آموزش در فنلاند: موفق‌ترین نظام آموزشی جهان

می دانیم که کشور فنلاند سال‌ها است که در میان نظام‌های آموزشی جهان، پیشرو و حائز رتبه اول بوده است. به عبارتی می‌توان نظام آموزشی فنلاند را موفق‌ترین سیستم آموزش در جهان به شمار آورد. شاهد بر این مدعا کسب نمرات برتر در انواع آزمون‌های جهانی توسط دانش آموزان فنلاندی است. دانش آموزان این کشور برای مثال در آزمون PISA سرآمد جهان هستند و نمرات آنها در ریاضی، مهارت خواندن و علوم در صدر جداول قرار دارد.

اما جالب است که بدانیم نظام آموزشی فنلاند تفاوت عمده‌ای نسبت به کشورهای بعد از خود در رده بندی جهان از جمله کره جنوبی و چین دارد.

این تفاوت در میزان آزادی و استقلال و خودشکوفایی دانش آموزان در نظام آموزشی فنلاند است. کودکان فنلاندی در مدارس تحت فشار برنامه درسی متمرکز قرار ندارند و برای بر آمدن از پس امتحانات و آزمون‌های مختلف علمی و درسی تحت فشار قرار نمی‌گیرند. دانش آموزان معمولاً از یک برنامه درسی آزاد و سیال برخوردار هستند که بر طبق نیازها و علایق شخصی آنها تدوین شده است. بازی، تفریح و شادی جزو لاینفک برنامه درسی کودکان فنلاندی است.

تفاوت در نوع نگرش به بحث آموزش در تمام جوانب نظام آموزشی فنلاند وجود دارد به عبارت دیگر نه تنها چیدمان کلاس‌های درس، تزئئیات کلاس و مدرسه، رنگ‌ها و اشیای متنوعی که در مدارس وجود دارد به شکل کاملاً خلاقانه‌ای قرار می‌گیرند بلکه رویکرد معلمان و دانش آموزان به تحصیل و تدریس نیز تفاوت زیادی با سایر نقاط جهان دارد.

فنلاندی‌ها از پیشگامان ارائه برنامه درسی پیشرو و آوانگارد در جهان هستند برنامه‌ای که مبتنی بر خلاقیت، انتخاب فردی و شادی است. دانش آموزان فنلاندی برنامه درسی را بر اساس سلیقه و علاقه شخصی خود دنبال می‌کنند و در پیگیری مواد درسی از استقلال و آزادی برخوردارند.

تکنولوژی نیز نقش مهمی در آموزش فنلاندی‌ها دارد. مدارس فنلاند با مدرن‌ترین و به روز ترین تکنولوژی‌های آموزشی تجهیز شده‌اند و استفاده از کدنویسی، بازی‌های فکری، بازی نویسی و طراحی وسایل و ابزار کمک آموزشی مورد تشویق دولت قرار می‌گیرد و در مدارس مورد استقبال قرار دارد.

به تازگی مدارس فنلاند به صورت سراسری برنامه آموزشی جدیدی را پی گرفته‌اند که در نوع خود بسیار پیشرو به حساب می‌آید. در یک اقدام عجیب، نظام آموزشی فنلاند تدریس مواد درسی معمول را کنار گذاشته و دیگر دروسی تحت عنوان شیمی، ریاضی، جغرافیا و تاریخ تدریس نمی‌شوند.

به عبارت دیگر مدارس فنلاند تدریس زمینه‌های درسی گذشته و سنتی را متوقف کرده و آن را با تدریس موضوعات جایگزین کرده است. برای مثال دانش آموزان دروس کاربردی می‌خوانند که در آن‌ها مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌های متنوع از محاسبات ریاضی پیشرفته تا تاریخ و بازاریابی وجود دارد مثلاً درسی تحت عنوان "مدیریت کافه تریا" که در این درس هم از ریاضیات، هم اصول مدیریت و حسابداری، هم زبان خارجه برای ارتباط با جهانگردان و غیره استفاده شده است.
 
به این ترتیب فنلاند، دروس موضوعی و بین رشته‌ای را جایگزین زمینه‌های درسی سنتی نموده است به این امید که دانش آموزان فنلاندی به طور عملی با کاربرد دانش در حیطه فعالیت‌های روزمره، کار و زندگی خانوادگی و اجتماعی آشنا شوند.

بیشتر بخوانید:

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on س., 09/20/2016 - 10:30