هدف هفتم توسعه پایدار، انرژی پاک و مقرون به صرفه

تضمین دسترسی همگانی به انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن.

انرژی در مرکز همه‌ی چالش‌ها و فرصت‌های بزرگ دنیا قرار دارد. دسترسی به انرژی برای شغل، امنیت، تغییرات اقلیمی، تولید غذا و افزایش درآمد ضروری‌ست. رسیدن به این هدف اهمیت ویژه‌ای دارد چون با دیگر هدف‌های توسعه‌ی پایدار ارتباط تنگاتنگ دارد. یک سیستم انرژی درست همه‌ی بخش‌ها را در بر می‌گیرد: از کسب و کار گرفته تا پزشکی، آموزش، کشاورزی، زیربنا، ارتباطات و تکنولوژی. بنابراین تمرکز بر دسترسی جهانی به انرژی، افزایش بازدهی آن و استفاده‌ی بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر برای رسیدن به جوامعی پایدار و مقاوم در برابر مشکلات زیست‌محیطی مانند تغییرات اقلیمی اهمیت زیادی دارد.

هم‌اکنون، حدود 3 میلیارد نفر به راه‌‌های پاک پخت و پز دسترسی ندارند و در معرض آلودگی هوای شدید هستند. علاوه بر این، کمتر از 1 میلیارد نفر بدون الکتریسیته زندگی می‌کنند که نیمی از آن‌ها در آفریقای سیاه هستند و 87% آن‌ها نیز در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. بدون الکتریسیته، زنان و دختران مجبورند ساعت‌ها صرف آب آوردن کنند، درمانگاه‌ها نمی‌توانند برای کودکان واکسن انبار کنند، بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌توانند شب‌ها مشق بنویسند و مردم نمی‌توانند کسب و کار‌های پررقابت راه بیندازند. خوشبختانه در دهه‌ی گذشته استفاده از انرژی تجدیدپذیر آبی، خورشیدی و بادی پیشرفت خوبی داشته و نسبت انرژی در هر واحد تولید ناخالص داخلی در حال کاهش است.

با این حال، تا رفع کامل این چالش راه زیادی باقی مانده است و لازم است دسترسی بیشتری به سوخت پاک و تکنولوژی وجود داشته باشد. در خصوص استفاده از انرژی تجدیدپذیر در مصرف نهایی ساختمان‌ها، حمل و نقل و صنعت نیز پیشرفت بیشتری لازم است. سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی در انرژی نیز باید بیشتر شوند و نیاز است تمرکز بیشتری بر چارچوب قوانین و مدل‌های تجاری نوین شود تا سیستم‌های انرژی جهانی تغییر کنند.

آمار و ارقام:

  • 13% جمعیت جهان از الکتریسیته‌ی مدرن محروم است.
  • 3 میلیارد نفر برای پخت و پز و گرمایش از چوب، زغال یا مدفوع حیوانات استفاده می‌کنند.
  • انرژی سهم بزرگی در تغییرات اقلیمی دارد و مسئول 60 درصد گازهای گلخانه‌ای منتشر شده‌ی دنیاست.
  • به خاطر استفاده از سوخت‌های محترق، آلودگی هوا درون خانه‌ها در سال 2012 منجر به مرگ 4.3 میلیون نفر شد که 60 درصد آن‌ها را زنان و دختران تشکیل می‌دادند.
  • سهم انرژی تجدیدپذیر در مصرف نهایی انرژی در سال 2015 به 17.5 درصد رسید.
  • به طور میانگین در سال‌های 2010 تا 2016، سالیانه 2.3% انرژی کمتر برای هر دلار خروجی اقتصادی نیاز بود.

چه می‌توان کرد؟

کشورها با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر، سیستم انرژی پایدار، قابل اعتماد و مقرون به صرفه‌ای را بنا کنند. کسب و کارها می‌توانند از اکوسیستم‌ها حفاظت کنند تا بتوانند منابع انرژی هیدرولیک و زیست‌انرژی را بیشتر توسعه دهند.

کارفرمایان می‌توانند حمل و نقل را با اولویت بخشیدن به ارتباط از راه دور یا تشویق استفاده از شیوه‌های حمل و نقلی که کمتر انرژی مصرف کنند، کاهش دهند. سرمایه‌گذاران می‌توانند در خدمات انرژی پایدار سرمایه‌گذاری کنند و تکنولوژی‌های جدید را به بازار عرضه کنند.

شما نیز می‌توانید لوازم الکتریکی خود (حتی کامپیوترتان) را به سیم رابط وصل کنید و آن را فقط در صورت نیاز روشن کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش انتشار گاز کربن، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی کنید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

 

Submitted by editor74 on ش., 03/28/2020 - 21:30