ساخت عروسک خاله نخودی برای نوروز + ویدیو

برای تماشای ویدیوی آموزشی ساخت عروسک خاله نخودی به انتهای صفحه مراجعه کنید.

وسایل لازم برای ساخت عروسک خاله نخودی:

  • نخود (ترجیحاً خیس خورده باشد)
  • روان نویس قرمز و مشکی
  • پارچه
  • قیچی
  • چسب

طرز ساخت عروسک خاله نخودی:

در تهران قدیم نزدیک عید مادران و دختران با کمی پارچه و نخود عروسک خاله نخودی می‌ساختند. آن‌ها باور داشتند خاله نخودی خوشبختی و سعادت نوروزی را به خانه آن‌ها در لحظه تحویل سال هدیه می‌کند.

ساخت خاله نخودی

عروسک خاله نخودی از جنس نخود طبیعی ست که تکه پارچه‌ای به عنوان چادر بر سر آن‌ها دوخته شده است. برای درست‌کردن این عروسک‌ها، کافی ست تعدادی نخود را در آب بخیسانید سپس روی صورتش را نقاشی کنید. زائده‌ای موجود بر روی نخود به عنوان بینی در نظر گرفته می‌شود و در دو طرف آن‌ها دو چشم نقاشی می‌شود. بعد از آن نوبت چادر عروسک است که با تکه‌ای پارچه که به شکل نیم دایره بریده می‌شود قابل انجام است. این عروسک‌های کوچک شبیه پیرزن هستند به این دلیل آن‌ها را خاله نخودی می‌نامند. در گذشته برخی خانواده‌ها شب عید خاله نخودی درست می‌کردند و میان سبزه‌های سفره هفت سین می‌نشاندند. چه خوب که کودکان‌مان را با آیین‌های نوروزی آشنا کرده و با هم عروسک‌های آیینی بسازیم.

عروسک خاله نخودی

گروه سنی هدف: 

ساخت عروسک خاله نخودی گروه سنی خاصی ندارد! خاله نخودی یکی از عروسک‌های نوروزی محسوب می‌شود. زمانی که به ایام نوروز نزدیک می‌شویم می‌توانید این عروسک را بسازید و در سفره هفت‌سین خود قرار دهید.

خاله نخودی برای نوروز

در آموزک دنبال کنید: ساخت کاردستی‌های ساده در خانه

عروسک خاله نخودی بر روی سبزه هفت سین

دیگر تصاویر
نویسنده
Submitted by editor74 on ش., 04/24/2021 - 10:03