فعالیت چرخه زندگی کفشدوزک

کفشدوزک‌ها بخشی از گروه حشرات موسوم به سوسک هستند. بدن همه حشرات، از جمله کفشدوزک، دارای سه قسمت اصلی است: یک سر، سینه و شکم. آن‌ها شش پا ، دو شاخک و چشم‌های مرکب خاصی دارند تا بتوانند هم‌زمان از همه جهات مختلف ببینند.

چرخه زندگی کفشدوزک

مرحله 1: تخم

کفشدوزک ماده خوشه‌ای از تخم‌های زرد ریز را روی برگ‌ها می‌گذارد که هنگام بیرون آمدن بچه ها غذای کافی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

مرحله 2: لارو

موجوداتی با ظاهر عجیب و غریب که از تخم‌ها بیرون می‌آیند لارو نامیده می‌شوند آن‌ها دارای اندامی بلند و شش پا هستند. عمدتا سیاه و سفید و لکه‌های رنگی دارند و به نوعی شبیه تمساح های کوچک هستند. کفشدوزک حدود دو تا چهار هفته از زندگی خود را به عنوان لارو زندگی خواهد کرد. در این مدت ، لارو چندین بار پوست خود را می ریزد. هر بار ، پوست زیر باعث می شود که کمی بزرگتر شود. در حالی که لارو است ، کفشدوزک زیاد غذا خواهد خورد. می تواند تا 400 شته بخورد!

وقتی لارو به اندازه نیاز رشد کرد ، خود را به یک برگ می چسباند تا برای مرحله بعدی زندگی آماده شود.

مرحله 3: شفیره

لارو متصل به برگ اکنون شفیره است. شفیره چیزی نمی خورد و حرکت نمی کند زیرا در مرحله  لارو مقدار زیادی غذا در بدن خود ذخیره کرده است.

بعد از حدود پنج روز ، شفیره به طور باور نکردنی تغییر کرده و آماده است تا دوباره به عنوان یک کفشدوزک بزرگسال تخم گذاری کند!

مرحله 4: کفشدوزک بالغ

اکنون کفشدوزک از شفیره خود به عنوان یک کفشدوزک بزرگسال خارج می‌شود!

وقتی شفیره به عنوان یک کفشدوزک جدید بزرگسالان بیرون می‌آید، هنوز هیچ لکه‌ای ندارد و بال‌های آن مرطوب ، نرم و کمرنگ است. آن‌ها در اولین روز بزرگسالی خشک می‌شوند و به زودی رنگی کاملاً روشن با لکه‌های سیاه پیدا می‌کنند! کفشدوزک‌ها در واقع می توانند قرمز ، نارنجی یا زرد باشند! بعضی از انواع آن حتی می‌تواند خاکستری ، قهوه ای یا کاملاً سیاه باشد ، اما از شیوع کمتری برخوردار است و تشخیص اینکه آن‌ها واقعاً کفشدوزک هستند سخت است ، زیرا لکه‌های آن‌ها به سختی قابل مشاهده است.

در ادامه می‌توانید فعالیت‌های پیشنهادی برای چرخه زندگی کفشدوزک را ببینید.

فعالیت‌های پیشنهادی 1

فعالیت پیشنهادی 2

فایل قابل چاپ فعالیت‌ها را می‌توانید از بخش پیوست دریافت کنید.

دیگر تصاویر
پرسش و پاسخ

چرخه زندگی کفشدوزک (پینه دوز) چند مرحله دارد؟
چرخه زندگی کفشدوزک چهار مرحله دارد: 1. نخم‌گذاری 2. لارو 3. شفیره 4. کفشدوزک بالغ. برای اطلاعات بیشتر از مراحل چرخه، مقاله فعالیت چرخه زندگی کفشدوزک را مطالعه کنید.

آموزش چرخه زندگی کفشدوزک به کودکان + تهیه فعالیت آموزش چرخه زندگی کفشدوزک
در این مقاله فعالیت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که چرخه زندگی کفشدوزک‌ را به درستی به کودک شما آموزش می‌دهد. برای تهیه فایل این فعالیت‌ها می‌توانید از قسمت پیوست مقاله فایل PDF آن را دانلود کنید.

آیا کفشدوزک یک حیوان است؟
کفشدوزک‌ها بخشی از گروه حشرات مرسوم به سوسک هستند. اگر علاقه دارید بیشتر درباره زندگی کفشدوزک‌ها بدانید مقاله چرخه زندگی کفشدوزک‌ها در سایت آموزک مراجعه کنید.

آیا کفشدوزک انواع مختلف دارد؟/ انواع کفشدوزک
کفشدوزک‌ها 5000 الی 6000 گونه مختلف دارند که در شکل و رنگ‌های مختلفی وجود دارند. چند مورد اشاره می‌کنیم: کفشدوزک هفت نقطه‌ای، کفشدوزک استرالیایی و ...

آیا کفشدوزک‌ها (پینه دوز) مفیدند؟
کفشدوزک‌ها انواع مختلف دارند. کفشدوزک‌های مفید از آفت‌ها، قارچ‌ها و شته‌ها تغذیه می‌کنند اما کفشدوزک‌های مضر از خود گیاهان تغذیه می‌کنند که این امر آسیب‌زا است.
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on چ., 05/05/2021 - 08:52