آموزش قدم به قدم با لگو

وقتی صحبت از خرید اسباب بازی برای کوچولوهای خانه به میان می‌آید. بیشتر والدین به یاد لگو یا همان بلوک‌های خانه سازی می‌افتند. همان اسباب بازی‌های پر سابقه که از زمان ساخت آن از سوی یک نجار دانمارکی نزدیک به ۷۰ سال می‌گذرد و نسل‌های بسیاری بازی کردن با آن‌ها را تجربه کرده‌اند. بسیاری از دانشمندان علوم رفتاری و تربیتی کودک، لگو را از بهترین اسباب بازی‌های آموزشی معرفی می‌کنند.

به عبارت دیگر بازی‌هایی از این دست نوعی ورزش ذهن به شمار می‌آیند که کودکان به واسطه آن‌ها چگونگی استفاده از قدرت تخیل ذهن و مهارت‌های حل مساله را می‌آموزند و به سمت خلاق‌تر شدن و تفکر بهتر پیش می‌روند. بنابراین اگر شما جزو همان پدر و مادرهایی هستید که پرورش ذهن و سلامت رشد مغزی فرزندتان را به اندازه رشد فیزیکی او مهم می‌دانید، بهتر است تهیه لگوهای رنگین را در فهرست خرید اسباب بازی از  قلم نیندازید.

لگو بهترین انتخاب در سرزمین بازی‌ها

بازی لازمه سلامت و رشد ذهنی فرزند شماست بنابراین از این روز تعطیل بهترین استفاده را ببرید و به کوچولوهای خانه کمک کنید تا خلاق بودن را تجربه کنند و با حس کنجکاوی و ذهن پر از سؤال خود بهترین پاسخ‌ها را بیابند. از طریق لگو می‌توانید مفاهیم آموزشی را در کنار به دست آوردن تجربه و سرگرمی به فرزندتان آموزش دهید. بازی با این نوع اسباب بازی‌ها علاوه بر اینکه به رشد ذهنی و تقویت حواس پنجگانه کمک می‌کند در تقویت ذهن او نیز تآثیرگذار است.

لگو برای تقویت اعتماد به نفس 

مهم‌ترین دستاوردهایی که فرزند شما می‌تواند از بازی کردن با مکعب‌ های خانه سازی یا لگو به دست بیاورد، تقویت حس اعتماد به نفس و رشد خلاقیت است. لگو بازی این فرصت را به کودک می‌دهد تا از قوه تخیل خود برای خلق تصورات ذهنی استفاده کند و این مساله احساس اعتماد به نفس را در او افزایش می‌دهد.

پیشنهاد ما به شما تشکیل گروه‌های همسال و همبازی شدن با فرزند در خلق سازه‌های بدیع و جذاب است. همچنین لگوسازی روشی مناسب برای تخمین زدن بهره هوشی فرزندتان است. معمولاً کودکان با هوش در سنین پیش از دبستان یا دبستان سازه‌هایی پیچیده‌تر می‌سازند. مفاهیم هندسی و فضایی را بیشتر درک می‌کنند و از ساختمان سازی لذت می‌برند. کودک شما با سوار کردن بلوک‌های پلاستیکی و درست کردن اشکال جدید مفهوم موفقیت را بیشتر درک می‌کنند و از طرف دیگر با تخریب و اتصال دوباره قطعات می‌آموزند شکست خوردن پایان کار نیست و از این رو حس اعتماد به نفس در او تقویت می‌شود.

لگو مناسب برای هر سن و سال

فرقی ندارد فرزند شما در کدام یک از رده‌های سنی قرار دارد، این بازی آموزشی را می‌توانید برای کودکان شش ماه به بالا تهیه کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید به دستور مندرج در بسته اسباب بازی توجه و بسته مناسب با گروه سنی کودک خود را انتخاب کنید. البته کودکان در سنین چهار تا پنج سالگی بیش از هر زمانی از ساختمان سازی با جورچین‌های مکعبی و لگو لذت می‌برند اما اگر می‌خواهید به رشد ذهن و خلاقیت کودک خود کمک کنید بهتر است از همان ماه‌های نخست زندگی او را با این گونه بازی‌ها آشنا کنید. بازی با مکعب‌های ساختمان سازی در کودکان کوچک‌تر به هماهنگی میان دست و چشم کمک می‌کند و به فرزند شما این امکان را خواهد داد که از نیروی ذهن و قدرت جسم خود به طور همزمان کمک بگیرند.

لگو از بازی تا آموزش

انواع مختلفی از لگو با کاربردهای آموزشی و سرگرمی در بازار وجود دارد. برای نمونه برخی از لگوها خاص کودکان  سه سال به بالاست. رنگ بندی متنوع این نوع اسباب بازی برای آموزش رنگ به خردسالان طراحی شده است. قیمت این نوع لگوها در بازار معمولاً از ۵ تا ۲۰۰۰۰ تومان متغیر است.

از دیگر انواع لگو می‌توان به مکعب‌های  ساختمان سازی ۲۵ قطعه‌ای اشاره کرد که دارای آجرهای متوسط هستند. این لگو قطعات بزرگ قابلیت اتصال آسان دارند که برای کودکان کمتر از سه سال مناسب است. کمک به هماهنگی و تطابق چشم و دست و آموختن مهارت استفاده از انگشتان از اهداف آموزشی این لگوهاست. بسته به قطعات موجود در هر بسته اسباب بازی قیمت این نوع پازلها از ۹ تا ۱۲۰۰۰ تومان متفاوت است.

لگو سرگرمی اوقات فراغت

چند سالی است برگزاری کلاس‌های آموزشی بازی با لگو، طرفداران زیادی پیدا کرده است. دوره‌های آموزشی با هدف آموزش مهارت‌ها برای کودکان طراحی شده است. برای نمونه در دوره‌های پیش از دبستان کودکان با ساختن سازه‌های مختلف مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را آموزش می‌بینند و خلاقیت در آن‌ها شکوفا می‌شود. همچنین کودکان دبستانی با شرکت کردن در این دوره‌ها استفاده بهتر از مهارت‌های حرکتی به ویژه دست‌ها را می‌آموزند و به صورت گروهی یا انفرادی روش‌های مختلف حل مساله را تجربه می‌کنند. در دوره‌های پیشرفته‌تر کودکان با مفهوم رباط و عملکرد آن‌ها نیز آشنا می‌شوند و روش کنترل سازه‌های مکانیکی را هم می‌آموزند.

لگو را از کجا بخریم؟

در بازار اسباب بازی‌ها انواع مختلفی از لگو وجود دارد بنابراین اگر قصد دارید برای فرزندتان اسباب بازی آموزشی بخرید به سن و استعداد او نیز توجه کنید. تا قبل از دو سالگی بهتر است لگوهایی با قطعات بزرگ‌تر خریداری شود. در این سنین از آنجا که هماهنگی میان چشم و دست و مهارت‌های حرکتی هنوز تکامل نیافته است، قطعات بزرگ را در رنگ‌های مختلف تهیه کنید. هرگز قطعات کوچک لگو را در اختیار فرزند خردسال خود قرار ندهید. در کودکان زیر چهار سال خطر بلعیدن اشیای کوچک و به دنبال آن خفگی وجود دارد، بنابراین هنگام خرید به اندازه لگو توجه کنید. در انتخاب لگو دقت و از خرید مارک‌های نامرغوب خودداری کنید.

ترکیب‌های به کار رفته در اسباب بازی‌ها باید از نوع بی ضرر و مواد طبیعی باشد. مواد شیمیایی به کار رفته و رنگ‌های غیر مجاز که در ساختن بعضی از اسباب بازی‌های نامرغوب به کار می‌رود برای کودکان خطرناک است و احتمال ابتلا به مسمومیت‌های تنفسی و مشکلات پوستی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. برای خریدن انواع لگو می‌توانید به مراکز فروش اسباب بازی، کتاب و نوشت افزار مراجعه کنید. دو فروشگاه مرکزی لگوی اسکان و لگوی تندیس پایگاه‌های اطلاع رسانی و مراکز فروش محصولات لگو هستند. از طریق آنلاین نیز می‌توانید بیشتر با محصولات آموزشی آشنا شوید و نسبت به خریدن این نوع اسباب بازی اقدام کنید. تنها کافی است سری به سایت لگو دات آی آر بزنید و با مراجعه به قسمت نمایندگی‌های فروش در داخل سایت، کالاهای مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین فروشگاه به محل زندگی خود در تهران و شهرستان‌ها تهیه کنید.

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ش., 10/05/2013 - 19:56