هدف شانزدهم توسعه پایدار، صلح، عدل و نهادهای قوی و پابرجا

توجه به خطرهای قتل‌های بین‌المللی، خشونت علیه کودکان، تجارت آدم‌ها و آزارهای جنسی در ترویج جوامع آرام و برای توسعه پایدار، اهمیت دارد. مردم در هرکجای دنیا فارق از قومیت، مذهب و گرایش جنسی خود، باید با نداشتن ترس از خشونت و داشتن احساس امنیت زندگی کنند. همه‌ی این‌ها باعث هموار شدن مسیر برای ایجاد شروط دسترسی به عدل و ساخت نهادها و موسسات تاثیرگذار و پاسخ‌گو در سطوح مختلف می‌شود. کمبود دسترسی به عدالت به این معناست که چالش‌ها حل نشده باقی مانده و مردم نمی‌توانند از خود محافظت کنند. نهادهایی که بر اساس قوانین مشروع عمل نمی‌کنند به استبداد و سو‌‌ءاستفاده از قدرت مستعد هستند و توانایی کمتری در خصوص ارائه سرویس‌های عمومی به هر شخص دارند. رد کردن و جداسازی نه تنها حقوق بشر را نقض می‌کند بلکه باعث نارضایتی و دشمنی نیز می‌شود و می‌تواند به خشونت منجر شود.

خشونت مسلح و عدم احساس امنیت، اثرات تخریب‌کننده‌ای بر روی پیشرفت یک کشور و رشد اقتصادی آن دارد که اغلب به نارضایتی طولانی مدت بین اجتماعات منجر می‌شود. خشونت در تمامی انواع خود، تاثیری فراگیر بر روی جوامع دارد. خشونت بر روی سلامت، رشد و رفاه کودکان و همچنین توانایی آنها در شکوفایی و پیشرفت تاثیر می‌گذارد، باعث آسیب می‌شود و مشارکت اجتماعی را ضعیف می‌کند.

با اینکه موارد قتل و تجارت انسان‌ در دهه‌ی اخیر کاهش چشم‌گیری داشته، هنوز هم خطر قتل عمد جان تعداد زیادی از افراد در آمریکای لاتین، جنوب صحرای آفریقا و اطراف آسیا تهدید می‌کند. خشونت علیه حقوق کودکان و آزارهای جنسی همچنان برای بسیاری از کشورهای دنیا فاجعه‌بار هستند؛ به‌خصوص اینکه نبود گزارشات و داده‌های کافی شرایط را بدتر می‌کند.

برای از بین بردن این چالش‌ها و رسیدن به یک جامعه‌ی با آرامش، نیازمند قوانین کارآمد و قابل فهم و بودجه‌های واقع‌بینانه توسط دولت هستیم. یکی از اولین قدم‌ها برای حفظ حقوق هر فرد، ثبت تولد به صورت بین‌المللی و ایجاد موسسات حقوق بشر ملی مستقل در سرتاسر جهان است.

آزادی برای بیان دیدگاه‌ها به صورت خصوصی و عمومی باید تضمین شود. مردم باید توانایی مشارکت در تصمیماتی که برروی زندگی‌شان تاثیرگذار است را داشته باشند. قوانین و سیاست‌ها باید بدون هیچگونه محدودیت اعمال شوند و مشاجرات نیز باید از طریق عملکرد سیاسی و دستگاه عدالت حل شوند.

 

آمار و ارقام

  • در بین موسسات مختلف، قوه‌ی قضاییه و پلیس بیش از همه تحت تاثیر فساد قرار گرفته‌اند.
  • سالانه فساد، رشوه، دزدی و اجتناب از پرداخت مالیات به ارزش ۱.۲۶ تریلیارد دلار در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. از این میزان پول می‌توان برای از بین بردن فقر افرادی که با روزی ۱.۲۵ دلار زندگی می‌کنند به مدت شش سال استفاده کرد. 
  • ثبت تولد برای ۷۳ درصد کودکان زیر ۵ سال انجام شده است، اما تنها ۴۶ درصد از ساکنین جنوب آفریقا تولدشان ثبت شده است.
  • تقریبا ۲۸.۵ میلیون کودک پیش‌دبستانی، در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند و توانایی رفتن به پیش‌دبستان را ندارند.
  • قوانین عدل و توسعه رابطه‌ی متقابلی داشته و هردو در حال تقویت شدن هستند، به همین دلیل برای توسعه پایدار در سطح ملی و بین‌المللی ضروری شناخته شده‌اند.
  • نسبت زندانیان بدون حکم که در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند در دهه‌ی اخیر تقریبا ثابت مانده، که شامل ۳۱٪‌ بازداشت‌شدگان است.

 

خشونت علیه کودکان

 

  • در سرتاسر جهان حدود ۱ میلیادر کودک دچار خشونت علیه‌شان می‌باشند که سالانه هزینه‌ای نزدیک به ۷ تریلیارد دلار برای جوامع به همراه دارد.
  • ۵۰ درصد کودکان دنیا در سال خشونت را تجربه می‌کنند.
  • هر ۵ دقیقه، در جایی از دنیا، یک کودک توسط خشونت کشته می‌شود.
  • از هر ۱۰ کودک، یکی از آن‌ها تا قبل از سن ۱۸ سالگی آزار جنسی می‌بیند.
  • از هر ۱۰ کودک، ۹ نفر از آن‌ها در کشورهایی زندگی می‌کنند که تنبیه بدنی ممنوع نمی‌باشد؛ در نتیجه ۷۳۲ میلیون کودک بدون حمایت و محافظت قانونی به‌سر می‌برند.
  • در سرتاسر جهان، از هر ۳ کاربر اینترنت یکی از آن‌ها کودک است و ۸۰۰ میلیون آ‌ن‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. هر کودک می‌تواند قربانی خشونت برخط (آنلاین) باشد.
  • با توجه به آمارهای ارائه شده به مرکز ملی کودکان مفقود و مورد سوء استفاده قرار گرفته (NCMEC)، آزار جنسی برخط علیه کودکان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ از ۱ میلیون به ۴۵ میلیون رسیده است.
  • سالانه ۲۴۶ میلیون کودک در سرتاسر جهان مورد آزار و اذیت درمحیط مدرسه قرار می‌گیرند.
  • از هر سه کودک یکی از آن‌ها در ماه گذشته توسط همکلاسی‌هایش مورد اذیت قرار گرفته است؛ کمابیش از هر ۱۰ کودک یکی از آن‌ها تجربه آزار و اذیت در فضای مجازی را دارد.

 

چه می‌توان کرد؟

 

برای مشارکت در این زمینه می‌توان نسبت به عملکرد دولت علاقه نشان داد و جامعه‌ی خود را نسبت به واقعیات خشونت و اهمیت صلح آگاه، و روش‌های رسیدن به اهداف توسعه پایدار شناسایی کرد. از حق خود برای گزارش‌گیری از افرادی که به آن‌ها رای داده‌اید استفاده کنید؛ همچنین استفاده از حق آزادی اطلاعات و اظهار نظر در مقابل نمایندگان انتخاب شده نیز توصیه می‌شود. خودتان تغییری باشید که می‌خواهید ببینید-دربرگیری و احترام نسبت به افراد با پیش‌زمینه‌ها، قومیت‌ها، گرایش جنسی و نظرهای متفاوت. با مشارکت همگانی می‌توانیم شرایط زندگی را بهبود بخشیم. 

 

Submitted by editor74 on ی., 03/29/2020 - 03:21