آکادمی خان چیست؟ (بخش نخست)

آکادمی خان سازمانی آموزشی است که سلمان ‌خان آموزگار و دانش‌آموخته‌ی موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، در سال 2006 بنیان نهاده است. شعار اصلی این سازمان، «ارائه امکانات آموزشی با کیفیت با استاندارد بالا، به هرکس و در هر کجا» است. داستان این آموزشکده بزرگ از ایده‌ای ساده آغاز شد.
این آکادمی زمانی خلق شد که سلمان خان با استفاده از سرویسی به نام Yahoo Doodle به یکی از پسرعموهای خود ریاضی درس می‌داد. سپس خان تصمیم گرفت ویدیوهای خود را در اینترنت بگذارد. او با استفاده از یک برنامه طراحی، آموزش‌های خود را روی کامپیوتر ضبط و آن‌ها را در یوتیوب منتشر کرد. در مدتی کوتاه با استقبالی که از برنامه‌های آموزشی او شد، خان تصمیم گرفت تا آکادمی خان را راه‌اندازی کند و تمام زمان خود را برای تولید محتوای آموزشی بگذارد.

آکادمی خان

پایگاه اینترنتی که با عنوان «آکادمی خان» شناخته می‌شود، تحول بزرگی در فناوری آموزش ایجاد کرده است که بخشی از دستاوردهای آن را می‌توان در ویدیوی سخنرانی دو سال پیش سلمان خان در TED دید. اکنون هزاران ویدیوی آموزشی در رشته‌های گوناگونی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، اقتصاد، تاریخ، پزشکی و... در این پایگاه وجود دارد. این آکادمی، میلیون‌ها عضو را از سراسر جهان پای کلاس‌های خود کشانده و در حال دگرگونی روش آموزشی در بسیاری از مدارس است.

تحول در فناوری آموزش

بودجه آکادمی خان بیشتر از راه کمک‌های مالی سازمان‌های بشردوستانه تامین می‌شود. محتوای وب‌سایت آکادمی خان با هدف ارائه آموزش رایگان در یوتیوب در دسترس همگان قرار گرفته و آموزش از راه نصب نرم‌افزار برنامه‌های تلفن همراه نیز فراهم شده است. این فیلم‌ها دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا دروس را به راحتی فرا بگیرند. فیلم‌ها دربرگیرنده موضوعات آموزشی در مدرسه و برای همه مقاطع تحصیلی، از مهدکودک تا دبیرستان است. 

در سایت آموزک بخوانید: اهمیت داشتن سواد دیجیتال در کودکان

در سال 2018، آکادمی خان اپلیکیشنی، نرم‌افزاری، به نام Khan Academy Kids ایجاد کرد که با آن کودکان دو تا شش‌ساله می‌توانند مهارت‌های پایه (ریاضیات و مهارت‌های زبان انگلیسی) را پیش از رفتن به مدرسه به رایگان بیاموزند. مهارت‌های زبانی شامل چندین زمینه در یادگیری همانند خواندن، نوشتن، و صحبت کردن برای بهبود درک و توانایی دانش‌آموزان در استفاده از زبان نوشتاری و گفتاری است. هنرهای زبانی شش بخش دارند: خواندن، نوشتن، گوش‌دادن، صحبت‌کردن، دیدن و نمایش. نرم‌افزار کودکان آکادمی خان همراه با پرورش خلاقیت در کودکان، به پایه‌ریزی و آموزش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی در کودکان هم کمک می‌کند. در این نرم‌افزار پنج شخصیت کارتونی جذاب با فعالیت‌ها و داستان‌های خود کودکان را در مسیر آموزش راهنمایی و هدایت می‌کنند. آموزش با کتاب‌ها، انیمیشن‌های کوتاه و بازی و روش‌های خلاقانه برای جذب کودکان انجام می‌شود.

اپلیکیشن آکادمی خان

در سایت آموزک بخوانید: آشنایی با وب‌سایت آموزشی و ترویجی کُد (code.org)

این برنامه‌ی آموزشی که با همکاری کارشناسان آموزش و یادگیری در دانشگاه استنفورد طراحی شده است به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های کلیدی خود را با بازی، توسعه و پرورش دهند.

آموزش و بازی با نرم افزار آکادمی کودکان خان

برخی از امکانات و قابلیت‌های برنامه Khan Academy Kids:

  • تمامی درس‌ها را مانند ریاضی، اجتماعی، علوم تجربی، خواندن، نوشتن و …آموزش می‌دهد.
  • برای کودکان در تمامی سنین مناسب است.
  • کودکان را به یادگیری تشویق می‌کند و سبب خستگی و دل‌زدگی آن‌ها نمی‌شود.
  • بچه‌ها می‌توانند به‌تنهایی کتاب بخوانند یا به داستان صوتی ضبط‌شده را گوش دهند.
  • تعدادی از کتاب‌ها درباره زنانی است که در معماری، آموزش، علم، ورزش و مد پیشرفت‌های باورنکردنی داشته‌اند. این کتاب‌ها درباره پیشگامانی مانند سیمون بایلز، دالی پارتون، ورا وانگ و ملاله یوسف‌زی است.
  • یادگیری در این آکادمی، تطبیقی است. در یادگیری تطبیقی هر کودک می‌تواند متناسب با استعداد و سرعت فراگیری خودش پیشرفت کند. فعالیت‌ها، کتاب‌ها، فیلم‌های آموزشی و درس‌های خلاقانه‌ای مناسب با سرعت یادگیری و پیشرفت کودک به او ارائه می‌شود تا کودک مهارت‌های لازم را کسب کند. تجربه هر کودک در فراگیری و یادگیری درس‌ها متفاوت از دیگران و منحصر به خودش است.
  • بازی‌های آموزشی سرگرم‌کننده که پنج شخصیت کارتونی بامزه و جالب ارائه می‌دهند در طول مسیر یادگیری، با کودک هم‌گام و همراه می‌شوند و روند یادگیری را جذاب و دلنشین می‌کند.
  • بازی‌های آموزشی به تقویت مهارت‌های روانی و جسمی کودک کمک می‌کند، همچنین خلاقیت کودک با نقاشی، داستان‌سرایی و رنگ‌آمیزی پرورش می‌یابد.
  • آموزش‌های این نرم‌افزار با هدف رشد و ارتقای سطح علمی کودکان، کمک می‌کند استعداد کودک در سنین کم شکوفا شود و بداند در چه زمینه‌ای پیشرفت بهتری خواهد کرد. ده‌ها آموزش و کتاب متنوع با محوریت کودکان و مطابق با استانداردهای جهانی در این نرم‌افزار گنجانده شده است. محدودیتی در دسترسی به مطالب آموزشی وجود ندارد و تمامی مهارت‌ها سبب می‌شوند تا کودک صاحب یک ذهن پویا و خلاق شود. 
  • والدین می‌توانند در آموزش‌ها مشارکت داشته باشند. این کار به افزایش ارتباط کودک با والدین خود کمک می‌کند.
  • آکادمی خان پخش ویدیو به زبان فارسی را از سال ۲۰۱۳، شروع کرده‌ و در اختیار مخاطب‌های فارسی زبان قرار داده است. 
  • اصلی‌ترین مخاطبان آکادمی خان دانش‌آموزان و آموزگاران هستند. در سایت آکادمی خان آموزگاران و والدین می‌توانند بر پیشرفت دانش‌آموزان نظارت کنند.

امکانات برنامه Khan Academy Kids

در سایت آموزک بخوانید: پیوند فناوری و سواد؛ تصمیم حیاتی برای هزاره‌ی نو، بخش نخست

این نرم‌افزار به آموزگاران امکان می‌دهد تا درس‌هایی را که برای تقویت مهارت‌های کلیدی مانند خواندن، ریاضیات، حروف الفباست را به راحتی جست‌وجو کنند و تنها با یک کلیک بر روی درس، به آن دسترسی پیدا کنند. وقتی یک تکلیف تمام شد، دانش‌آموزان یک نماد قلب را می‌بینند که نشان می‌دهد تکالیف جدید در انتظار آنهاست. آموزگاران می‌توانند یک محتوای درسی را به کل کلاس، یا به گروه کوچکی از دانش‌آموزان و یا حتی فقط به یک دانش‌آموز اختصاص دهند. 

تقویت مهارت‌های کلیدی با نرم افزار آکادمی خان

درس‌ها در این نرم‌افزار بر اساس سطح‌شان برچسب‌گذاری می‌شوند: درس اصلی، تمرین 1، تمرین 2، و درس پایه. آغاز تدریس آموزگاران با درس‌های اصلی است و می‌توانند نسخه پایه را به دانش‌آموزانی بدهند که نیاز به حمایت و تمرین بیشتری دارند و تمرینات درس‌ها را در اختیار دانش‌آموزانی بگذارند که آماده پذیرش چالش بیشتری هستند. همچنین آموزگاران می‌توانند گزارش‌های پیشرفت دانش‌آموزان را در این نرم‌افزار با انتخاب نام دانش‌آموز و ضربه زدن روی گزارش‌های کلاس ببینند.
آموزگاران می‌توانند دو نوع گزارش مختلف را در این نرم‌افزار ببینند. یک گزارش تکالیف و دیگری گزارش عملکرد کلی دانش‌آموز است. گزارش تکالیف، منحصر به تکالیف دروسی است که آموزگار برای دانش‌آموزان تعیین کرده است. گزارش عملکرد کلی؛ شامل تمام تکالیف تکمیل‌شده و فعالیت‌هایی است که دانش‌آموز در مسیر یادگیری انجام داده است. همچنین آموزگاران می‌توانند گزارش‌های فردی هر دانش‌آموز را به والدین نیز ایمیل کنند.

گزارش تکالیف برای آموزگاران در نرم افزار آکادمی خان

با توجه به اینکه محدودیت در تماشای صفحه تلفن همراه برای کودکان وجود دارد، بنابراین برای این قسمت نیز تدبیر دیگری در اکادمی خان اندیشیده شده است. در این بخش، بسته‌های قابل چاپ رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است. برای دانلود بسته‌های درس‌ها مانند ریاضیات، حروف‌الفبا، نقاشی و رنگ‌آمیزی، علوم اجتماعی، سرگرمی و بازی و حتی فایل صفحه‌های رنگ‌آمیزی کافی است بر روی لینک‌های مربوطه کلیک کنید و آنها را به شکل پی‌دی‌اف پرینت بگیرید.

آموزش به کودکان با اپلیکیشن آکادمی خان

شما می‌توانید با نصب نرم‌افزار آکادمی خان، از امکانات فراوان آن برای آموزش کودکان خود استفاده کنید و از آموزش با آن لذت ببرید. برای دریافت این برنامه آن را به‌ رایگان از گوگل‌پلی و اپ‌استور دانلود کنید. البته این نرم‌افزار از زبان فارسی پیشتیبانی نمی‌کند.

دیگر تصاویر
Submitted by editor69 on چ., 09/20/2023 - 07:57