فعالیت چرخه زندگی لاک‌ پشت

اگر فرزند شما عاشق حیوانات دریایی‌ است و به مطالعه محیط زیست علاقه دارد، آشنایی با زندگی لاک‌پشت‌ها می‌تواند برایش بسیار هیجان‌انگیز باشد.

برای شروع می‌توانید تصاویری از لاک پشت‌های واقعی به کودک نشان دهید یا او را به زیستگاه‌های طبیعی لاک پشت‌ها ببرید و به آن‌ها کمک کنید تا کشف کنند که لاک پشت‌های دریایی تخم‌هایشان را در شن‌های ساحل می گذارند.

استفاده از کتاب‌های علمی و داستان نیز بسیار به شما کمک خواهد کرد.

لاک‌پشت‌های دریایی بیشتر عمر خود را در دریا می‌گذرانند اما برای تخم گذاری به ساحل می‌آیند. لاک پشت ها حدود 100 سال عمر می‌کنند.

تخم لاک‌پشت‌ها مشابه تخم اکثر خزندگان نرم و حالت چرمی دارد و در ساختار و ترکیبات با تخم پرندگان متفاوت است. لاک‌پشت‌ها بسته به گونه و محل زندگی رژیم غذایی متفاوتی دارند اما عموماً از گیاهان آبزی و بی‌مهرگانی همچون کرم‌ها و حلزون‌ها و حشرات و همچنین بقایای جانوران مرده تغذیه می‌کنند. برخی لاک‌پشت‌های برکه ای شکارچی هستند و از ماهی‌ها تغذیه می‌کنند.

یکی از برجسته‌ترین لاک‌پشت‌های ایران، لاک‌پشت پوزه عقابی است. این لاک‌پشت در سواحل جنوب ایران زندگی می‌کند و متاسفانه نسلش در حال انقراض است.

چرخه زندگی لاک‌پشت ها شامل چهار مرحله است:

  • تخم
  • هچلینگ (خروج از تخم)
  •  نوجوان 
  • بزرگسالان (بالغ)

لاک پشت‌های ماده برای تخم گذاری به ساحلی که در آن متولد شده اند برمی گردند. آن‌ها گودالی در ساحل حفر و در آن تخم‌ریزی کرده و خود به آب بازمی‌گردد. بنابراین لاک پشت های ماده هرگز با نوزادان خود ملاقات نمی‌کنند. نوزادان پس از حدود دو ماه و در میان شب از تخم بیرون آمده و راه خود را به‌طور غریزی به‌طرف آب پیدا می‌کنند. اگر نوزادان تا پیش از روشنایی روز به آب نرسند، ممکن است توسط شکارچیانی مثل پرندگان و خرچنگ‌ها صید شوند.

روستای شیب دراز از توابع شهرستان قشم در استان هرمزگان قرار دارد که سواحل وسیع و گسترده آن جایگاه حضور لاک‌پشت‌های دریایی و لاک پشت‌های پوزه عقابی است. این لاک پشت‌ها هر سال در بازه‌ی زمانی اسفند تا خرداد ماه به این سواحل می‌آیند. تماشای لاک پشت‌های پوزه عقابی همراه کودکان در حین کندن چاله و تخم‌گذاری، دیدن لاک پشت‌های کوچک و حرکت آن‌ها به طرف آب می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. البته که نزیدک شدن بیش از اندازه به لاک‌پشت ها ممکن است آن ها را دچار وحشت کند.

در انتهای مقاله در بخش پیوست فایل چند کاربرگ برای شما گذاشته شده است که می‌توانید پرینت بگیرید و با خلاقیت خود فعالیت‌های پیشنهادی زیر را با کودک تان انجام دهید. هم‌چنین می‌توانید خلاقیت بیشتری به کار برده و تصاویر را نیز خودتان نقاشی کنید.

فعالیت پیشنهادی 1

فعالیت پیشنهادی 2

فعالیت پیشنهادی 3

 

تصویر فعالیت‌هایی که قابل پرینت گرفتن هستند.(از بخش پیوست پرینت بگیرید)

آشنایی با چرخه زندگی جانوران دیگر

دیگر تصاویر
پرسش و پاسخ

چرخه زندگی لاک‌پشت چند مرحله دارد؟
چرخه زندگی لاک‌پشت‌ها چهار مرحله دارد: 1. تخم‌گذاری 2. هچلینگ (خروج از تخم) 3. لاک‌پشت نوجوان 4. لاک‌پشت بزرگسال (بالغ). برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چرخه زندگی لاک‌پشت‌ها می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

آموزش چرخه زندگی لاک‌پشت‌ها برای کودکان (پیش دبستانی، مقطع ابتدایی)
لاک‌پشت‌ها بسته به گونه و محل زندگی رژیم غذایی متفاوتی دارند. برخی از لاک‌پشت‌ها شکارچی هستند. برای آشنایی بیشتر مقاله فعالیت چرخه زندگی لاک‌پشت‌ها را در سایت آموزک بخوانید.

کدام گونه از لاک‌پشت‌ها در حال انقراض هستند؟
یکی از برجسته‌ترین لاک‌پشت‌های ایران، لاک‌پشت پوزه عقابی است. این لاک‌پشت در جنوب ایران زندگی می‌‎کند و نسلش در حال نقراض است.

تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها چه زمانی است؟
اکثر لاک‌پشت‌ها در فصل بهار تخم‌گذاری می‌کنند. لاک‌پشت‌های دریایی هم برای تخم‌گذاری به ساحل می‌آیند.

تهیه فعالیت آموزش چرخه زندگی لاک‌پشت
در این مقاله فعالیت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که چرخه زندگی لاک‌پشت‌ را به درستی به کودک شما آموزش می‌دهد. برای تهیه فایل این فعالیت‌ها می‌توانید از قسمت پیوست مقاله فایل PDF آن را دانلود کنید.
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ی., 03/07/2021 - 10:39