مدرسه طبیعت وی ول (سنندج)

نخستین مدرسه طبیعت استان کردستان با عنوان وی ول 23 اردیبهشت 1396 با حضور ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سنندج افتتاح شد که این مدارس الگوی بسیار مناسبی برای آموزش مفاهیم زیست محیطی برای کودکان هستند.

هدف اولیه مدرسه طبیعت در وهله اول ارتباط کودک از طریق حواس پنجگانه با عناصر گفته شده و ارتباط کودک با سایر کودکانی که در مدرسه طبیعت حضور دارند و در وهله دوم تسهیل گری توسط تسهیل گران برای ایجاد ارتباط با محیط و سایر کودکان تا زمانی که آسیب جدی به آنها وارد نشود است و اگر یا با هم درگیر شوند وارد عمل خواهند شد .

مدیر مدرسه طبیعت وی ول سنندج اظهار کرد: مدرسه طبیعت از سه سال پیش در ایران راه اندازی شده است که اولین آن مدرسه طبیعت کاوی کنج مشهد بود که توسط آقای عبدالحسین وهاب زاده بوم شناس ایرانی راه اندازی شد.  

در نمای اول فکر می‌کنیم که مدرسه باید دارای یک مکان ساختار یافته همچون یک شهربازی و یک کلاس آموزشی با نظم و ترتیب و دارای ساختار مشخص آموزشی و تفریحی باشد اما خوشبختانه فضای مدرسه طبیعت عمدا نامنظم است و از فضای عرف مدارس دیگر جدا بوده که دلیل آن برای برانگیختگی حس کنجکاوی در کودکان است.

دربندی مدیر مدرسه عنوان کرد: ما به عنوان تسهیل گر به هیچ کودکی اجبار نمی کنیم که در این زمان و در این جلسه این کار یا فعالیت را انجام دهد، بلکه این فضا برای کودکان قرار داده شده که چه کاری را انجام دهند و آزاد بوده و با انتخاب خود فعالیت هایی را زیر نظر تسهیل گر انجام می دهند.  

این مدرسه در زمینی به مساحت یک هکتار راه‌اندازی شده و دارای دو سوله پوشیده و روباز، محوطه تغذیه سالم، استخر روباز، محل نگهداری حیوانات اهلی و طیور خانگی، سکوی نقاشی، محل اسکان والدین و محوطه بازی با شن و بیلچه است و  با هدف نهادینه‌ شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و دوستی با طبیعت در بین کودکان راه‌اندازی شده است.

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ش., 07/21/2018 - 14:28