راهنمایی‌هایی برای والدین دارای کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا

اختلال شنوایی بازه‌ای از کم‌شنوایی ناحیه‌ای تا ناشنوایی کامل را شامل می‌شود. بعضی از کودکان می‌توانند با سمعک، کاشتن قسمت حلزونی یا سیستم اف‌ام بهتر بشنوند، بعضی دیگر نه. از دست دادن شنوایی ممکن است کوتاه‌مدت باشد، یا ممکن است هیچ‌وقت بازنگردد. بعضی از کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا به دنیا می‌آیند. بعضی دیگر در آینده دچار آن می‌شوند. این فاکتورها بر چالشی که کودک شما هنگام خواندن با آن روبه‌رو است تأثیر می‌گذارند.

راهنمایی‌های برای خواندن با نوزاد یا کودک نوپای خود:

هر بار که برای کودک خود می‌خوانید، به مغزش کمک می‌کنید تا رشد پیدا کند. بنابراین هر روز برای کودک خود بخوانید. کتاب‌هایی را برگزینید که می‌دانید کودک‌تان از آن لذت خواهد برد. کتاب‌هایی که دارای ریتم هستند یا یک صدا در آن‌ها تکرار می‌شود برای یادگیری کودک در زمینه الف‌بای اصوات و ساختن کلمه‌ها بسیار خوب هستند.

از آن‌جایی که کودکان ظرفیت توجه کردن کم‌تری دارند، در ابتدا در مدت زمان‌های کوتاه خواندن را امتحان کنید و سپس آن را افزایش دهید. به زودی کودک‌تان ساعت کتابخوانی را همان ساعت تفریح و خوشحالی می‌بیند.

این‌ها چیزهایی هستند که می‌توانید در کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا امتحان کنید:

  • یک داستان را چند بار بخوانید. این باعث می‌شود کودک‌تان واژه‌ای را دریافت کند که قبلاً از دستش در رفته بود. هنگام نیاز داستان را توضیح دهید.

  • مطمئن شوید که کودک شما می‌تواند چهره شما و عکس‌ها را ببیند. این باعث می‌شود که کودک‌تان بتواند داستان را دنبال کند، حتی اگر کلمه‌ها را دریافت نکند.

  • کودکتان را وادار کنید که صفحه‌ها را ورق بزند، به عکس‌ها دست بزند، و بریدگی‌های کتاب‌ها را بالا بیاورد. این به کودک شما اجازه تمرین با دستش را می‌دهد، که بعداً باعث می‌شد بتواند از زبان اشاره استفاده کند.

  • از زبان اشاره ساده هنگام خواندن استفاده کنید.

کتاب‌های پیش‌نهادی برای نوزادان:

  • Choose board books with simple signs. Some titles include:

کتاب‌های مقوایی با علامت‌های ساده برای کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا

کتاب‌های پیش‌نهادی برای کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا

کودکان دبستان و پیش‌دبستانی

  • به کودک دبستانی یا پیش‌دبستانی خود کمک کنید کتاب‌ها را دوست داشته باشد
  • هنگامی که شما چندین بار برای کودک خود کتاب می‌خوانید و زمان کتاب خواندن را با زمان نوازش و بازی ادغام می‌کنید، کودک کتاب‌ها را با بازی پیوند می‌دهد. بنابراین هر روز به خواندن برای کودک‌تان ادامه بدهید. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید کودک‌تان از آن لذت می‌برد و برای خودتان، خواندن آن مطبوع است.

این‌ها چیزهایی هستند که می‌توانید در کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا امتحان کنید:

  • یک داستان را چند بار بخوانید. این باعث می‌شود کودک‌تان کلمه‌ای را دریافت کند که قبلاً از دستش در رفته بود. هنگام نیاز داستان را توضیح دهید.

  • مطمئن شوید کودک شما می‌تواند چهره شما و عکس‌ها را ببیند. این باعث می‌شود کودک‌تان بتواند داستان را دنبال کند، حتی اگر کلمه‌ها را دریافت نکند.

  • از عروسک‌ها برای نمایش داستان استفاده کنید.

  • برای یاد دادن زبان اشاره به کودک‌تان تلاش کنید.

کتاب‌های پیش‌نهادی برای کودکان دبستانی و پیش‌دبستانی:

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ش., 05/06/2017 - 12:24