بازی و اسباب بازی – مناسب برای کودکان 0 تا 8 سال

نکات کلیدی

  • مهم‌ترین ‌بخش بازی کودکان اسباب بازی‌ها هستند.
  • بازی‌هایی که در آن شما با کودک و اسباب بازی‌ش همراه هستید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
  • بین بازی‌ها و اسباب بازی‌هایی که تنها یک راه‌حل برای اتمام‌شان وجود دارد و اسباب بازی‌های بی قاعده و آزاد مانند لگو تعادل برقرار کنید.

دراین مقاله خواهید خواند:

بازی و اسباب بازی برای کودکان

بازی و اسباب بازی برای کودکان نه تنها اهمیت زیادی دارد بلکه از ارکان اصلی رشد آنها به حساب می‌آید.

کودکان عاشق بازی کردن با دیگران بویژه والدین‌شان هستند. این بازی‌ می‌تواند به سادگی خواندن یک آواز با ریتم، چیدن دکمه‌ها براساس رنگ و شکل‌ و یا خاله بازی با شما و عروسک مورد علاقه‌اش باشد. این‌گونه بازی‌ها نه تنها جنبه‌ی آموزشی دارند بلکه باعث می‌شود کودک شما در برقراری ارتباط مهارت پیدا کند.

بهتر است هنگام خرید اسباب بازی بین اسباب بازی‌هایی که به راه حل نیاز دارند مانند جورچین‌ها و اسباب بازی‌های بی قاعده و آزاد[1] مانند لگوها تعادل برقرار کنید. اسباب بازی‌های بی قاعده آنهایی هستند که روش درست یا غلطی برای استفاده از آنها وجود ندارد. برای مثال ممکن است کودک شما یک روز با قطعات چوبی برج بسازد و روز دیگر یک خانه.

به خاطر داشته باشید اگر کودک هنگام بازی از اسباب بازی‌های خود لذت ببرد سرعت یادگیری‌ش نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین به کودک اجازه دهید در بازی‌ها پیشگام باشد و برنده شود.

بازی و اسباب بازی برای نوزادان تازه متولد شده

نوزاد شما بیشتر از اسباب بازی به برقراری ارتباطی نزدیک و صمیمی با شما نیاز دارد. مثلا نوزادان تازه متولد شده عاشق این هستند که صورت شما را تماشا کنند، به صدای شما گوش دهند و فقط با شما باشند.

برای نوزادتان بهتر است از ساده‌ترین نوع اسباب بازی‌ها استفاده کنید. آنها عاشق رنگ‌های براق آویز تخت‌شان، تماشای دست‌هایشان یا تلاش برای گرفتن جغجغه هستند.

اسباب بازی‌هایی که رنگ‌های متضاد دارند مانند قرمز و مشکی- سفید و مشکی و... جذابیت بیشتری برایشان دارند. همچنین آنها از اسباب بازی‌های نرم با ظاهر ساده لذت بیشتری می‌برند.

به یاد داشته باشید نوزادان قادر نیستند اشیایی را که بیش از 30 سانتی متر از آنها فاصله دارند را ببینند بنابراین لازم است اسباب بازی‌ها به آنها نزدیک باشند تا بتوانند آنها را واضح ببیند.

نوزادان عاشق شعرهای ساده با ریتم‌های گوناگون همراه با رقص و آواز هستند.

اگراحساس کردید نوزاد خسته شده و شما را همراهی نمی‌کند، پس زمان استراحت فرارسیده است. بازی را فقط تا زمانی که او خسته نشده و ازآن لذت می‌برد ادامه دهید.

بازی و اسباب بازی – مناسب برای کودکان 0 تا 8 سال

بازی و اسباب بازی برای نوزادان و نوپایان

از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌ی نوپایان می‌توان اسباب بازی‌های هل دادنی(چرخ عصایی)، عروسک‌های نرم، عروسک‌های پولیشی، کتاب‌های مقوایی یا پارچه‌ای که به راحتی پاره نمی‌شوند، ماشین اسباب بازی، پازل‌های ساده و... را نام برد. هم چنین قطعات مکعبی یا چوبی که به راحتی چیده و خراب می‌شوند از بهترین اسباب بازی‌ها برای نوزادان و نوپایان می‌باشند.

اسباب بازی‌های غافلگیر کننده مانند جک در جعبه (وقتی درب جعبه را باز می‌کنند یک عروسک با فنر به بیرون می‌پرد) یا اسباب بازی‌های علت و معلولی[2] برای نوزادان 10 ماه به بالا مناسب هستند. از آنجا که ممکن است غافلگیری اولیه بعضی از کودکان را ناراحت کند بنابراین آنها را به آرامی با این اسباب بازی‌ها آشنا کنید.

اسباب بازی‌های خلاقانه مانند مداد‌رنگی، رنگ‌های انگشتی و کاغذهای رنگی نیز برای این گروه سنی مناسب هستند.

همین طور بازی‌ با عروسک‌های نمایشی که بصورت دستی یا انگشتی هستند و بازی با لباس‌های مبدل از جمله بازی‌های محبوب و جذاب آنها می‌باشند.

کتاب خواندن برای نوزادان و نوپایان یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. از کتاب‌هایی با تصاویر رنگارنگ و شعرهای قافیه‌دار استفاده کنید.

ظرف و ظروف پلاستیکی درون کابینت آشپزخانه شما مانند بسیاری از وسایل معمولی دیگر در خانه می‌توانند سرگرمی عالی برای کودک خردسال شما باشند. فقط مراقب اشیاء تیز و خطرناک باشید.

از بازی‌های بیرون ازخانه بازی کردن در زمین‌های شنی و ماسه‌ای یا لگد زدن به توپ جزء بازی‌های مورد علاقه آنها می‌باشد .

همان طور که می‌دانید بچه‌ها عاشق آب بازی هستند. بازی کردن در حمام با هر وسیله‌ی ساده‌ای مثل ماهی‌های پلاستیکی، کتاب‌های پلاستیکی، فوم‌های رنگی شناور در آب برای آنها لذت‌بخش خواهد بود. بهترین بازی در فصل گرما  برای نوزادان و نوپایان پر و خالی کردن ظرف آب در حمام یا استخربادی هستند.

  • مهم نیست که چقدرعمق استخر یا وان حمام شما کم ‌باشد مساله‌ای که اهمیت دارد نظارت دقیق شما هنگام بازی ست. این بدان معناست که درتمام مدت بازی کودک را باید بین دستان خود به آرامی نگه دارید.

بازی و اسباب بازی – مناسب برای کودکان 0 تا 8 سال

بازی و اسباب بازی برای پیش‌دبستانی‌ها

کودک پیش دبستانی شما می‌تواند از هروسیله‌ای به عنوان اسباب بازی لذت ببرد. مثلا موبایل‌های قدیمی، لباس‌ها و... . قدرت تخیل در این سن به آنها کمک می‌کند تا با جعبه‌های مقوایی و کارتن، بازی‌هایی مثل ماشین بازی، قایق سواری یا خانه بازی انجام دهند. می‌توانید با ابزارهای موجود درخانه آلات موسیقی ساده‌ای بسازید. مثل شیشه‌ها وکاسه‌های نشکن که بتوان با قاشق به پشت آنها زد و صداهای گوناگونی ایجاد کرد.

بازی‌های بی‌سرو‌صدا برای زمان استراحت کودک مناسب هستند. نقاشی یا خطخطی کردن با مداد رنگی یا مداد شمعی، ساخت کلاژ و کاردستی با چسب و کاغذ رنگی، کتاب داستان‌ها، بازی‌های ساده رومیزی، پازل و یا بازی‌های سازه‌ای از جمله این بازی‌ها هستند.

بازی‌های بیرون ازخانه: مثل سه چرخه، خانه‌های درختی و چوبی، سطل شن، شنا (همراه با مراقب) می‌تواند کودک شما را سرگرم کند. توپ بازی، پرتاب و لگد زدن به توپ برای کودکان بسیار دلچسب است.

بازی و اسباب بازی – مناسب برای کودکان 0 تا 8 سال

بازی و اسباب بازی برای ‌دبستانی‌ها

حتی اگر کودک شما به وسایل و بازی‌های الکترونیکی علاقه‌ی بیشتری نشان دهد، اما بازی‌های ساده‌ای هستند که همیشه مورد توجه‌شان قرار می‌گیرد. مثل بازی‌های رومیزی، کتاب‌ها، لوازم نقاشی، بازی‌های ساختنی، جورچین‌ها و اسباب بازی‌های فضای باز مثل توپ، بدمینتون، دوچرخه، طناب بازی و...

اگرچه بازی‌های کامپیوتری و مثل آن نیز دراین سن اجتناب‌ناپذیرهستند. این گونه بازی‌ها هم اگر متناسب با سایر بازی‌ها انجام شده و در استفاده‌ از آنها زیاده روی نشود به رشد کودک شما کمک خواهند کرد.

به یاد داشته باشید کودک در این سن نیز همچنان از بازی کردن با شما سود می‌برد. این بازی می‌تواند یک توپ بازی ساده بعد از مدرسه یا یک کارت بازی قبل از دوش گرفتن‌تان باشد.

  • هنگام انتخاب اسباب بازی حتما علاقه و سن کودک را در نظر بگیرید.

[1] بازی آزاد به معنای این است که کودکان آزادی کامل در انتخاب بازی به هر روشی که دوست دارند داشته باشند. 

[2] مانند اسباب بازی‌هایی که با فشار دکمه نور و صدا تولید می‌کنند

دیگر تصاویر
Submitted by editor74 on س., 08/17/2021 - 07:19