پیام‌هایی برای والدین و مربیان در دوران همه‌گیری کووید 19

این روزها همه دربارهٔ ویروس کرونا صحبت می‌کنند. شاید کودکان نگران مبتلا شدن خودشان، خانواده‌شان و دوستان‌شان باشند. والدین و اعضای خانواده، کارکنان مدرسه و دیگر بزرگ‌سالانِ مورد اعتماد می‌توانند با صداقت و دقت خود نقشی مهم در کمک‌رسانی به کودکان داشته باشند تا اضطراب یا ترس آن‌ها به حداقل میزان ممکن برسد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها[1] رهنمودهایی را برای کمک به بزرگ‌ترها ارائه کرده است که شامل صحبت با فرزندان دربارهٔ ویروس کرونا و روش‌هایی برای پیشگیری از ابتلا و ا نتشار بیماری است.

اصول کلی صحبت با کودکان

حفظ آرامش و اطمینان دادن به کودک:

به خاطر داشته باشید که کودکان به آنچه می‌گویید و نحوهٔ صحبت کردن شما توجه می‌کنند و متوجه ایما و اشاره و صحبت‌های دوپهلوی شما می‌شوند. برای گوش کردن به صحبت‌های فرزندتان دردسترس باشید. در طول روز، زمانی را برای صحبت کردن با او اختصاص دهید. کودکان باید مطمئن باشند وقتی سؤالی دارند می‌توانند به شما مراجعه کنند.

کسب اطلاعات صحیح و دقیق:

اطلاعاتی که به کودکان می‌دهیم باید کاملاً صادقانه و متناسب با سن و سطح رشدی کودک باشد. دربارهٔ شایعات و اطلاعات نادرست موجود در اینترنت و سایر شبکه‌های اجتماعی با کودکان صحبت کنید.

به صورت روزانه، کارهایی را که منجر به کاهش انتشار ویروس می‌شود به کودکان آموزش دهید:

کودکان باید از افرادی که عطسه یا سرفه می‌کنند دوری کنند؛ همچنین به یاد داشته باشند که هنگام سرفه یا عطسه داخل دستمال یا آرنج‌شان سرفه و عطسه کنند و دستمال را در سطل آشغال بیندازند.

از به‌کارگیری لحنی که ممکن است باعث سرزنش دیگران و منجر به ایجاد احساس گناه در آن‌ها شود اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که ویروس می‌تواند هرکسی را بدون توجه به نژاد و قومیت بیمار کند.

توجه داشته باشید که کودکان در تلویزیون، رادیو یا اینترنت چه‌چیزی می‌بینند و می‌شنوند. صرف زمان زیاد و توجه و تمرکز بیش‌ازحد به ویروس کرونا، باعث به وجود آمدن اضطراب خواهد شد.

حقایقی دربارهٔ ویروس کرونا برای صحبت با کودکان

به اطلاعات ساده اشاره کنید و به یاد داشته باشید کارکنان سیستم‌های بهداشتی و کسانی که در مدارس هستند برای ایمن نگه داشتن و حفظ سلامت به‌سختی تلاش می‌کنند.

کرونا چیست؟

نامی اختصاری برای ویروس کرونای جدید یا همان کووید 19 که ویروسی جدید است و پزشکان و دانشمندان مشغول مطالعه روی آن هستند.

 با کودک خود دربارهٔ انجام دادن کارهایی صحبت کنید که از آن‌ها در مقابل ویروس محافظت می‌کند (مثل افزایش تعداد دفعات شستن دست‌ها)

کودکان را به شستن دست‌ها عادت دهید. شستن دست‌ها با آب و صابون و حداقل به مدت 20 ثانیه بعد از پاک‌کردن بینی، سرفه و عطسه کردن، پیش از غذا خوردن و درست کردن غذا الزامی است. به آن‌ها دربارهٔ اهمیت حمام کردن نیز توضیح دهید. اگر آب و صابون در دسترس نبود، به آن‌ها آموزش دهید از مایع ضدعفونی‌کنندهٔ دست استفاده کنند، که حداقل باید 60% الکل داشته باشد. هنگامی‌که کودکان کم‌سن از محلول ضدعفونی‌کنندهٔ دست استفاده می‌کنند، باید نظارت داشته باشیم که آن را قورت ندهند.

برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا چه‌کاری می‌توانم انجام دهم:

رعایت اصول بهداشتی را در خانه و مدرسه تمرین و تکرار کنیم تا بدین ترتیب، در محافظت و پیشگیری از انتشار ویروس نقش داشته باشیم.

هنگام عطسه کردن و سرفه از آرنج یا دستمال کاغذی استفاده کنید. سپس دستمال کاغذی را بلافاصله داخل سطل زباله بیندازید.

دست‌ها را با آب و صابون برای مدت حداقل 20 ثانیه بشویید و این 5 مرحله را طی کنید: ابتدا دست‌ها را خیس کنید؛ صابون بزنید تا کف ایجاد شود؛ دست‌ها را به یکدیگر بمالید؛ سپس آبکشی و خشک کنید. در حین شستن دست‌ها، می‌توانید 2 بار آهنگ «تولد مبارک» را بخوانید یا هر آهنگ دیگری را که کودک‌تان بدان علاقه است.

به کودکان آموزش دهید اگر آب و صابون دردسترس‌شان نبود، از بزرگ‌ترها بخواهند تمیزکنندهٔ دیگری را برای شست‌وشوی دست‌ها در اختیارشان قرار دهند.

تمیز کردن اشیا

در خانه و مدرسه، کودکان بزرگ‌تر می‌توانند در تمیز کردن اشیائی که در معرض تماس مداوم قرار دارند، به بزرگ‌سالان کمک کنند؛ وسایلی مانند میزها، درها، کلیدهای لامپ و ریموت کنترل‌ها.

به کودکان‌تان آموزش دهید که هرگاه احساس کردند بیمار شده‌اند، در خانه بمانند تا از ابتلای دیگران به ویروس جلوگیری کنند.

اگر شما به ویروس کرونا مبتلا شوید، چه اتفاقی می‌افتد؟

ویروس کرونا در افراد گوناگون به اشکال متفاوتی بروز می‌کند. افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است علائمی خفیف مثل آنفولانزا و تب یا مشکلات حاد تنفسی داشته باشند.

اکثر افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند بیماری حاد و شدیدی ندارند و فقط عدهٔ کمی از افراد درگیر علائم و مشکلات حاد می‌شوند. پزشکان نشانه‌هایی از بیماری را هم در کودکان و هم در بزرگ‌سالان گزارش کرده‌اند، اما در مجموع بسیاری از افراد مبتلا بهبود پیدا می‌کنند.

هر نوع بیماری، به این معنا نیست که شما حتماً به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید. احتمال دارد دلیل بیماری شما سایر ویروس‌ها و میکروب‌ها باشد.

به کودک‌تان اطمینان دهید چنانچه بیمار شد، بزرگ‌ترها به او کمک خواهند کرد.

اگر شک دارید که کودک‌تان به کویید 19 مبتلا شده است یا نه، پیش از اقدام و مراجعه به بیمارستان، با کادر بهداشت و درمان تماس بگیرید.


[1]. CDS

Submitted by editor74 on د., 10/19/2020 - 09:17