۵ روش برای حفظ تمرکز دانش آموزان

معمولاً گذر از تعطیلات تابستانه به آغاز سال تحصیلی، برای بسیاری از دانش آموزان با دشواری همراه است. اغلب آنها هنوز تمرکز کافی بر روی مباحث درسی ندارند و از حال و هوای تعطیلات خارج نشده‌اند. این مسئله برای کودکان در مقطع ابتدایی نمود بیشتری دارد گرچه کودکان بزرگ‌تر هم به خاطر انواع و اقسام وسایل دیجیتال نظیر لپ تاپ، موبایل و تبلیت ها از تمرکز کافی برای انجام تکالیف مدرسه برخوردار نیستند.

بنابراین برای کمک به حفظ تمرکز دانش آموزان هنگام درس خواندن از این راهکارها استفاده کنید:

۱. عوامل حواسپرتی را دور کنید

 تلویزیون، مانیتور، موسیقی، موبایل و هر چیزی که می‌تواند تمرکز را از بین ببرد، برای مدتی دور از دسترس قرار دهید. به دانش آموزان بگوئید که تا چند دقیقه یا چند ساعت، بسته به میزان زمان مورد نیاز، باید فقط بر روی درس متمرکز باشند. سکوت، مهم‌ترین عامل حفظ تمرکز است. گرچه امروزه تکنولوژی آنقدر در دسترس قرار دارد که حتی زندگی بدون آنها برای چند دقیقه هم غیر ممکن به نظر می‌رسد اما کودکان باید بیاموزند، وقت درس خواندن یا انجام تکالیف نباید همزمان از تکنولوژی‌های هوشمند خود استفاده کنند.

۲. زنگ تفریح را فراموش نکنید

هر از چندی به کلاس استراحت بدهید. بعد از بیست دقیقه تا نیم ساعت، تمرکز روی درس، چند دقیقه استراحت بدهید. این زمان را صرف بازی‌های دسته جمعی کوتاه، شوخی و خنده کنید. یا اینکه فرصت بدهید بچه‌ها از صندلی خود بلند شوند و کمی در کلاس حرکت کنند.

۳. اهداف و ایده‌های اصلی درس را بازگو کنید

هرگز یک راست سراغ درس نروید. قبل از اینکه مبحث جدیدی را آغاز کنید، اهداف و ایده‌های اصلی درس را برای دانش آموزان بیان کنید. به آنها کمک کنید که بفهمند، باید به دنبال چه چیزی در صحبت‌های شما باشند، نکات برجسته و تز اصلی درس چیست این کار به آنها کمک می‌کند، متن را از حاشیه تمیز دهند و بر ایده‌های اصلی درس، متمرکز شوند. می‌توانید محورهای درس یا نکاتی را که می‌خواهید دانش آموزان یاد بگیرند را از قبل روی تخته سیاه بنویسید و بعد درس را آغاز کنید.

۴. محیط مطالعه را آماده کنید

 محیطی که دانش آموزان برای درس خواندن انتخاب می‌کنند تأثیر زیادی بر ایجاد تمرکز یا عدم آن دارد. محیط شلوغ و پر سر و صدا یا ناامن، تمرکز را از بین می‌برد و سبب حواسپرتی می‌شود. یک محیط آرام، دنج و با نور کافی به دانش آموزان کمک می‌کند به دور از عوامل مسبب حواس پرتی بر یادگیری دروس متمرکز شوند و راندمان مطالعه خود را افزایش دهند.

۵. پاداش بدهید

 منظور از پاداش این نیست که به بچه‌ها وسیله یا خوراکی جایزه بدهید. تشویق کردن به دانش آموزان انگیزه و روحیه یادگیری می‌دهد. لازم نیست مرتب به آنها به به و چه چه بگوئید ولی برای کارهای منظم و خوبی که انجام می‌دهند می‌توانید در یک جدول، علامت ضربدر بزنید یا یک برچسب ستاره بچسبانید. می‌توانید به ازای هر ۱۰ برچسب، یک پاداش بزرگتر نیز در نظر بگیرید مثلاً یک تکلیف منزل را حذف کنید، یا چند دقیقه استراحت بدهید و یا فرد مورد نظر را برای یک یا چند روز، سرگروه یک کار تیمی کنید. 

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ی., 09/18/2016 - 10:30