کودکان در جهان دیجیتال، بخش نخست

گزارش «سازمان کودکان جهان» (سال ۲۰۱۷): در این گزارش، بچه‌ها همچون کسانی هستند که در جهان دیجیتال زندگی می‌کنند، و روش‌هایی را که فناوری به کمک آن توانسته زندگی آن‌ها را تغییر دهد و فرصت‌های تازه‌ای برای بچه‌ها به ارمغان بیاورد، بررسی می‌کند. همچنین درباره‌ی آن‌چه در آینده‌ی جهان دیجیتال ممکن است رخ دهد، پژوهش و بررسی انجام می‌دهد.

اگر فناوری دیجیتال به‌درستی به‌کار گرفته شود و در گستره‌ی جهانی در دسترس همگان باشد، عقب‌ماندگی‌های برخی از کودکان را - که به سبب عامل‌هایی مانند فقر، نژاد، قومیت، جنسیت، داشتن معلولیت‌ها، آوارگی و همچنین دور بودن جغرافیایی رخ داده است - می‌تواند جبران کند، و آن‌ها را به جهانی از فرصت‌های تازه پیوند دهد، و برای آنان مهارت‌هایی را که در جهان نو برای موفقیّت نیاز دارند، فراهم کند.

اما این را نیز باید در نظر داشته باشیم که شاید پیشرفت فناوری دیجیتال، به شکاف‌های تازه‌ای میان کودکان بیانجامد، و در نتیجه، از آشکار شدن ظرفیت‌های ذاتی کودکان پیش‌گیری کند. از این رو اگر همگام با این دگرگونی‌های پُرشتاب، پیش نرویم و از شتاب بی‌اندازه‌ی فناوری جا بمانیم، خطرهایی که جهان دیجیتال دارد، کودکانِ آسیب‌پذیر را بیش‌تر مستعد استثمار، سوءاستفاده، و قربانی قاچاق یا کارهایی مانند آن‌ها می‌توانند بکنند. همچنین برای سلامتی آن‌ها تهدیدهای پنهانی را پدید می‌آورند که چندان به‌چشم نمی‌آیند، ولی بسیار جدی هستند.

این گزارش به واکنش‌های سریع‌تر، سرمایه‌گذاری متمرکز و همکاری‌های بیش‌تر و گسترده‌تر در راستای محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های جهان دیجیتال، می‌پردازد. همچنین تکیه آن بر روی مهار جهان دیجیتال و به‌کارگیری بهینه از مزیّت‌های آن برای کودکان است.

کودکان در جهان دیجیتال - بخش نخست

(شرح تصویر) گردش فناوری‌های نو در سراسر جهان: مانند فناوری تصویرهای سه‌بُعدی که در این تصویر، کودکی دوازده ساله به نام «منصور» در اردوگاه پناهندگان «زعاتری» در اُردن، از آن لذّت می‌برد. این تصویر به سیاست‌مداران گوشزد می‌کند که روند جنگ‌افروزی آن‌ها باید پایان یابد.

مانند پدیده‌هایی همچون جهانی‌سازی و گسترش یک‌جانشینی که در گذشته پیش آمده، امروزه «دیجیتالی‌سازی» جهان نیز رخ داده است. گسترش پُرشتاب فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با قدرتی مهار نشدنی، کمابیش همه‌ی شئون زندگی انسان امروزی را - از اقتصاد و جامعه‌شناسی تا فرهنگ - دربر گرفته و به زندگی انسان‌ها شکل و ساختاری تازه بخشیده است.

دوران کودکی نیز از این قاعده جدا نیست. از هنگامی که صدها میلیون کودک چشم به جهان می‌گشایند، بی‌درنگ در روند ارتباط‌های دیجیتالی قرار می‌گیرند - از مراقبت‌های پزشکی که در نخستین لحظه‌های زندگی آن‌ها انجام می‌شود تا ثبت لحظه‌های باشکوه و زیبای تولد آنان از سوی پدر و مادر.

با بزرگ شدن کودکان، فرایند دیجیتالی شدن نیز همراه آن‌ها رشد می‌کند و به تجربه‌های آن‌ها رنگ‌وبوی تازه‌ای می‌دهد. جهان دیجیتال فرصت‌های بی‌همتایی را در راستای یادگیری و معاشرت برای آن‌ها فراهم می‌کند. به کمک این فناوری‌ها، افراد می‌توانند دیده شوند و سخنان‌شان را به گوش همگان برسانند.

کودکان در جهان دیجیتال - بخش نخست

(شرح تصویر) فناوری دیجیتال به «گابریلا ولد» هفده ساله (که در این عکس با زن همسایه دیده می‌شود) اجازه می‌دهد تا با مادرش - که مانند بسیاری از پدرها و مادرهای اهل مولداوی، برای پشتیبانی از خانواده‌ی خود در خارج از کشور کار می‌کند - ارتباط برقرار کند.

داستان زندگی گابریلا را در این‌جا بخوانید: http://www.unicef.org/sowc2017

ادامه مطلب:

بخش دوم
بخش پایانی

دیگر تصاویر
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on چ., 04/29/2020 - 16:42