چگونه با استفاده از روش آموزشی والدورف (Waldorf)، بلوک‌های طبیعی بسازیم

آیا دلتان می‌خواهد کمی از طبیعت را به اتاق بازی‌کودک‌تان بیاورید؟ در این متن نحوه ساختن بلوک‌های طبیعی با استفاده از روش والدورف که برای بازی‌های خیال‌انگیز و تخیلی با حیوانات بسیار مناسب‌اند، وجود دارد.

ما در خانه خود از یک فلسفه آموزشی خاص پیروی نمی‌کنیم، اما علاقه زیادی به اسباب‌بازی‌های والدورف داریم؛ آن‌ها را، هم برای فرزندان‌مان و هم برای فروش درست می‌کنیم. از قبل از تولد پسرم، من عاشق ظاهر ساده و طبیعی بلوک‌های ساخته شده از پوست و شاخه‌های درخت بوده‌ام. تنها با نگاه کردن به آن‌ها تصاویری از قدم زدن در جنگل در یک روز پاییزی برایم تداعی می‌شد.

برای اولین‌بار نمی‌خواهم از ارّه مویی طرفداری کنم. این ارّه برای بریدن چیزی با ضخامت بیشتر از ۱ اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) مناسب نیست. یک ارّه دستی ساده، کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد. این، ارّه‌ی دستی مورد علاقه من است؛ به سبک ژاپنی درست شده و کارش را به خوبی انجام می‌دهد. اما شما می‌توانید از هر نوع ارّه دستی استفاده کنید. همچنین به یک گیره برای نگهداری شاخه‌ها در حین بریدنشان نیاز دارید و اگر ارّه نواری دارید، جز آدم‌های خوشبخت هستید! می‌توانید برای خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های خود نیز مجموعه‌ای از این بلوک‌ها درست کنید.

پس از آن، همان‌طور که مشخص است، نیاز به شاخه درخت داریم. دو یا سه شاخه با ضخامت و قطرهای مختلف بیابید (۱ یا ۲ اینچ (۲.۵ یا ۵ سانتی‌متر) کافیست). اگر شاخه‌ها از درخت‌های مختلفی باشند، باعث ایجاد تنوع جالبی می‌شوند. در این‌جا، ما از شاخه‌های درخت گردو و توس استفاده کرده‌ایم. همسایه ما یک سال پیش، درخت بزرگ گردویی که در حیاطش داشت را برید و از آن زمان تا کنون، ما نهایت استفاده را از آن درخت برده‌ایم؛ با آن یک  خانه‌ی پریان (Fairy House) و چندین میز و صندلی پریان ساخته‌ایم. اما اگر در جنگل قدم بزنید، حتماً می‌توانید شاخه‌های افتاده زیادی بیابید.

والدورف

اگر شاخه‌هایتان را از درخت زنده برداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که بلافاصله از آن‌ها استفاده نکنید؛ آن‌ها را برای چند هفته در جایی خشک قرار دهید. شاخه‌ها قبل از بریدن نیاز به خشک شدن دارند، در غیر این صورت، ترک‌هایی در بلوک‌هایتان بوجود خواهد آمد. البته این یک ایراد سطحی است و از آن‌جایی‌که فرزندانتان به آن اهمیت نمی‌دهند، اگر برای خودتان هم مهم نیست، می‌توانید این مرحله کار را فراموش کنید. اما اگر صبر کنید، متوجه ترک‌هایی در انتهای شاخه‌ها خواهید شد که این ترک‌ها عمیق نیستند و پس از خشک شدن می‌توانید آن‌ها را ببرید.

زمانی‌که همه‌چیز آماده شد، شاخه‌هایتان را با گیره نگه دارید و شروع به بریدن آن‌ها کنید. هدف شما درست کردن بلوک‌های زیادی با قطر و ضخامت‌های متفاوت است. حتی تعدادی از آن‌ها را می‌توانید نصف کنید. بعدها از آن‌ها برای ساخت میز و صندلی (اسباب‌بازی) استفاده کنید!

والدورف

بعضی شاخه‌ها شکل عجیب و غریبی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را نیز در مجموعه خود به کار گیرید: کودکان به بهترین شکل از قطعات جالب و غیرعادی استفاده می‌کنند! من عاشق کمان‌هایی هستم که از پوست درخت درست کرده‌ام.

والدورف

والدورف

والدورف

پس از بریدن شاخه‌ها، گوشه‌های تیز تکه‌های خود را می‌توانید سمباده بکشید.

با بلوک‌های طبیعی چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

۱. زمانی که ما با بلوک‌های طبیعی خود بازی می‌کنیم، دوست داریم که برای حیوانات اسباب‌بازی، فضایی جنگلی درست کنیم (در طول زمان، ما چند حیوان عروسکی شلایک (Schleich)  که بسیار واقعی‌اند را جمع‌آوری کرده‌ایم: شما در این‌جا خرس، روباه و راکون آن را می‌بینید). وقتی در این فضا قرار می‌گیرند، انگار به آن تعلق دارند.

والدورف

والدورف

۲. دیگر فعالیت موردعلاقه ما ساخت میز و صندلی‌های طبیعی است. هم حیوانات می‌توانند ساکنین چنین خانه‌هایی باشند، هم می‌توانید از پریان و کوتوله‌ها دعوت کنید به خانه شما بیایند.

در این عکس می‌توانید تعدادی از پریان چوبی را ببینید که بر روی یک فرش جنگلی غذا می‌خورند.

والدورف

۳. همان‌طور که کودکان علاقه زیادی به روی هم گذاشتن انواع دیگر بلوک‌ها دارند، با بلوک‌های طبیعی هم می‌توانند این بازی را انجام دهند!

والدورف

۴. و در آخر هم می‌توانید از آن‌ها در ساخت جعبه‌های طبیعی استفاده کنید!

والدورف

شما در پاییز امسال چه اسباب‌بازی‌های طبیعی‌ای خواهید ساخت؟ یا در گذشته ساخته‌اید؟ ما مشتاقانه منتظر دیدنشان هستیم. لطفاً در چالش خلاقانه ما شرکت کنید!

دیگر تصاویر
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ش., 12/08/2018 - 14:45