اهمیت دست‌های کوچک کودکان

توضیحاتی دربارهٔ ویروس کرونا برای والدین

کروناویروس یا کووید ۱۹ چیست؟

کروناویروس‌ها خانواده‌ای بزرگ از ویروس‌ها هستند که گاه موجب بروز بیماری می‌شوند و در نهایت، ریه و تنفس فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. آثار این بیماری گاه شامل سرماخوردگی و آنفولانزاست و گاه اشکال جدید ذات‌الریه.

جدیدترین نوع ویروس کرونا سبب ایجاد بیماری کووید ۱۹ می‌شود که پیش از همه‌گیری‌اش در شهر ووهان چین، ناشناخته بود.

نشانه‌ها (علائم عفونت)

این نشانه‌ها (علائمی که احتمالاً فرد آلوده‌شده به این ویروس از خود نشان می‌دهد) بسیار شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزاست. شاید نشانه‌هایی مانند تب، احساس خستگی، سرفه، سردرد، دردهای گوناگون، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال را دربر بگیرد. اگر کودک شما یا هریک از اعضای خانواده‌تان هریک از این علائم را از خود نشان داد، لطفاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

وحشت‌زده نشوید

پزشک بر اساس اصول بهداشتی، شما را معاینه می‌کند، آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد و تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار خواهد داد.

نکتهٔ مهم

خوددرمانی نکنید. با پزشک یا کلینیک تماس بگیرید تا دکتر بالای سرتان بیاید و شما را ویزیت کند.

آیا می‌دانستید؟

اکثر افراد از این بیماری بهبود می‌یابند؟ تقریباً خیلی از افراد بدون اینکه به‌شدت بیمار شوند و به مراقبت خاصی نیاز داشته باشند، بهبود می‌یابند.

محافظت و پیشگیری

این کار با زدن ماسک و رعایت بهداشتِ دستان شما شروع می‌شود.

چه‌چیزی دربارهٔ دستان شما بسیار حائز اهمیت است؟

بیشتر بیماری‌ها از طریق دستان شما و دیگران منتشر می‌شوند. به همین دلیل، تمیز نگه داشتن دستان‌تان ساده‌ترین و مؤثرترین روش در مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌هایی است که شما را بیمار می‌کنند.

دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید

  • شستن دست با آب و صابون بهترین روش برای جلوگیری از شیوع میکروب و ویروس است.
  • را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب جاری بشویید.
  • ‌ترین راه برای اینکه بدانید ۲۰ ثانیه چقدر طول می‌کشد این است که ۲ بار آهنگ «تولدت مبارک» یا «سرود ملی» را بخوانید.
  • هنگام شستن دست‌ها با آب جاری و صابون، نباید شیر آب را به‌طور کامل باز کنید. در استفاده از آب خردمندانه عمل کنید.

 آیا میدانستید؟

شستن منظم دست‌ها با آب جاری و صابون، ما را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند، نه پوشیدن دستکش‌های پلاستیکی. (ویروس کرونا مدت‌زمان زیادی روی سطح پلاستیکی دستکش باقی می‌ماند.)

ویروس کرونا می‌گوید:

«من و دیگر اعضای خانوادهٔ کروناویروس خیلی از آب و صابون می‌ترسیم.»

به یاد داشته باشید؟

دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و به کودک خود هم کمک کنید تا دست‌هایش را به‌طور صحیح با آب و صابون بشوید. این امر نه‌تنها به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند، بلکه عادت‌های سالم و پایداری را به وجود خواهد آورد.

اطلاعات بیشتر دربارهٔ دست‌های‌تان

از دست‌ها تا چشم‌ها و دهان و بینی

  • ‌که دستان ما تمیز نیست و چشم، بینی و دهان خود (یا افراد دیگر) را لمس می‌کنیم، سبب پخش میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شویم.
  • سعی کنید از لمس چشم، بینی و دهان خود به‌طور غیرضروری خودداری کنید و در صورت لزوم، قبل از لمس این قسمت‌ها، دست‌هایتان را بشویید.
  • این‌گونه اقدامات را از سنین پایین به کودک‌تان آموزش دهید. این‌گونه کارها عادت‌های سالمی هستند که برای تمام عمر برای فرزندتان باقی می‌ماند.

ویروس کرونا می‌گوید:

«من کووید ۱۹ هستم و دست‌های کثیف را دوست دارم. دستان کثیف، مرا به سایر قسمت‌های بدن می‌برد.»

آیا می‌دانستید؟

دست‌های ما هر روز سطوح و اشیای زیادی را لمس می‌کنند. بدین ترتیب میکروب‌ها و ویروس‌ها از این سطوح و اشیا به دست ما می‌رسند و سپس وقتی چشم‌ها، بینی و دهان‌مان را لمس می‌کنیم وارد بدن‌مان می‌شوند.

به منطقهٔ T، یعنی چشم‌ها، بینی و دهان هرگز دست نزنید...

اطلاعاتی بیشتر دربارهٔ دست‌ها

از این دست به آن دست:

ما هنگام سلام کردن به یکدیگر، اغلب با دیگری دست می‌دهیم یا همدیگر را بغل می‌کنیم. حال زمان آن فرا رسیده که برای سلام کردن روش جدیدی یاد بگیریم تا به ما کمک کند از خودمان در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت کنیم. شیوه‌ای که نام آن را «سلام با آرنج» گذاشته‌ایم.

برای «سلام کردن با آرنج» این کارها را انجام دهید:

۱. بازوی خود را خم کنید و آرنج‌تان را به سمت فردی که می‌خواهید به او سلام کنید، دراز کنید.
۲. او هم باید همین کار را انجام دهد.
۳. سپس با لمس کردن آرنج‌ها به همدیگر سلام کنید. این روش شیوه‌ای بسیار جالب است.
۴. ما باید به فرزندان‌مان بیاموزیم که همین کار را انجام دهند.

  • در اینجا روش‌های جالب دیگری برای سلام کردن وجود دارد که برای انجام دادن‌شان نیازی به لمس کردن دیگری نیست:

۱. تکان دادن دست‌ها
۲. روی هم قرار دادن هر دو دست‌مان
۳. تماس پاهای‌مان با هم
ویروس کرونا می‌گوید:

«من دوست دارم با افراد دیگر هم ملاقات کنم. من می‌توانم بروم و بدن آن‌ها را ببینم.»

از انجام دادن کارهای زیر در هنگام خوشامدگویی به افراد دیگر خودداری کنید:

  • دست دادن
  • بغل کردن
  • روبوسی کردن
  • زدن کف دست‌ها به هم
  • دست دادن به صورت مشت کردن دست‌ها
  • دست دادن با انگشت شست

خلاصه‌ای جامع دربارهٔ دست‌ها:

  • این ویروس از طریق دست‌های آلودهٔ ما و دیگران به‌سرعت سرایت می‌کند.
  • دست‌های خود را، به‌طور مرتب و به مدت ۲۰ ثانیه، با آب جاری و صابون بشویید.
  • هنگامی‌که دست‌های ما تمیز نیستند و ما چشم‌ها، بینی یا دهان خود و دیگری را لمس می‌کنیم باعث پخش شدن سریع میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شویم.
  • به‌جای دست دادن با آرنج دادن سلام کنید.

عطسه‌ها و سرفه‌ها:

جلوی عطسه و سرفهٔ خود را بگیرید

وقتی‌که عطسه و سرفه می‌کنیم قطرات ریزی از دهان و بینی ما خارج می‌شود و تا چندمتری هوای اطراف ما را آلوده می‌کند. بنابراین هنگام عطسه و سرفه کردن روی بینی و دهان‌تان را با آرنج یا دستمال بپوشانید. به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از دستمال آن را در سطل زباله بیندازید. به کودک‌تان هم بیاموزید که همین کار را هنگام عطسه و سرفه کردن انجام دهد.

ویروس کرونا می‌گوید:

«من کووید ۱۹ هستم و وقتی‌که سرفه می‌کنید، می‌توانم در فاصلهٔ کوتاهی از دهان و بینی شما به فردی دیگر منتقل شوم.»

به یاد داشته باشید:

هربار بعد از سرفه یا عطسه، دست خود را با آب و صابون تمیز بشویید. به فرزند خود نیز همین عادت را آموزش دهید. این عادت سالم را از سنین پایین می‌توان به کودکان آموخت.

نکته: لطفاً هنگام عطسه و سرفه دستمالی روی دهان و بینی خود قرار دهید یا در آرنج‌تان سرفه و عطسه کنید...

ویروس کرونا می‌گوید:

«این‌ها روش‌های هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از انتقال من و سایر ویروس‌ها یا میکروب‌هاست.»

فاصلهٔ سه متری

بین خود و کسی که سرفه یا عطسه می‌کند، حداقل سه‌متر فاصله را حفظ کنید. قطرات سرفه یا عطسهٔ معلق در هوا نمی‌توانند از این فاصله دورتر بروند. از لمس کردن و دست زدن‌های غیرضروری به افراد جداً خودداری کنید. به این حالت «فاصله اجتماعی» نیز گفته می‌شود.

ویروس کرونا می‌گوید:

«حتی اگر من در قطرات ریزی باشم که از دهان شما خارج می‌شود، باز هم نمی‌توانم بیشتر از این فاصله در هوا بچرخم و به دیگری منتقل شوم.»

اجتناب از حضور در مکان‌های پرجمعیت

در مکان‌های شلوغ، مانند مراکز خرید و مکان‌های زیارتی و اجتماعات و... ما با افراد زیادی در ارتباط و تماس خواهیم بود. بسیاری از این افراد همان سطحی را لمس می‌کنند که ما لمس می‌کنیم؛ همچنین درحالی‌که بسیار نزدیک ما هستند، سرفه و عطسه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که میکروب‌ها و ویروس‌ها به‌سرعت گسترش یابند. در صورت امکان، از این مکان‌ها دوری کنید یا در مواقعی که افراد زیادی حضور ندارند، به این محیط‌ها بروید.

ویروس کرونا می‌گوید:

«من عاشق جاهای شلوغ هستم. این مکان‌ها به من کمک می‌کنند افراد زیادی را ببینم.»

هنگامی‌که احساس بیماری کردید:

اگر بیمار شدید در خانه بمانید

هنگامی‌که خودتان یا کودک‌تان احساس بیماری کردید، در خانه بمانید. بدین ترتیب می‌توانید از خود، فرزندتان و سایر افراد محافظت کنید. به یاد داشته باشید که بلافاصله به دنبال کمک پزشکی نیز باشید.

اگر به‌طور کامل بهبود نیافته‌اید، به محل کارتان بازنگردید یا هنگامی‌که کودک‌تان بهبود نیافته است، او را به مدرسه باز نگردانید.

اگر شما یا کودک‌تان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید

اگر پزشک معالج شما تأیید می‌کند که شما یا فرزندتان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید، اصلاً وحشت‌زده نشوید.‌ آن‌ها به شما خواهند گفت که چه‌کاری انجام دهید و داروهای لازم را هم برای شما یا فرزندتان تجویز می‌کنند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

۱. غذاهای مغذی بخورید. (این کار در مبارزه با ویروس کرونا به بدن کمک می‌کند.)
۲. مقدار زیادی مایعات بنوشید (از جمله آب).
۳. از برقراری تماس با افراد دیگر خودداری کنید. (به این ترتیب، از ابتلای افراد دیگر به این ویروس جلوگیری می‌کنید.)
۴. با آسایش و آرامش دربارهٔ این بیماری با فرزند خود صحبت کنید.
۵. تا زمان بهبودی کامل در خانه بمانید.
۶. علائم را کنترل کنید. اگر بدتر شدند، با پزشک خود تماس بگیرید.

دربارهٔ ویروس کرونا با کودک خود صحبت کنید

  • به صحبت کردن تمایل نشان دهید. فرزند شما کنجکاو و باهوش است. او پیش‌تر هم چیزهایی در این باره شنیده است، بنابراین سکوت و لاپوشانی از فرزندان ما محافظت نمی‌کند.
  • صداقت و صراحت حائز اهمیت است. به این موضوع فکر کنید که فرزندتان تا چه حد از موضوع اطلاع دارد. شما فرزندتان را بهتر از همه می‌شناسید.
  • شاید فرزندتان سؤالات زیادی بکند. حتی اگر فرزندتان چندان سؤال نمی‌کند یا کوچک‌تر از آن است که در این باره بپرسد، باز هم در قبال تغییرات رخ‌داده در دنیای اطراف کنجکاو است (و شما می‌بایست در قبال او پاسخگو باشید).
  • حرف‌های زیادی زده می‌شود. برخی از آن‌ها هم ممکن است درست نباشد. دربارهٔ ویروس کرونا اطلاعات صحیحی به دست آورید و دربارهٔ خطر این ویروس و آخرین توصیه‌های رسمی بهداشتی صحبت کنید.
  • گشاده‌رو باشید و به حرف‌های فرزندتان گوش دهید. به فرزندتان اجازه دهید که آزادانه صحبت کند. از او سؤالاتی با پایان باز بپرسید تا بدانید که دربارهٔ موضوع چقدر معلومات دارد.
  • صادق باشید و به سؤالات فرزندتان صادقانه پاسخ دهید. به این فکر کنید که فرزندتان چندسال دارد و تا چه حد می‌تواند موضوع را درک کند. سپس به‌طور ساده و با حفظ آرامش، دربارهٔ مسائل با او بحث کنید. به یاد داشته باشید که اگر مسائل پیچیده را برای کودکان خردسال‌مان توضیح دهیم، آن‌ها درک بهتری از اتفاقات پیدا می‌کنند.
  • هیچ اشکالی ندارد که جواب سؤالات را بلد نباشیم. در این صورت، بهتر است بگوییم: «من نمی‌دانم، اما روی آن فکر خواهم کرد.» یا «نمی‌دانم، اما به دنبال پاسخش خواهم بود.» این جملات را فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید همراه با فرزندتان در نظر بگیرید.
  • حامی و پشتیبان فرزندتان باشید. شاید کودک‌تان بترسد یا گیج شود. برایش فضایی ایجاد کنید که بتواند احساساتش را به اشتراک بگذارد. به او اجازه دهید احساس کند که شما در کنارش هستید و حامی او خواهید بود.
  • با فرزندتان از قهرمانان صحبت کنید، نه مقصران. برای فرزندتان توضیح دهید که کرونا ارتباطی با شکل ظاهری افراد، ملیت آن‌ها یا زبانی که با آن صحبت می‌کنند، ندارد. به فرزندتان بگویید که ما می‌توانیم با کسانی که بیمار شده‌اند و کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، همدلی و مهربانی کنیم. افرادی که در راه از بین بردن این همه‌گیری تلاش می‌کنند یا به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند، داستان‌های فراوانی برای ما دارند. به دنبال داستان‌هایی در این زمینه باشید و آن‌ها را برای کودک‌تان تعریف کنید.
  • با صحبتی قشنگ مکالمه را به پایان برسانید. آیا حال فرزندتان خوب است یا نه؟ این موضوع را بررسی کنید؛ همچنین به او یادآور شوید که شما مراقبش خواهید بود و هر زمانی‌که بخواهد می‌تواند با شما حرف بزند.

عادت‌های سالم:

شستن دست‌ها (به مدت ۲۰ ثانیه):

۱. دست‌های خود را با آب تمیز و صابون بشویید.
۲. کف دست‌های خود را به یکدیگر بمالید تا تمیز شوند.
۳. کف را بین انگشتان‌تان بمالید.
۴. زیر ناخن‌های خود را تمیز کنید.
۵. پشت دست‌های خود را بشویید.
۶. مچ دست خود را بشویید.
۷. در آخر دست‌های‌تان را آب بکشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر:

در سراسر جهان، روایت‌های زیادی دربارهٔ این بیماری گفته می‌شود؛ بعضی از آن‌ها واقعیت ندارند. در ادامه، برخی از وب‌سایت‌ها و منابع معتبر آورده شده است که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

وب‌سایت‌ها:

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ی., 08/23/2020 - 08:40