هدف ششم توسعه پایدار، آب پاکیزه و بهداشت

آب پاکیزه‌ای که در دسترس همگان باشد بخش مهمی از دنیایی است که می‌خواهیم در آن زندگی کنیم و کره‌ی زمین به اندازه‌ی کافی آب شیرین دارد که بتوانیم به این هدف برسیم. با این حال به خاطر اقتصاد و زیربنای نامناسب، میلیون‌ها نفر که کودکان را هم شامل می‌شوند هر ساله از بیماری‌های مربوط به کمبود آب، بهداشت و نظافت از بین می‌روند. نیمی از جمعیت دنیا حداقل یک ماه در سال وضعیت کم‌آبی شدیدی را تجربه می‌کند.

کمبود آب، کیفیت پایین آن و عدم بهداشت بر امنیت غذایی، انتخاب‌های زندگی و فرصت‌های آموزشی برای خانواده‌های تنگدست دنیا تاثیر منفی می‌گذارد. هم‌اکنون بیش از 2 میلیارد نفر در خطر کمبود دسترسی به منابع آب شیرین قرار دارند و تا سال 2050، از هر چهار نفر، حداقل یکی در کشوری زندگی خواهد کرد که با کمبود آب شیرین دوره‌ای یا مزمن مواجه است. خشکسالی به ویژه برخی از فقیرترین کشورهای دنیا را درگیر و وضعیت گرسنگی و سوءتغذیه را وخیم‌تر کرده است. خوشبختانه در دهه‌ی گذشته، پیشرفت خوبی در منابع آب آشامیدنی و بهداشت داشته‌ایم. به طوری که هم‌اکنون بیش از 90% جمعیت دنیا به منابع بهبودیافته‌ی آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده است.

برای بهبود وضعیت بهداشت و دسترسی به آب آشامیدنی، لازم است سرمایه‌گذاری بیشتری در مدیریت اکوسیستم‌های آب‌ شیرین و امکانات بهداشتی محلی چندین کشور در حال توسعه در آفریقای سیاه، آسیای میانه، آسیای جنوبی، آسیای شرقی و جنوب شرقی انجام شود. با مدیریت پایدار آب، می‌توان تولید مواد غذایی و انرژی را بهتر ساماندهی کرد و به رشد اقتصادی کمک کرد. همچنین می‌توان با حفاظت اکوسیستم آب‌ها و تنوع زیستی‌شان، برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی اقدام کرد.

آمار و ارقام:

  • از هر 4 مرکز بهداشت، یکی به خدمات اولیه‌ی آبی دسترسی ندارد.
  • از هر 10 نفر، 3تایشان به خدمات آب آشامیدنی قابل اعتماد، 6 نفر به خدمات بهداشتی قابل اطمینان و 4 نفر در خانه به امکانات شستشوی دست با آب و صابون دسترسی ندارند.
  • حداقل 892 میلیون نفر همچنان در فضای باز مدفوع می‌کنند. بیشتر آن‌ها در آسیای جنوبی زندگی می‌کنند.
  • در 80 درصد خانواده‌ها، زنان و دختران بدون این که در محل زندگی به آب دسترسی داشته باشند مسئول گردآوری آب هستند.
  • بین سال‌های 1990 و 2015، آمار جمعیتی که از منابع بهبودیافته‌ی آب استفاده می‌کند از 76 درصد به 90 درصد رسیده است.
  • کمبود آب، بیش از 40 درصد جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و پیش‌بینی می‌شود که این آمار بالاتر هم برود. بیش از 1.7 میلیارد نفر هم‌اکنون در حوزه‌ی رودخانه‌هایی زندگی می‌کنند که کفاف مصرف‌شان را نمی‌دهند.
  • 2.4 میلیارد نفر به خدمات اولیه‌ی بهداشتی مانند سرویس بهداشتی شخصی یا عمومی دسترسی ندارند.
  • بیش از 80 درصد فاضلاب که از فعالیت‌های انسانی نشات می‌گیرد بدون پاکسازی به رودخانه‌ها و دریاها ریخته می‌شود.
  • هر روزه نزدیک 1000 کودک از بیماری‌های قابل پیشگیری ناشی از آب و رعایت نکردن بهداشت می‌میرند.
  • حدود 70 درصد آب‌های گرفته شده از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سفره‌های آب برای آبیاری استفاده می‌شوند.
  • سیل و دیگر بلایای مرتبط با آب مسئول 70 درصد مرگ و میر به سبب بلایای طبیعی هستند.

چه می‌توان کرد؟

سازمان‌های جامعه مدنی باید تلاش کنند دولت‌ها را پاسخگوی این مسئله نگه دارند، در پژوهش‌ها و توسعه‌های مربوط به آب سرمایه‌گذاری کنند و زنان، جوانان و جوامع بومی را در مدیریت منابع آبی شرکت دهند.

شما نیز می‌توانید در روز جهانی آب و کمپین‌های روز جهانی توالت که به هدف اطلاع‌رسانی و رسیدگی به مسائل بهداشتی راه‌اندازی شده‌اند شرکت کنید.

Submitted by editor74 on ش., 03/28/2020 - 20:39