با اشاره بگو!

مجموعه سه جلدی کتاب‌های آموزش زبان اشاره به کودکان، اشاره ورزی توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انتشارات چیستا به تازگی منتشر شده است. اشاره ورزی پایه و مادر آموزش زبان به خردسالان است.

خردسالان هم شنوا، هم کم شنوا و هم ناشنوا. بنابراین زبان اشاره آن سنگ پایه یا پی ساختمان زبانی برای نوزادان و نوپایان است که کاربرد آن به راستی می‌تواند زندگی این گروه سنی را دگرگون کند و سبب رشد ذهنی بهنگام آن‌ها و ارتباط زودهنگامشان با دنیای پیرامون شود. آماده سازی و تولید این بسته با صرف هفت سال توسط نویسنده و پژوهشگر این کتاب دکتر محمد هادی محمدی انجام گرفته است. کارگردانی کودکانی که در بخش تصویری کتاب‌ها حضور داشته‌اند به عهده «سولماز جوشقانی» بوده که فراتر از تصویرگری کتاب‌ها با همراهی این کودکان و خانواده‌هایشان این برنامه را مدیریت کرده است.

«ایده محتوایی توسط پژوهشگر و نویسنده کتاب از سال‌ها پیش، حدود هفت سال قبل شکل گرفته بود و تصویرگر بر اساس نیازی که این کار برای گرافیک و تصویرسازی همزمان داشت، انتخاب شد. من به عنوان تصویرگر تنها حدود یک سال درگیر تصویرسازی این مجموعه سه جلدی بودم. تکنیک فتوکلاژ مورد استفاده در این کارها شامل دو بخش بود: یکی عکاسی که با همکارم آقای «گنجعلی خان» بچه‌ها را انتخاب کردیم، از آن‌ها بازی گرفتیم و عکاسی کردیم و بخش دوم ویرایش عکس‌ها و مرحله تصویرسازی. از آنجایی که سفارش دهنده، مجموعه‌ای بسیار باسواد و آگاه و مسلط هم بر کارهای آموزشی و هم کارهای آوانگارد هنری است، بنابراین در روند اجرای تصویرسازی‌ها و در تعامل با یکدیگر نظرات بسیار سازنده‌ای داشتند.

این کتاب‌ها دو دسته مخاطب دارند. بچه‌های زیر دو سال که هنوز نمی‌توانند صحبت کنند بنابراین پدر و مادرها می‌توانند با کمک این کتاب تا زمانی که بچه بتواند صحبت کند زبان اشاره را تمرین کنند تا بچه‌ها راحت‌تر نیازهای خودشان را بیان کنند و دسته دوم کودکان ناشنوا هستند که البته برای آنها کاربرد بیشتری دارد. در این زمینه تا به حال کتابی برای کودکان نداشتیم. بنابراین ما مخاطبان خاص داشتیم و قطعاً توجه به نیازهای این بچه‌ها در اولویت بوده. به نظرم تصویرگری هنری کاربردی است با مخاطبانِ خاص. تا آنجایی که آگاهی‌های من اجازه می‌داد سعی کردم به استانداردهای هنر کاربردی نزدیک شوم ولی اینکه تا چه حد موفق بوده فعلاً نمی‌شود تعیین کرد. باید از بازخورد مخاطب متوجه اش شویم.»

با اشاره بگو! - سولماز جوشقانی

با اشاره بگو! - سولماز جوشقانی

با اشاره بگو! - سولماز جوشقانی

با اشاره بگو! - سولماز جوشقانی

با اشاره بگو! - سولماز جوشقانی

با اشاره بگو! - سولماز جوشقانی

دیگر تصاویر
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on س., 04/21/2020 - 16:58