کاغذهای کلاس را بازیافت کنید. 
3. بطری‌ها، قوطی‌ها و مواد قابل بازیافت در رستوران مدرسه را بازیافت کنید. 
4. از دو روی کاغذ برای چاپ استفاده کنید. 
5. در هر دو طرف کاغذ (پشت و روی آن) بنویسید.

سه روش برای صرفه‌جویی در مصرف آب خانه نام ببرید*

1. به برچسب کم مصرف بودن محصولاتی که از آب استفاده می‌کنند، مانند سرویس بهداشتی و شیرآلات، توجه کنید. 
2. نشتی‌های خانه را برطرف کنید؛ با رفع نشتی‌های کوچک می‌توانید حدود 200 گالن آب در هفته صرفه‌جویی کنید. 
3. صبح‌ها و شب‌ها که مسواک می‌زنید، شیر آب را ببندبد. با این کار در هر هفته 8 گالن آب صرفه‌جویی می‌کنید که معادل 240 گالن در ماه است.  
4. تعداد زیادی از ظرف‌ها و لباس‌ها را بشویید یا اگر تعداد آن‌ها کم است آب را برای مقدار کم تنظیم کنید. 
5. به جای باز گذاشتن شیر آب، یک بطری آب را در یخچال بگذارید تا خنک شود. 
6. در صورت لزوم حیاط و باغچه را آبیاری کنید و این کار را صبح‌ها در هوای خنک انجام دهید تا میزان تبخیر آب کمتر شود. 
7. آب پاش‌ها را فقط برای باغچه تنظیم کنید و مراقب باشید که خیابان و پیاده‌رو را آبیاری نکنید.

سه مکان از خانه را نام ببرید که خنک تر هستند

1. در صورتی که خانه کامل شده باشد، انبار یا اتاق زیرشیروانی و اگر کامل نیست نزدیک ورودی اتاق زیرشیروانی 
2. زیرزمین 
3. نزدیک درهایی که به خارج از خانه راه دارند. 
4. نزدیک پنجره 
5. قرنیزها 
6. اطراف پریزها یا کلیدهای برق روی دیوار 
7. نزدیک لوله کشی و لوازم دیگری که اتصال بیرونی دارند.

سه چیز را که می‌توانید از آن‌ها کمپوست تهیه کنید، نام ببرید

1. کود حیوانی 
2. لوله‌های مقوایی 
3. دستمال کاغذی 
4. تفاله‌ها و صافی قهوه 
5. پارچه‌های کهنه‌ی پنبه‌ای 
6. پرزهای جمع شده در خشک کن و جارو 
7. پوست تخم مرغ 
8. خاکستر داخل شومینه 
9. میوه‌ها و سبزیجات 
10. تکه‌های چیده شده‌ی چمن 
11. مو و خز 
12. علف‌های خشک و کاه 
13. گیاهان آپارتمانی 
14. برگ 
15. پوست دانه‌ها 
16. خاک ارّه 
17. روزنامه‌های خرد شده 
18. چای کیسه‌ای 
19. تکه‌های چوب 
20. پارچه‌های کهنه‌ی پشمی 
21. تکه‌های باقی مانده از هرس گیاهان

سؤال جایزه:

از هر دو گروه بپرسید؛ هر گروه سه مورد را حدس می‌زند

خرید وسایلی که برچسب ستاره‌ی انرژی دارند، موجب می‌شود صورت حساب برق به یک سوم کاهش یابد. سه وسیله از خانه را نام ببرید که این برچسب را دارند.

نورپردازی

1. لامپ‌ها 
2. وسایل روشنایی و چراغ‌ها 
3. رشته‌های روشنایی تزئینی

وسایل برقی خانه

1. تلویزیون 
2. پخش‌کننده‌ی دی وی دی 
3. تلفن بی سیم 
4. شارژر باتری 
5. جعبه‌های مبدل دیجیتال به آنالوگ 
6. سیستم‌های صوتی خانه و استریوها 
7. جعبه‌های تنظیم 
8. آداپتورهای برق بیرونی

وسایل اداری

1. کامپیوتر 
2. صفحه‌های نمایش 
3. ماشین‌های فکس و فتوکپی 
4. دستگاه‌های کپی دیجیتال 
5. چاپگرها و اسکنرها و سیستم‌های همه کاره

لوازم خانگی

1. یخچال 
2. ماشین لباسشویی 
3. ماشین ظرفشویی 
4. فریزر 
5. هواکش‌های اتاق

گرمایش و سرمایش

1. دستگاه تهویه‌ی هوا در اتاق 
2. پنجره‌ها 
3. رطوبت گیر 
4. کوره‌ها 
5. پنکه‌های سقفی 
6. پمپ‌های حرارتی 
7. دیگ‌های بخار 
8. تهویه‌ی هوای مرکزی 
9. عایق کاری 
10. پنکه‌های تهویه 
11. آبگرمکن

کاردستی‌های زندگی سبز

ساخت کاردستی از مواد دورریز

مواد دورریز و موادی را که با مصرف انرژی در ارتباط هستند، به کاردستی‌های مفید و تزئینی تبدیل کنید، سرگرم شوید و از انرژی و منابع حفاظت کنید.

تابلو اعلانات کوچک

از یک تی‌شرت قدیمی مورد علاقه برای روکش تابلو اعلانات استفاده کنید و به آن جان تازه‌ای ببخشید.

چهارگوشی به اندازه‌ی 32/20 در 32/20 سانتی‌متر از تابلویی با ضخامت 27/1 سانتی‌متر جدا کنید این تابلوها در فروشگاه‌های لوازم ساختمانی پیدا می‌شوند. تی‌شرت قدیمی را بردارید و مربعی به اندازه‌ی 8/22 در 8/22 از آن بچینید. قسمت چیده شده‌ی تی‌شرت را روی تابلو بکشید و با چسب نواری یا منگنه آن را به پشت تابلو متصل کنید. روبانی را با سنجاق ته گرد به تابلو آویزان کنید. روبان را از دو گوشه‌ی تابلو عبور دهید و طول مناسبی از آن را در قسمت بالای تابلو برای آویزان کردن آن از دستگیره‌ی در یا دیوار درنظربگیرید. برای تهیه‌ی تابلویی ویژه می‌توانید طرح روی تی‌شرت را در قسمتی از تابلو قرار دهید. 

ساخت کاردستی از مواد دورریز 
 

 

کاردستی‌های زندگی سبز 
آلبوم عکس کوچک

ساخت آلبوم از مواد دورریز

با استفاده از جعبه‌های خالی و کاغذهای بازیافتی آلبوم عکس مخصوص درست کنید. 
قسمتی از یک جعبه‌ی مقوایی نازک را بچینید و آن را با ورق‌های رنگی (قسمت‌های تمیز را روی کار قرار دهید) بازیافتی تزئین کنید. مقوا را از وسط تا بزنید و جلد کتاب را درست کنید.

ساخت کاردستی از مواد بازیافتی

همان طور که در تصویر مشخص است، نصف یک ورق بازیافتی را به شکل بادبزن تا بزنید. یک سر بادبزن را به داخل جلد جلویی و سر دیگر را به داخل جلد پشتی بچسبانید. اکنون می‌توانید عکس‌های‌تان را به بادبزن بچسبانید و کتاب‌تان را کامل کنید.

وات بالا است؟

مقدار مصرف برق در وسایل خانه

از یک وات‌سنج (دستگاه سنجش برق) استفاده کنید و با هیجان ببینید که وسایل مختلف در خانه چقدر انرژی استفاده می‌کنند و در موقعیت‌های مختلف چقدر استفاده‌ی آن‌ها متفاوت است.

وسایل مورد نیاز:

• وات‌سنج (با هزینه‌ی پایینی می‌توان یکی تهیه کرد یا از یک نفر قرض بگیرید. همچنین می‌‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین یا لوازم خانگی نزدیک محل زندگی تهیه کنید) 
• وسایل برقی مختلف مانند سشوار(به شدت توصیه می‌شود)، توستر، لپ تاپ، دستگاه دی‌وی‌دی، غیره. 
• دو عدد لامپ یک لامپ 60 وات رشته‌ای و دیگری لامپ 13 وات فلورسنت با برچسب ستاره‌ی انرژی. 
• یک عدد شارژر وسایل خانگی مانند جارو شارژی، مته‌ی بی سیم، قاب عکس دیجیتال یا داک دوربین دیجیتال (هرچه سر شارژر که به پریز وصل می‌شود، بزرگتر و سنگین تر باشد، بهتر است) 
• جایزه برای افرادی که وات صحیح وسیله را تشخیص می‌دهند.

روش کار

مسئول فعالیت هر وسیله یا دستگاه را به وات‌سنج وصل می‌کند. هر کدام از شرکت‌کنندگان وات را می‌‌خوانند و یادداشت می‌کنند. یادداشت کنید که عددها با توجه به وسیله و شرایط چه تغییری می‌کند. این مراحل را برای وسایل یکسان از نوع کم مصرف و معمولی انجام دهید (به طور مثال لامپ‌های کم مصرف و لامپ‌های رشته‌ای، لپ‌تاپی که روشن است و لپ‌تاپی که در حالت استراحت است، چراغ‌های رشته‌ای با برچسب ستاره‌ی انرژی و همان چراغ‌ها از نوع استاندارد). در آخر، از شرکت کنندگان بخواهید حدس بزنند زمانی که شارژر تلفن یا وسیله‌ی دیگری را شارژ نمی‌کند اما به پریز برق متصل است، چند وات برق مصرف می‌کند.

چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

در زندگی وسایل الکتریکی «مخفی» زیادی هست که حتی هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، انرژی استفاده می‌کنند. روش‌های زیادی برای استفاده‌ی کمتر از انرژی وجود دارد بی آنکه دستگاه یا وسیله را قربانی کنیم. یادتان باشد هنگامی که از وسایل استفاده نمی‌کنید آن‌ها را خاموش کنید، مدیریت برق کامپیوتر را فعال کنید و زمانی که تلفن یا سایر وسایل را شارژ نمی‌کنید، شارژر را از پریز برق خارج کنید. همچنین می‌توانید روش ساده‌ی استفاده از سیم رابط را به کار ببرید و زمانی که از وسایل استفاده نمی‌‌کنید، آن‌ها را خاموش کنید.

تنوع در فعالیت: این مورد را به فعالیت اضافه کنید. از گروه بخواهید تفاوت وات مصرفی در لامپ رشته‌ای و لامپ کم مصرف را حدس بزنند. اگر در وسایل‌تان سشوار دارید میزان وات مصرفی را در گرمترین و خنک ترین حالت نیز بررسی کنید. به فردی که حدسش به عدد درست نزدیکتر بود، جایزه بدهید.

زباله است یا چیز دیگر؟ 
دو امدادی

از بازیکنان بخواهید فوراً کارت‌ها را داخل سطل مخصوص بیندازند.

بازیافت

وسایل مورد نیاز:

• دو دسته کارت 20 عددی با برچسب مشخص برای زباله، بازیافت یا کمپوست (هر دسته از کارت‌ها باید رنگ متفاوتی داشته باشند) 
• سه سطل با نام «بازیافت»، «زباله» و «کمپوست» 
• میزهایی برای قراردادن سطل‌ها و کارت‌ها

روش کار:

سطل‌ها را در فاصله‌ی دورتری از بازیکنان قرار دهید. بازیکنان در دو ردیف بایستند. کارت‌های بازی را با رنگ متفاوت مشخص کنید. به هر گروه یکی از رنگ‌های کارت‌ها را اختصاص بدهید و تعداد زیادی از کارت‌ها را طوری که نوشته‌ی آن‌ها مشخص نباشد، روی میز و نزدیک هر ردیف از شرکت کنندگان بریزید. اولین بازیکن در هر ردیف اولین کارت را از روی میز برمی‌دارد و می‌دود تا آن را در سطل مخصوص آن کارت بیندازد، سپس به ردیفش برمی‌گردد و دستش را به بازیکن بعدی می‌زند تا همان کار را انجام دهد. گروه برنده در کوتاهترین زمان بیشترین کارت را در سطل‌های مخصوص انداخته است.

چه می‌آموزید؟

استفاده‌ی مجدد، بازیافت و کمپوست موجب صرفه‌جویی و حفاظت از منابع می‌شود. امکان بازیافت یا تبدیل به کمپوست بسیاری از موارد خانگی وجود دارد.

فهرست موارد

توجه: با دفتر بازیافت محل خود تماس بگیرید و ببینید امکان تبدیل چه مواردی به بازیافت وجود دارد.

کمپوست زباله  بازیافت
پوست موز 
هسته‌ی سیب 
تکه‌های چمن چیده شده 
پوست تخم مرغ 
تفاله‌ی قهوه 
گلهای پژمرده 
پوست سیب‌زمینی
پوست شکلات 
پوشک یک بار مصرف 
دستمال مرطوب 
بشقاب کاغذی یک بار مصرف 
فوم یک بار مصرف 
لیوان یک بار مصرف 
لامپ رشته‌ای 
جعبه‌ی غلات 
روزنامه 
تکه‌های کاغذ  
جعبه‌ی ماکارونی 
پاکت پلاستیکی شیر 
بطری‌های پلاستیکی آب 
قوطی نوشابه


 یک دقیقه  
ستاره‌های انرژی!

فعالیت‌های سرگرم کننده و جالب برای خانواده.

مرور کلی: شرکت کنندگان در شش بازی 60 ثانیه‌ای برای اینکه ستاره‌های انرژی شوند، چرخش‌هایی انجام می‌دهند.

وسایل مورد نیاز: 

گذرنامه‌ی ستاره‌ی انرژی برای هر شرکت کننده 
دستگاه زمان بندی 60 ثانیه‌ای برای هر ایستگاه 
موارد دیگر مخصوص هر ایستگاه (برای جزئیات صفحه‌های مربوط به فعالیت را ببینید)

توضیحات: هر یک از شش فعالیت مختلف 60 ثانیه طول می‌کشد. در شروع برنامه شرکت کنندگان گذرنامه‌ی ستاره‌های انرژی را دریافت می‌کنند. در گذرنامه فضایی برای هر یک از شش فعالیت وجود دارد. شرکت کنندگان برای تکمیل هر یک از فعالیت‌ها یک نمره یا ستاره دریافت می‌کنند. در پایان روز همه‌ی کارت‌هایی که تکمیل شده اند، جمع می‌شود و یک نفر با قرعه کشی جایزه می‌گیرد. همچنین، احتمال دارد افرادی در هر بازی بالاترین نمره را گرفته باشند.

1. خشک کردن لباس‌ها: لباس‌های شسته شده را روی بند آویزان کنید.

2. لامپ‌ها را خاموش کنید! روی تکه‌ای از مقوا توپ گُلف را از یک «خانه» به «خانه‌ی» دیگر بغلتانید.

3. معمای عایق کاری لوله: با استفاده از فوم لوله‌ی پی وی سی را عایق کنید.

4. گرم کردن و سرد کردن خودکار: لیوان‌های رنگی را مرتب کنید و نشان دهید که دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت با قابلیت برنامه ریزی چگونه کار می‌کند.

5. حمام کوتاه مدت موجب صرفه‌جویی در گالن‌های آب می‌شود: در 60 ثانیه چه تعداد گالن «آب گرم» استفاده می‌کنید؟

6. بازی جور کردن کارت‌ها برای مهارت حافظه: کارت‌هایی را که مربوط به بهره وری انرژی است، پیدا کنید.

خشک کردن لباس‌ها!

 انرژی باد و صرفه جویی انرژی

با استفاده از انرژی باد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، برای خشک کردن لباس‌ها از خشک کن استفاده نکنید.

هدف بازی: در یک دقیقه لباس‌ها را با موفقیت آویزان کنید.

وسایل مورد نیاز: 

•    12 عدد گیره‌ی لباس که به صورت جفتی از 1 تا 6 شماره گذاری شده اند. 
•    6 تکه لباس 
•    بند برای آویزان کردن، با توجه به موقعیت اتاق 
•    چیزی برای علامت گذاری خط شروع، مانند یک تکه چسب 

آماده‌سازی: هر طرف بند لباس را به نرده یا مکان مناسب دیگری ببندید. راه دیگر این است که دو نفر بزرگسال داوطلب شوند و دو سر طناب را نگه دارند. گیره‌های لباس را در کیف یا جعبه‌ی کوچکی بگذارید. لباس‌ها را در سبد لباس و در خط شروع! قرار دهید.

روش بازی: در مدت یک دقیقه، با استفاده از گیره‌های لباس سه تا شش تکه لباس را روی بند آویزان کنید (به سن شرکت کنندگان نیز بستگی دارد). لباس‌ها باید تا اتمام وقت آویزان بمانند.

اختیاری: از کودکان در سنین بالاتر بخواهید برای هر تکه از لباس‌ها از گیره‌هایی استفاده کنند که شماره‌ی یکسانی دارند. 

لامپ‌ها را خاموش کنید!

صرفه جویی در مصرف برق

یادتان باشد موقع خروج از اتاق لامپ و وسایل برقی را خاموش کنید و در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

هدف بازی: توپ گُلف را از یک «خانه» به «خانه‌ی» دیگر و در وسط صفحه بغلتانید و با موفقیت همه‌ی چراغ‌ها را خاموش کنید.

وسایل لازم:

•    یک صفحه‌ی محکم فوم 
•    توپ گلف

آماده‌سازی: نوار باریکی از صفحه بچینید و در دو لبه‌ی صفحه‌ی بازی بچسبانید تا توپ از صفحه بیرون نرود. چهار فرورفتگی در فوم ایجاد کنید. در هر گوشه یک فرورفتگی؛ به اندازه‌ای که توپ را نگه دارد ولی توپ به راحتی از آن‌ها خارج شود و بغلتد. یک سوراخ در مرکز صفحه ایجاد کنید. صفحه‌ی بازی را مانند شکل تزئین کنید. نقطه‌ی «شروع» را مانند شکل روی صفحه مشخص کنید.

روش بازی: بازیکنان (والدین و کودک) هر کدام در یک طرف از صفحه‌ی بازی قرار می‌گیرند. توپ بازی درمحل مشخص شروع قرار می‌گیرد. بازیکنان با همدیگر صفحه را کج می‌کنند تا توپ از «خانه‌ای» به «خانه‌ی» دیگر برود. هنگامی که توپ یک بار به هر کدام از خانه‌ها رفت، بازیکنان آن را به حفره‌ی مرکز صفحه هدایت می‌کنند. برای عبور توپ از هر خانه بازیکنان یک امتیاز می‌گیرند و اگر در زمان 60 ثانیه بازی را تمام کردند، 10 امتیاز خواهند گرفت. 

بازی و آموزش

معمای عایق کاری لوله

صرفه جویی در مصرف انرژی

عایق کاری لوله‌های آب گرم موجب می‌شود که دمای آب 2 تا 4 درجه گرمتر باشد، پس می‌توانید آبگرمکن را روی درجه‌ی کمتری تنظیم کنید.

هدف بازی: در یک دقیقه لوله را خوب عایق کاری کنید.

نکته: برای ایمنی از لوله‌ی پی وی سی استفاده می‌کنیم. معمولاً عایق فوم فقط برای لوله‌های فلزی استفاده می‌شود.

وسایل مورد نیاز: 

فوم سبک عایق کاری لوله  
قسمتی از لوله‌ی پی وی سی 
ابزار برش لوله (والدین استفاده کنند)

آماده‌سازی: دو قسمت مساوی از عایق لوله را با ابزار جدا کنید. سپس هر قسمت را به تکه‌های کوچکتر تقسیم کنید. اندازه‌ی عایق‌ها متفاوت است، آن‌ها را از کوچک به بزرگ مرتب کنید.

عایق کاری لوله ها

روی لوله‌ی پی وی سی قسمتی را که باید عایق شود با دو تکه چسب مشخص کنید و دو سر انتهایی لوله را آزاد بگذارید. 

عایق کاری

روش بازی: یکی از والدین یک سر لوله را می‌گیرد. کودک تکه‌های فوم عایق را وارد لوله می‌کند تا لوله کاملاً با عایق پوشیده شود. شاید لازم باشد کودک قطعاتی را از لوله خارج کند و تکه‌های دیگری از فوم را جایگزین کند تا عایق سازی مرتب شود.

اختیاری: از کودکان در سنین بالاتر بخواهید با تعداد مشخصی از تکه‌های فوم لوله را عایق کنند.

گرم کردن و سرد کردن خودکار

دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت و صرفه جویی در انرژی

برنامه‌ریزی صحیح دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت موجب صرفه‌جویی زیادی در میزان انرژی سالانه می‌شود. 

هدف بازی: لیوان‌های رنگی مطابق با ساعت روز مرتب می‌شوند و مشخص می‌شود که دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت چگونه دمای خانه را کنترل می‌کند.

وسایل مورد نیاز: 

•    8 لیوان قرمز پلاستیکی 
•    16 لیوان آبی پلاستیکی 
•    ماژیک مشکی 

آماده‌سازی: لیوان‌ها را وارونه کنید و مطابق با جدول زیربه آن‌ها برچسب بزنید. شماره‌ی داخل لیوان پاسخ کلیدی است. برچسب بیرون لیوان هم زمان و دمای خانه در زمستان را نشان می‌دهد.

رنگ شماره‌ی داخل برچسب خارج   رنگ شماره‌ی داخل برچسب خارج
قرمز ۱ 6 صبح، 70 درجه   قرمز ۱۳ 6 عصر، 70 درجه
قرمز ۲ 7 صبح، 70 درجه   قرمز ۱۴ 7 عصر، 70 درجه
قرمز ۳ 8 صبح، 70 درجه   قرمز ۱۵ 8 شب، 70 درجه
آبی ۴ 9 صبح، 62 درجه   قرمز ۱۶ 9 شب، 70 درجه
آبی ۵ 10 صبح، 62 درجه   آبی ۱۷ 10 شب، 62 درجه
آبی ۶ 11 صبح، 62 درجه   آبی ۱۸ 11 شب، 62 درجه
آبی ۷ 12 ظهر، 62 درجه   آبی ۱۹ 12شب، 62 درجه
آبی ۸ 1 ظهر، 62 درجه   آبی ۲۰ 1 شب، 62 درجه
آبی ۹ 2 بعد ازظهر، 62 درجه   آبی ۲۱ 2 شب، 62 درجه
آبی ۱۰ 3 بعد ازظهر، 62 درجه   آبی ۲۲ 3 شب، 62 درجه
آبی ۱۱ 4 عصر، 62 درجه   آبی ۲۳ 4 صبح، 62 درجه
  ۱۲ 5عصر، 62 درجه   آبی ۲۴ 5صبح، 62 درجه

روش بازی: با لیوان‌هایی شروع کنید که به طور اتفاقی و وارونه روی میز قرارگرفته اند. والدین و کودک یک دقیقه فرصت دارند که 24 عدد لیوان را طبق ساعت روز، از ساعت 6 صبح، در یک ردیف بچینند. نباید برای جواب به داخل لیوان‌ها نگاه کنند.

حمام کوتاه مدت موجب صرفه‌جویی چندین گالن آب می‌شود

حمام کوتاه و صرفه جویی در مصرف آب

یک حمام 10 دقیقه‌ای 25 تا 50گالن آب نیاز دارد. یک وان معمولی پر از آب 40 تا 65 گالن آب لازم دارد. اگر مدت دوش گرفتن کوتاه باشد در مصرف آب بسیار صرفه‌جویی می‌شود و میزان انرژی لازم برای آب گرم را کاهش می‌دهد. در این فعالیت متوجه می‌شویم چه مقدار آب برای حمام کردن معمولی لازم است.

هدف بازی: والدین را تا جایی که می‌توانید با گالن‌های «آب» بپوشانید.

وسایل مورد نیاز: 

•    25 تا 50 گالن تمیز (مانند پارچ آب یا ظرف شیر) با درپوش محکم 
•    تشک یوگا یا مانند آن

آماده‌سازی: تشک را روی زمین پهن کنید. پارچ‌ها یا ظرف‌های آب را در کیف یا جعبه‌های بزرگی قرار دهید.

روش بازی: والدین روی تشک دراز می‌کشند. کودک تا جایی که می‌تواند در مدت 60ثانیه ظرف‌های آب را روی آن‌ها می‌چیند. هیچ قسمتی از ظرفها نباید با زمین تماس داشته باشد. والدین به هر روشی به کودک کمک می‌کنند، دست‌ها یا پاها را بالا می‌برند تا ظرف آب را نگه دارند یا انگشت‌هایشان را دور دستگیره‌ی ظرف حلقه می‌کنند. هنگامی که 60 ثانیه تمام شد، والدین باید به مدت سه ثانیه در همان موقعیت باشند، در حالی که همه‌ی ظرف‌های آب را نگه داشته اند. بازیکن برای هر ظرف آبی که از زمین برداشته است، یک امتیاز می‌گیرد. یک جایزه‌ی 10 امتیازی به بازیکنی تعلق می‌گیرد که از همه‌ی ظرف‌ها استفاده کرده باشد.

بازی جور کردن مهارت حافظه

صرفه‌جویی در انرژی

بازی جور کردن کارت‌ها را انجام دهید تا روش‌هایی برای صرفه‌جویی در انرژی و سبز بودن بیاموزید.

هدف بازی: سعی کنید کارت‌هایی را که جفت هستند (با موضوع صرفه‌جویی در انرژی) از میان کارت‌های روی میز پیدا کنید.

وسایل لازم:

•    کارت‌های مهارت حافظه 
•    میز

آماده‌سازی: قبل از بازی کارت‌ها را روی مقوای دورو کپی بگیرید. در صورت امکان روی آن‌ها نایلون بکشید. کارت‌ها را از یکدیگر جدا کنید. آن‌ها را مخلوط کرده و به صورت وارونه روی میز قراردهید. 

روش بازی: بازیکن دو کارت را از روی میز انتخاب می‌کند و آن‌ها را برمی‌گرداند. اگر این کارت‌ها جفت بودند، بازیکن آن‌ها را از روی میز برمی‌دارد و دنبال یک جفت کارت دیگر می‌گردد. اگر کارت‌ها جفت نبودند، بازیکن کارت‌ها را در همان نقطه برمی‌گرداند. بازیکن در مدت 60 ثانیه کارت‌های جفت را جستجو می‌کند، برای هر جفت کارت یک امتیاز می‌گیرد و در صورتی که در مدت مشخص همه‌ی کارت‌های جفت را پیدا کند، جایزه‌ی 10 امتیازی می‌گیرد.

درس‌های آموزشی این کارت‌ها عبارتند از:

از دستگاه تنظیم کننده‌ی حرارت با قابلیت برنامه‌ریزی استفاده کنید.

درزهای اطراف پنجره‌ها را بگیرید.

فواصل کانال‌ها را با چسب بپوشانید.

فضاهای گوشه‌های اتاق زیرشیروانی را عایق کاری کنید.

محل ورود به حیاط یا انبار یا اتاق زیرشیروانی را ببندید.

در انبار یا اتاق زیرشیروانی تهویه‌ی مناسب ایجاد کنید.

در زمستان پنجره‌های کرکره دارنصب کنید.

از پنکه‌ی سقفی در فصل تابستان استفاده کنید.

به جای استفاده از اتومبیل پیاده روی کنید، دوچرخه سواری کنید یا از اسکیت استفاده کنید.

کمتر مصرف کنید، دوباره استفاده کنید و بازیافت کنید.

هنگامی که کولر یا سیستم گرمایشی روشن است، درها و پنجره‌ها را ببندید.

هنگام خروج از اتاق چراغها را خاموش کنید.

لامپ‌های کم مصرف با برچسب ستاره‌ی انرژی را جایگزین لامپ‌های رشته‌ای کنید.

در صورتی که از شارژرها و آداپتورها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را از پریز برق بیرون بیاورید. 
باغچه‌ی سبزیجات داشته باشید.

برای روشن و خاموش کردن وسایل از سیم رابط با سیستم مرکزی استفاده کنید.

شیرها و لوله‌های سرویس بهداشتی را که چکه می‌کنند، تعمیر کنید.

از هر دو طرف کاغذ استفاده کنید.

ایمیل‌ها را روی صفحه‌ی کامپیوتر بخوانید و آن‌ها را چاپ نکنید.

هنگام خرید وسایل به برچسب ستاره‌ی انرژی دقت کنید.

(تصاویر مربوط به نکات بالا)

صرفه‌جویی در انرژی

صرفه‌جویی در انرژی

صرفه‌جویی در انرژی

صرفه‌جویی در انرژی

صرفه‌جویی در انرژی

صرفه‌جویی در انرژی


پانویس

۱- CFL

۲- Energy Star

۳- LED

Submitted by editor69 on د., 09/23/2024 - 21:00