مراحل مهم زندگی کودک نوپا: ۱۸ تا ۲۴ ماهگی

غذاخوردن بدون کمک دیگران

اگر کودک نوپا شما درحالی که رشته‌های ماکارونی لابلای موهایش گیرکرده و موز له شده به لپش چسبیده، بازهم اصرار می‌کند که قاشقش را خودش در دست بگیرد، به شما تبریک می‌گوییم. غذاخوردن بدون کمک دیگران، یکی از مهمترین مراحل پیشرفت کودکان نوپا است.

حرکات موزون موقع شنیدن موزیک

یک موج رادیویی را بگیرید و بچه خود را تماشا کنید! کودکان نوپا بدون خجالت کشیدنن بدنشان را با موزیک تکان می‌دهند، و این کارشان منجر به رقصی زیبا می‌شود. (پدرها! در این مواقع از کودک خود فیلم بگیرید!)

 آموزش‌هایی که به آن‌ها می‌دهیم را می‌فهمند، ولی ممکن است آن‌ها را انجام ندهند

کودک نوپا شما آموزش‌هایی را که به او می‌دهید می‌فهمد، اگرچه ممکن است به آن‌ها عمل کند و یا بدون این‌که حتی یک ثانیه به آن فکر کند ذوق‌زده از زیر آن کار در برود. آیا او عمداً نافرمانی می‌کند؟

کودک نوپا شما دیگر اشیاء را به دهان نمی‌برد و اجزاء بدن خود را می‌شناسد

ممکن است متوجه شوید که کودکتان درحال گذر از مرحله حساس و عادت اکتشافی گذاشتن چیزها به دهان خود است، و درعوض، دریابید که می‌تواند بگوید دهانش کجاست ( و یا بینی و چشمانش را هم به شما نشان دهد )!

دوست دارد به مامان کمک کند

دفعه بعد که خواستید کارهای روزمره‌تان را انجام دهید، به پایین نگاه کنید. آیا کودک نوپایتان مثل سایه شما را دنبال می‌کند؟ اگر فرصتی به او بدهید، عاشق اینست که در هرکاری که انجام می‌دهید به شما کمک کند، و حتی انجام دادن کارهای خانه، برای این کوچولوها بامزه هم هست.

کودک نوپا شما خودش کتاب می‌خواند

شاید خواندنشان به نظرتان نامفهوم بیاید، ولی کودک نوپا و مغرور شما، درست مثل دختر یا پسر بزرگی کتاب‌هایش را به دست می‌گیرد و آن‌ها را با شوروحال و به صدای بلند می‌خواند.

کودک نوپا خوب و بد را ازهم تشخیص می‌دهد

حالا دیگر در بسیاری از موقعیت‌ها، کودک نوپای شما تشخیص می‌دهد که چه کاری درست و چه کاری نادرست است( بنابراین وقتی  خودش می‌داند خراب‌کاری کرده، گول چشم‌های مظلومش را نخورید ) !

جنگ سر خوابیدن

در پایان روز، شما فقط می‌خواهید استراحت کنید، ولی کودک نوپا لجوج شما فکرهای دیگری درسر دارد. بیاموزید که چطوری می‌توانید کودک را به رختخوابش ببرید ( و او از آن‌جا بیرون نیاید ) بدون این‌که برسر خوابیدنش باهم بجنگید.

کودک نوپا

کودک نوپا شما دوکلمه را به هم وصل می‌کند

کودک نوپا شما دیگر برای بیان احساسات، تمایلات و نیازهایش به یک کلمه محدود نیست، و حالا دوکلمه را باهم ترکیب می‌کند.

می‌تواند یک توپ را پرت کند

آیا کودک نوپا  شما دارد تمرین می‌کند که قهرمان پرتاب اشیاء بشود؟ الان برای خریدن دستکش و کلاه بیسبال خیلی زود است، ولی حالا که کودک نوپای شما می‌تواند اشیاء را پرت کند، عاشق توپ‌بازی است.

کودک نوپا شما خودش لباس‌هایش را در می‌آورد

اگر کوچولویتان خودش لباسش را در می‌آورد، این یک مرحلهٔ تکاملی در زندگی اوست. از وقتی که بفهمد چطور می‌تواند لباس‌هایش را در بیاورد، تعجب نکنید که هر بار او را در حالی گیر بیندازید که چیزی تنش نیست!

حرف‌هایش به اندازه کافی روان و قابل فهم است

این روزها دیگر زیاد لازم نیست که حرف‌های کودک نوپایتان را برای دیگران ترجمه کنید. در این سن، بیش‌تر وقت‌ها حرف‌زدن این کوچولوها  به اندازه کافی روان و قابل فهم می‌شود.

از پله‌ها برو بالا

پله‌ها، ممکن است برای والدینی که کودک نوپا دارند ترسناک باشد، ولی بالارفتن از آن‌ها مهارتی است که بچه‌ها باید آن را به خوبی یاد بگیرند. نفس عمیقی بکشید و هنگامی که کودکتان از پله بالا می‌رود بر این کارش نظارت کنید.

کودک نوپا شما بدون کمک شروع به مسواک‌زدن می‌کند

کودک نوپای شما نمی‌تواند مسئولیت بهداشت دندان‌های خود را به عهده بگیرد، ولی می‌تواند یاد بگیرد که چطور دندان‌های کوچک خود را مسواک کند. ( وقتی مسواک زدنش تمام شد، مطمئن شوید که مراحل مسواک زدن را از اول تا آخر درست انجام داده است! )

کودک نوپا شما آدم‌ها و اشیاء داخل تصاویر را تشخیص می‌دهد

عکس‌های آلبوم خانوادگی برای کودک درحال رشد شما معنی جدیدی پیدا می‌کند. از او بخواهید چیزهایی را که درعکس از همه بیشتر دوست دارد نشان دهد. با این کار، او دارد یاد می‌گیرد که افراد و اشیائی را که به چشمش آشنا می‌آیند از هم تشخیص دهد.

کودک نوپا شما می‌تواند از پله‌ها پایین بیاید

دیگر برای پایین آمدن از پله‌ها به استفاده از دست‌ها و زانوهایش قناعت نمی‌کند، کودک شما ممکن است خودش را به آب‌وآتش بزند تا از پله‌ها پایین بیاید. ولی شما باید مطمئن باشید که وقتی دارد این مهارت بزرگ حرکتی را فرامی‌گیرد بر کار او نظارت دارید.

پایداری شیء

اگر یک اسباب بازی را  جلوی چشم کودکان جابجا کنیم ، کودکان می‌فهمند که آن شیء هنوز وجود دارد و ممکن است سعی کنند که آن را پیدا کنند. می‌توانید حس بقای شیء را در او با بازی قایم باشک محک بزنید.  

کودک نوپا

کودک نوپا شما حروف اضافه را می‌فهمد

اگر به کودک بگویید که توپ قل خورد زیر میز، آیا این کوچولو می‌داند که به کجا نگاه کند؟ زیر، رو، بالا، پایین... کودک شما دارد معنای حروف اضافه را درک می‌کند.

بطور روزمره از اصطلاح «مال من» در کنار اشیاء استفاده می‌کند

شعار کودکان نوپا این است: «هرچیزی که مال من است، مال خودم است، و هرچیزی که مال شماست هم مال من است! » ببینید که کوچولوی شیرین شما ناگهان انحصارطلب می‌شود و می‌خواهد مالک هرچیزی باشد که به دستش می‌رسد.

کم‌کم ازروبرو شدن  با آدم‌های جدید خجالت می‌کشد

تعجب نکنید اگر کودکتان که قبلاً بچهٔ خوش برخوردی بود، حالا درموقعیت‌های اجتماعی تبدیل به فردی خجالتی شده باشد. کودکان نوپا اغلب موقع دیدن افراد جدید خجالت می‌کشند.

کپه کردن آجره‌ها

مقداری از آجره‌ها را که از قبل ذخیره کرده‌اید می‌تواند سرگرمی‌های بسیاری را برای یک کودک نوپا فراهم آورد، بخصوص وقتی که او در چیدن آن‌ها روی هم و کپه کردنشان مهارت پیدا کند. ساختن یک برج بلند با آجره‌ها و خراب کردن آن برای کودک بسیار لذت‌بخش است.

همیشه دنبال جلب توجه است

.جلب توجه والدین به خود، در طبیعت کودک نوپا است. او همیشه پدرومادر را به این کار وامی‌دارد تا برتعلیق‌ها و نیازهای همیشگی‌اش فائق بیایند. درباره این رفتار نیازبه توجه که در کودکان مشترک است بیشتر بیاموزی

بازی‌های تعاملی را دوست دارد

.هیچ کدام از آن‌ها بیرون از بازی و جدا از دیگران نمی‌نشیند، کودک نوپا و کنجکاو شما می‌خواهد که وارد بازی بشود. زمانی را که با او به بازی‌های تعاملی می‌گذراید، برای رشد او بسیار مهم است، و درعین حال، این کار بسیار مفرح است

دوست داشتن و دوست نداشتن را تشخیص می‌دهد

شاید کودک نوپا شما تا همین امشب عاشق لباس راحتی زردرنگش بوده، ولی امشب با تاکید اعلام می‌کند که دیگر آن را نمی‌خواهد! ببینید که کودک خردسال شما چطور دوست داشتن و دوست نداشتنش را بیان می‌کند.

اجزای بدن را نام می‌برد

.سر، شانه، زانوها، انگشت‌ها... کودکتان اسم چند تا از اعضای بدن را می‌داند؟ یک بازی راه بیندازید و درآن به جز گوش و آرنج، به اعضای دیگربدن هم اشاره کنید

کودک نوپا شما به سوال‌های ساده پاسخ می‌دهد

اگر از او سوالی ساده بپرسید، احتمالاً کوچولوی رو به رشدتان جواب‌های ساده‌ای به شما می‌دهد. این کار را با کودک نوپایتان امتحان کنید و ببینید که به سوالتان جواب می‌دهد یا نه.

فرق دختر و پسر را متوجه می‌شود

کودک نوپا شما حالا دیگر می‌تواند خودش لباس بپوشد، و می‌فهمد که اگر خودش از پوشیدن دامن خوشش بیاید، پسربچه همسایه این کار را دوست ندارد. آها! حالا کم‌کم متوجه تفاوت بین دخترها و پسرها می‌شود.

درباره خودش حرف می‌زند

انگار که  کودک نوپایتان تازه راه رفتن را یاد گرفته باشد و حالا بتواند بپرد! ممکن است او از حرف زدن درباره پاهایش هم خوشحال بشود. کودکان در این سن عاشق حرف زدن درباره خودشان هستند.

بیشتر بخوانید

رشد شناختی کودک تا ۳ سالگی

دیگر تصاویر
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ش., 05/12/2018 - 11:35