فعالیت تعاملی ریاضی برای تقریب اعداد سه رقمی روی محور

فعالیت محور اعداد، با هدف تقویت درک اعداد سه رقمی، با هم‌فکری ما مربیان پایه‌ی دوم از یک کاربرگ غیر تعاملی و معلم محور، به یک فعالیت تعاملی جذاب در فضای مجازی تبدیل شد. این روزها یکی از مهم‌ترین ذهن مشغولی‌های ما مربیان این است که طرح درس‌هایی را که در تابستان و برای کلاس‌های حضوری نوشته بودیم، برای اجرا در فضای مجازی تغییر دهیم یا جایگزینی برای آن‌ها بیابیم و هر روز بعد از ظهر، راس ساعت‌های مشخص شده در کلاس‌های واتس‌اپی آن‌ها را اجرا کنیم. ما با استفاده از پتانسیل فضای مجازی، هم عملکرد بچه‌ها را بهتر سنجیدیم و هم بستر یادگیری از هم‌سالان را فراهم کردیم.

برای اجرای بهتر فعالیت، چند ساعت قبل از شروع کلاس، دستورالعمل زیر را آماده کردیم و از آن‌ها خواستیم تا پیش از شروع کلاس آن را بادقّت بخوانند و وسایل لازم را آماده کنند.

«سلام بچه‌ها

دستورالعملِ فعالیت دورهمی امروز را بادقت بخوانید و چیزهایی که لازم دارد را تا قبل از شروع کلاس آماده کنید.

۱. امروز قرار است هر کس در نوبت خودش یک چیستانِ اعداد بسازد.
۲. بقیه‌ی بچه‌ها باید جوابِ چیستان را بر روی یک «محورِ» اعداد نشان دهند.
۳. درنتیجه هرکس قبل از شروع دورهمی به ۵ محور (بدون عدد) نیاز دارد.

و اما قواعد ساخت چیستان:

۱. من عددی هستم بین بازه‌ی ۱۰۰ تا ۲۰۰ (حتماً عددی که انتخاب می‌کنید را در یک بازه‌ی صدتایی اعلام کنید).
۲. پاسخ عبارت ۲۳+۱۰۰ هستم (از یک عبارت جمع استفاده کنید و حتماً حواس‌تان باشد عبارت جمعی که می‌خواهید مطرح کنید، جمعِ یکان‌های آن‌ها بیش‌تر از ~۹~ نباشد)
۳. من به کدام مضربِ ۱۰ نزدیک‌تر هستم؟(بچه‌ها همان‌طور که به یاد دارید مضاربِ ۱۰ همان شمردنِ اعداد به صورتِ ده‌تا ده‌تا هست. در اینجا یعنی ۲۰۰، ۱۹۰، ۱۸۰، ۱۷۰، ۱۶۰، ۱۵۰، ۱۴۰، ۱۳۰، ۱۲۰، ۱۱۰، ۱۰۰).

با در نظر گرفتنِ این سه شرط چیستان شما آماده شده است.

در سایت آموزک از تجربیات آموزگاران خلاق دیگر برای آموزش اصولی و صحیح منابع آموزشی بهره‌مند شوید.

حالا نوبت بقیه‌ی بچه‌ها است تا اول پاسخ عبارتِ جمعی که نوشتی را حساب کنند و بعد مشخص کنند آن عدد به کدامِ مضربِ ۱۰ نزدیک‌تر است (یعنی تقریب زدن). وقتی عدد را پیدا کردند آن را باید بر روی یکی از محورهایی که آماده کرده‌اند، نشان بدهند.

مثال زیر را بخوانید تا بهتر متوجه شوید:

چیستان:

  • عددی هستم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰
  • پاسخ عبارت ۲۳+۱۰۰ هستم.
  • من به کدام مضرب ۱۰ نزدیک‌ترم؟

جواب: ۱۲۳

برای تقریب زدن هم، چون می‌دانم که ۱۲۳ بین مضارب ۱۲۰ و ۱۳۰ هست و به ۱۲۰ هم نزدیک‌تر است، ۱۲۰ را بر روی محور علامت می‌زنم و عکس محور را می‌فرستم.»

آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان

تجربه‌ی این فعالیت در یک کلاس ۴۰ دقیقه‌ای، هم برای مربیان و هم برای دانش‌آموزان بسیار دلچسب بود و فرصت‌های یادگیری زیادی برای‌مان فراهم کرد از جمله:

۱. تمرین و تقویت مهارت «شکیبایی»، با توجه به یکسان نبودن سرعت عملکرد کودکان. کودکان برای هم صبر می‌کردند و در این بین محورهای یکدیگر را هم نگاه می‌کردند تا همه برسند و کارشان را ارسال کنند.
۲. مطرح شدن پرسش‌هایی از سوی کودکان که می‌توانست میزان درک یا بدفهمی‌های آنان را به مربی نشان دهد.
۳. شرکت فعالانه‌ی خود مربی در فعالیت، همانند بقیه‌ی کودکان؛ و طرح چیستان از سوی او و پاسخ دادن به چیستان‌ها که تعاملی بودن فعالیت را دو چندان کرد.

آموزش  تقریب اعداد سه رقمی روی محور

دیگر تصاویر
پرسش و پاسخ

چگونه مفاهیم ریاضی را برای کودکان شیرین‌تر کنیم؟
در این مقاله تجربه آموزگاری را مطالعه می‌کنید که فعالیتی را برای تدریس مبحث تقریب اعداد سه رقمی در محور در نظر گرفته است. اگر یادگیری مباحث ریاضی همراه بازی و قعالیت تعاملی باشد، کودک ریاضی را شیرین‌تر و آسان‌تر یاد می‌گیرد.

آموزش تقریب اعداد سه رقمی در محور، مقطع ابتدایی
کودکان در مقطع ابتدایی با اولین مباحث ریاضیات آشنا می‌شوند. در این مقاله درباره فعالیت تعاملی برای آموزش تقریب اعداد سه رقمی در محور صحبت شده است. شما می‌توانید با استفاده از تجریبات آموزگاران برای آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان بهره‌مند شوید.

آموزگاران مقطع ابتدایی چگونه مفاهیم ریاضی را تدریس کنند؟
آموزگاران می‌توانند با طراحی فعالیت‌های خلاقانه و تعاملی آموزش مفاهیم ریاضی را برای کودکان دلنشین‌تر کنند. برای مثال فعالیت محور اعداد، با هدف تقویت درک اعداد سه رقمی، با هم‌فکری مربیان پایه‌ی دوم طراحی شد. در این مقاله می‌توانید ازتجربیات آموزگاران خلاق دیگر استفاده کنید.
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on چ., 04/22/2020 - 16:06