چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

از زمانی‌که جنین در رحم مادر است حس شنوایی او نیز شکل می‌گیرد. به‌طور کلی، جنین با تکان خوردن و تند و کُند شدن ضربان قلب به صداهایی که از بیرون می‌شنود، واکنش نشان می‌دهد.

تقریباً جنین از حدود ۲۰ هفتگی قادر است بشنود و بعد از ۲۶ هفتگی به صداها و محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌دهد.

آواز خواندن، صحبت کردن و پخش موسیقی برای جنین، به‌خصوص در ۱۰ هفتهٔ آخر بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا در این مرحله حلزون گوش جنین به مغز او متصل می‌شود.

انتخاب موسیقی مناسب

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۱. موسیقی باید آرام و ملایم باشد و با صدای بلند پخش نشود. گوش دادن به موسیقی کلاسیک ایده‌ال است؛ زیرا جنین صداهای آرامش‌بخش را درک می‌کند.

  • به دنبال گزینه‌های کلاسیک مانند بتهوون، موتزارت و باخ باشید. اما توجه داشته باشید که بعضی از قطعه‌ها ممکن است صدای بلندی داشته باشند.
  • در حقیقت گفته شده است که موسیقی موتزارت بر رشد مغز شنوندگان، به‌ویژه حافظهٔ فضایی[1] آن‌ها تأثیر می‌گذارد. مرکز فعالیت‌های موسیقی مغز در نیمکرهٔ راست قرار دارد که مرکز روابط فضایی بین اشیاست. بنابراین رشد قسمتی از مغز بر رشد قسمت دیگری در همان ناحیه از مغز تأثیر می‌گذارد.

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۲. مادر نیز باید از موسیقی لذت ببرد. اگر مادر از نوع خاصی از موسیقی لذت نبرد، آن موسیقی بر جنین داخل شکمش نیز تأثیری نخواهد گذاشت.

  • به‌جای موسیقی کلاسیک می‌توانید لالایی‌ها و موزیک عصر جدید[2] را امتحان کنید.
  • همچنین می‌توانید سبک‌های دیگر موسیقی را گوش دهید که خیلی پرسروصدا و شلوغ نیستند؛ مانند R&B آرام و موسیقی پاپ.
  • صداهای ضبط‌شده از طبیعت و صدای آب و امواج دریا برای جنین آرامش‌بخش‌اند.
  • موسیقی‌ای انتخاب کنید که هارمونی و پایه‌ای یکسان داشته باشد. تغییرات ناگهانی در ریتم، ضرب‌آهنگ و صدای موسیقی باعث وحشت و آزار کودک می‌شود.

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۳​. دربارهٔ نوع موسیقی مناسب برای جنین‌تان تحقیق کنید. اگر مطمئن نیستید که چه نوع موسیقی‌ای برای فرزند داخل رحم شما مناسب است، از وبلاگ‌ها یا فروشگاه موسیقی محل خود کمک بخواهید.

  • همچنین می‌توانید در اینترنت موسیقی مناسب جنین را جست‌وجو کنید.

پخش موسیقی برای جنین

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۱. هدفون را روی شکم مادر نگذارید. به‌جای این کار موسیقی را با بلندگو پخش کنید. برخلاف تصور عموم، قرار دادن هدفون روی شکم زن حامله اصلاً لازم نیست و صدای آن برای جنین بسیار بلند و آزاردهنده خواهد بود و باعث تحریک بیش‌ازحد او می‌شود. صدای موسیقی باید در محیط خانه پخش شود.

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۲. مراقب صدای موسیقی باشید. مایع آمنیوتیک (کیسه آب) در رحم موجب تقویت صدا می‌شود. در نتیجه، صدا برای جنین به‌مراتب بلندتر از صدایی است که والدین می‌شوند.

  • صدای موسیقی را حدود ۵۰-۶۰ دسی‌بل، در حد صدای ماشین لباسشویی نگهدارید تا جنین احساس راحتی کند. به بیان بهتر، مکالمهٔ معمولی بین دو نفر حدود ۶۰ دسی‌بل و زمزمه کردن حدود ۳۰ دسی‌بل است؛ بنابراین به‌صورت میانگین ۵۰ دسی‌بل سطح صدای خوبی محسوب می‌شود.
  • بر اساس تحقیقات انجمن متخصصان اطفال آمریکا، زنان بارداری که مدتی طولانی در معرض صدای بلند قرار گرفته‌اند زایمان زودرس داشته و نوزادانی با مشکلات کمبود وزن و کم‌شنوایی به دنیا آورده‌اند.

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۳​. دوبار در روز و هر بار بین ۵ تا ۱۰ دقیقه برای جنین‌تان موسیقی پخش کنید. به یاد داشته باشید که جنین بیش از یک ساعت در روز در معرض موسیقی قرار نگیرد. در مدت زمان پخش موسیقی زیاده‌روی نکنید. قرار گرفتن زیاد در برابر موسیقی جنین را بیش‌ازحد تحریک می‌کند.

مزایای پخش موسیقی برای جنین

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۱. برای کودک خود موسیقی پخش کنید تا رحم به مکانی آرامش‌بخش تبدیل شود. اگرچه رحم به‌طور طبیعی محیطی آرام برای فرزند شماست، صدای مایع آمنیوتیک، ضربان قلب مادر و سایر صداهای بیرونی نیز بلندند؛ بنابراین موسیقی آرام باعث آرامش بیشتر فرزند شما می‌شود.

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۲. موسیقی بر رشد مغز جنین تأثیر می‌گذارد. بر اساس مطالعات، جنینی که درون رحم مادر آهنگی مانند لالایی را چندین‌بار می‌شنود پس از تولد نیز آن آهنگ را تشخیص داده، با آن آرام می‌گیرد.

  • خواندن لالایی یا سایر ترانه‌های کودکانه برای جنین، رابطهٔ او را با والدین تقویت می‌کند. در نتیجه، کودک پس از تولد صدای آن‌ها را تشخیص می‌دهد.

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

۳​. هیچ مدرک علمی‌ای وجود ندارد که نشان دهد گوش دادن به موسیقی کلاسیک در رحم می‌تواند کودک شما را باهوش‌تر کند. پخش موسیقی کلاسیک برای جنین به این معنی نیست که آن‌ها پس از تولد از موسیقی کلاسیک لذت می‌برند.

  • مطالعات بی‌شماری روی تأثیر موسیقی بر جنین انجام شده است؛ اما دانستن اینکه جنین در رحم چه احساسی دارد و به چه فکر می‌کند دشوار است. با وجود این، این مسئله کاملاً مشخص است که اگر موسیقی با صدای مناسب پخش شود، هیچ آسیبی به جنین نمی‌رساند.

چگونه برای جنین، در رحم موسیقی پخش کنیم؟

4. به یاد داشته باشید که موسیقی سبب کاهش استرس مادر می‌شود و این امر به نوبهٔ خود باعث کاهش استرس جنین خواهد شد. هرگونه افزایش استرس در مادر باعث افزایش ترشح کورتیزول در خون می‌شود. این مایع از طریق جریان خونِ مادر وارد جفت می‌شود و استرس را به جنین منتقل می‌کند. در حقیقت، استرس در دوران بارداری می‌تواند عواقبی جدی مانند زایمان زودرس، کاهش وزن نوزاد و احتمال سقط جنین را به دنبال داشته باشد.

  • موسیقی، به‌ویژه اگر مطابق با سلیقهٔ مادر باشد، استرس را کاهش می‌دهد و منجر به آزاد شدن سروتونین و اندورفین در مادر می‌شود، که باعث می‌شود کودک نیز حال خوبی داشته باشد.

[1]. spatial memory

[2]. یکی از سبک‌های شناخته‌شدهٔ موسیقی است که هدف آن الهام‌بخشی هنری، ایجاد آرامش روحی و مثبت‌اندیشی است.

دیگر تصاویر
Submitted by editor74 on چ., 03/17/2021 - 09:56