چرخه زندگی مرغ

یکی از محبوب‌ترین حیوانات اهلی مرغ است. نزدیکی انسان به این پرنده، به چندین قرن پیش برمی‌گردد. این ارتباط باعث شده است که مرغ و تخم‌مرغ بخش مهمی از رژیم غذایی ما باشند.

در سایت آموزک بخوانید: چرخه زندگی کفشدوزک

به طور متوسط، طول عمر یک جوجه ممکن است بین سه تا پنج سال طول باشد. برخی از نژادها شاید بیشتر عمر کنند. هر مرغ سه مرحله مجزا را پشت سر می‌گذارد. این مراحل عبارتند از: تخم‌مرغ، جوجه و مرغ. در هر مرحله دستخوش دگرگونی‌هایی می‌شود و پس از آن، مرحله بعدی را آغاز می‌کند. بیایید هر مرحله را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

مرحله تشکیل تخم

فرایند تشکیل تخم با تخمدان مرغ شروع می‌شود. زرده تخم‌مرغ در طول فرایند تخمک‌گذاری تولید می‌شود و هنگامی که از مجرای تخمک عبور می‌کند، توسط اسپرم خروس بارور می‌شود. همان‌طور که زرده بارور شده در مجرای تخمک حرکت می‌کند، با غشای ویتلین و همچنین سفیده تخم‌مرغ که به آن آلبومین نیز می‌گویند پوشیده می‌شود. در حین حرکت به سمت پایین مجرای تخمک، پوششی از سفیده و زرده تخم‌مرغ ادامه می‌یابد. تشکیل پوسته تخم‌مرغ نیز انجام می‌شود و تمام لایه‌های دیگر درون آن را می‌پوشاند. پوسته تخم‌مرغ، پوشش خارجی سختی است که روی تخم‌مرغ می‌بینیم.

در سایت آموزک بخوانید: چرخه زندگی پروانه

در این مرحله، مرغ مکانی راحت و امن برای تخم‌گذاری پیدا می‌کند. مرغ می‌تواند هربار تا 12 تخم بگذارد. هر تخم‌مرغ به فاصله یک روز گذاشته می‌شود.

تبدیل تخم‌مرغ به مرغ

جنین

برای تبدیل شدن تخم به جوجه، مرغ مادر باید روی تخم‌ها بنشیند تا دمایی مشابه دمای بدن خود را برای حدود 21 روز حفظ کند. در این بین شکاف‌هایی وجود دارد که به هوا اجازه می‌دهد تا تخم‌ها را تازه کند. در مزارع بزرگ صنعتی، این فرآیند از طریق استفاده از یک انکوباتور تنظیم شده برای تقلید دمای مشابه مورد نیاز برای رشد تخم تسهیل می‌شود.

در سایت آموزک بخوانید: چرخه زندگی لاک پشت 

جوجه داخل تخم‌مرغ در حین رشد به زرده تخم‌مرغ به عنوان منبع تغذیه متکی است. در حدود روز 19 دوره جوجه‌کشی، جوجه‌ها فرایندی را آغاز می‌کنند که به آن پایپینگ گفته می‌شود. جوجه‌های جوان با استفاده از نوک کوچک خود سوراخی را از پوسته تخم‌مرغ نوک زدند تا اکسیژن دریافتی را تسهیل کنند. این سوراخ در نهایت به عنوان خروجی خواهد بود که جوجه در روز 21 از آن خارج می‌شود.

تبدیل تخم به جوجه

جوجه

جوجه‌ها با پرهایی خیس بیرون می‌آیند که در نهایت خشک شده و کرکی می‌شود. بیش‌تر جوجه‌های جوان از روز اول می‌توانند حرکت کنند. مرغ مادر گاهی جوجه‌های خود را زیر بال‌های خود می‌پوشاند تا آن‌ها را ایمن و گرم نگه دارد. پرهای واقعی، از پنج روز پس از تولد شروع به رشد می‌کنند. 12 روز بعد، پر و بال جوجه شروع به رشد می‌کند و در روز 30، آن‌ها به بزرگسالان خود شبیه می‌شوند اگرچه اندازه آن‌ها کوچک‌تر است. آن‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و از مادرشان یاد می‌گیرند چگونه علوفه‌خواری کنند، در معرض نور خورشید قرار بگیرند. مرغ مادر زمانی از جوجه‌هایش جدا می‌شود که خودشان بتوانند این کارها را انجام دهند. در شش ماهگی، یک جوجه به یک مرغ بالغ کامل تبدیل می‌شود.

در سایت آموزک بخوانیدچرخه زندگی قورباغه

مرغ بالغ

مرغ‌های جوان در سن 18 هفتگی در برخی از نژادها، می‌توانند شروع به تخم‌گذاری کنند. تا حدود ۷۲ هفتگی این قابلیت را دارند. در طول این دوره، مرغ‌ها بار دیگر با خروس‌ها جفت می‌شوند و تخم می‌گذارند تا دوباره چرخه را شروع کنند.


خرید کتاب با موضوع آشنایی با پرندگان


فعالیت‌های پیشنهادی

فعالیت نخست

 چرخه زندگی مرغ

فایل پی دی اف تصاویر را از پیوست دریافت کنید.

1-صفحات فعالیت را پرینت بگیرید.

2- سپس از کودک بخواهدید تصاویررا رنگ آمیزی کند.

3- تصاویر صفحه دو را ببرید و در جای درست چرخه بچسبانید.

در سایت آموزک بخوانید: چرخه زندگی لوبیا

4- چرخه صفحه یک را نیز ببرید.

5- حالا مرکز دایره صفحه یک را روی دایره صفحه دو محکم کنید.

6- چرخه را بچرخانید و مراحل بعد را حدس بزنید.


خرید کتاب یک فنجان دانستنی درباره‌ی تخم‌ها و جوجه‌ها ​


فعالیت دوم

فیلم زیر را با دقت ببینید و با خلاقیت خود این فعالیت را انجام دهید.

 

بازی و آموزش چرخه زندگی مرغ

نمونه‌ای از فعالیت و آموزش چرخه زندگی مرغ

دیگر تصاویر
پرسش و پاسخ

چرخه زندگی مرغ چند مرحله دارد؟
چرخه زندگی مرغ 3 مرحله دارد: 1.تخم 2.جوجه 3.مرغ بالغ. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چرخه زندگی مرغ مقاله را مطالعه کنید.

آموزش چرخه زندگی مرغ به کودکان (پیش دبستان، مقطع ابتدایی)
فعالیت‌های ساده‌ای برای آموزش چرخه زندگی مرغ در این مقاله در نظر گرفته‌ایم. می‌توانید با انجام این فعالیت‌ها کودکان خود را علاقه‌مند به محیط‌زیست کنید.

چه مدت زمان طول می‌کشد تا تخم به جوجه تبدیل شود؟
برای تبدیل شدن تخم به جوجه، مرغ مادر باید 21 روز روی تخم‌ها بنشیند.

پاپینگ چیست؟
فرایندی در روز 19 دوره جوجه کشی است که جوجه‌های جوان با استفاده از نوک کوچک خود سوراخی را درپوسته تخم‌مرغ ایجاد می‌کنند تا اکسیژن دریافتی را تسهیل کنند.

در چه زمانی جوجه به مرغ بالغ تبدیل می‌شود؟
در شش ماهگی، یک جوجه به یک مرغ بالغ کامل تبدیل می‌شود.
Submitted by editor69 on ی., 01/08/2023 - 09:22