آموزش حروف الفبای فارسی به کودکان - همراه با تصویر و ویدیو

پنج روش آموزش حروف الفبای فارسی به کودک

1- آموزش حروف الفبا با کمک نویسه‌ها

آشنایی کودک با واک‌ها، استفاده از نویسه آن‌ها است. ما به‌ عنوان آموزگار یا پدر و مادر ابتدا شکل حروف را به کودک آموزش می‌دهیم.

برای این کار حروف را به کودک نشان داده و صدای آن را تکرار می‌کنیم.

2-آموزش حروف الفبا با استفاده از اسامی حیوانات و میوه‌ها

 روش بعدی برای آموزش حروف الفبا استفاده از اشیا، میوه‌ها و جانوارانی است که برای کودک ملموس هستند؛ مانند ت اول تربچه یا غ اول غاز است.

3- آموزش حروف الفبا با روش لوباخ

این روش ترکیب روش یک و دو است که به روش لوباخ معروف است. برای اینکه کودک نویسه‌ی یک واک را بهتر بیاموزد می‌توان از روش لوباخ استفاده کرد.

به این صورت که حرف موردنظر را به شکل آن کلمه درآورد. مثلا حرف س را شبیه سس بکشید. این تصاویر در کارت‌های بسته الفبا‌ورزی با کاکا‌کلاغه و فارسی آموز نخودی موجود هستند.

4- روش آموزش الفبا با شعر و آهنگ

در این روش با استفاده از شعر الفبا به کودکان آموزش داده می شود. مثلاً برای آموزش حرف ف شعرهای زیر را می‌توانید بخوانید که در آن‌ها بیشتر تکرار شده است:

فیل‌ام یا من یه فنجون؟

فیل که باشم پر از جون

فنجون باشم، کو اون جون؟

فندق بخور با زیتون!

5- آموزش حروف الفبا با واژه‌نامه

استفاده از واژه‌نامه‌های مخصوص کودکان است که با این کار هم کودک حروف الفبا را یاد می‌گیرد و هم دایره‌ی واژگان خود را افزایش می‌دهد. در کتاب واژه‌نامه چیستانی- تصویری می‌توانید واژه‌های مناسب را همراه با توضیح به زبان کودک پیدا کنید.

به این مثالها توجه کنید: در بخش حرف ط، کلمه طاوس رو به این صورت تعریف کرده: از زیباترین پرندگان زمین هستم. پرهایم رنگارنگ است. با دمم چتر قشنگی می‌سازم. سرزمین اصلی ام هندوستان است.

معرفی بهترین کتاب‌ها برای آموزش حروف الفبای فارسی

مجموعه کتاب های فارسی آموز نخودی

 کتاب‌های فارسی‌آموز نخودی که در 3 جلد به چاپ رسیده‌اند، با بازی و شادی کودکان را با الفبا آشنا می‌کنند. زبان‌آموزی در این کجموعه به روشی خلاق، متفاوت و غیرمستقیم انجام می‌گیرد. به کودکان پیش از دبستان، به شکل مستقیم الفبا یاد ندهید! براى آن ها داستان‌هاى کوتاه نخودى را بخوانید. کودکان گوش مى‌دهند و تصویرها را تماشا مى‌کنند. آن‌ها از داستان لذت مى‌برند و از شما مى‌خواهند که بارها و بارها براى‌شان بخوانید. سپس خود داوطلب مى‌شوند داستان‌ها را بیان کنند. شنیدن و بیان کردن، گام‌هاى نخست در آموزش سوادند.



خرید کتاب های فارسی آموز نخودی



الفباورزی با کاکاکلاغه

بسته‌ی الفباورزی با رویکرد آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان سامانه‌ی الفبای فارسی را به کودکان و بزرگ‌سالان می آموزد. در جامعه‌ی ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الفبا ویژه سال نخست دبستان است. سن درست و اصلی آموزش زبان به کودکان از ۲ تا ۶ سالگی است. در ایران متاسفانه به سبب کمبودهایی که آموزش و پرورش در زمینه‌های گوناگون دارد، آموزش پیش دبستانی اجباری نیست و اگر هم در سال‌های اخیر برای کودکان پنج و شش ساله فراگیر شده است، هنوز بخش بزرگ این کودکان وارد دوره پیش دبستان نمی‌شوند. اگر هم شوند، محتوای آموزشی برای آن‌ها بسیار کهنه و ناکارآمد است. کودکان در دوره پیش دبستان باید به آواها و رانش درست الفبای زبان فارسی آشنا شوند، و گرنه زمانی که وارد دبستان می‌شوند برای اصلاح و یادگیری آواها دیگر خیلی دیر است. بسته الفباورزی شامل موارد زیر است:

  • کتاب خودواهای فارسی
  • کتاب هم واهای فارسی
  • کتاب هم واهای اوستایی و عربی
  • کتاب راه نما
  • افزونه های الفبایی

خرید بسته ی الفباورزی با کاکاکلاغه


واژه نامه چیستانی تصویری

در واژه نامه چیستانی، تصویری هر واژه یک شناسه‌ى چیستانى است. هنگامى که این شناسه براى کودکان بلندخوانى مى شود، پاسخ به چیستان که سرشناسه است، سبب تقویت هوش و افزایش درک شنیدارى دقیق و تحلیلى کودکان مى شود. 

در واژه نامه چیستانی، تصویری، تصویرها کمک مى کنند که کودکان به سادگى فرآیند مفهوم سازى را درک کنند و مفهوم و تصویر را پیوند بزنند. در گروه سنى زیر ده سال، کودکان به یارى نمادسازى تصویرى مى اندیشند.

هنگامى که واژه و تصویر در پیوند با یکدیگر کودکان را در درک مفاهیم پایه توانا مى سازند، کودکان مى توانند آسان تر از اندیشه ى تصویرى یا عملى به اندیشه ى انتزاعى یا پیشرفته تر برسند.


خرید واژه نامه چیستانی - تصویری


معرفی بهترین بازی‌های آموزش حروف الفبای فارسی

نماکارت های الفباورزی

نماکارت‌ های الفباورزی، شامل کارت‌های بزرگ تصویری است که خودواها و هم‌آوای فارسی را به شیوه‌ی خلاق آموزش می‌دهد. همچین، رانش‌گاه‌های صحیح خودواها و هم‌آواها در این کارت‌های آمده است تا آموزش نوشتاری واک‌ها به همراه تلفظ صحیح آن‌ها انجام گیرد.
هر کدام از واک‌ها در این مجموعه، به شکل جانور و در قالب شعری که بارها در آن تکرار شده، آمده است.

 


خرید نماکارت‌های الفباورزی


 

بینگوی الفبایی

بینگوی الف بایی شامل ۱۰ عدد کارت بازی، یک کارت راهنمای بازی، نما کارت‌های الف‌بایی و مهره‌های بازی است. بینگوی الفبایی گونه‌ای بازی جهانی است که آمیختی از بازی و آموزش است. بازی گروهی است و از دو تا پنج کودک می‌توانند به آن بپردازند. در این میان کسی که بزرگ‌تر است اوستای بازی می‌شود و نما کارت‌های الف‌بایی را که در یک کیسه است بیرون می‌کشد. هر نما کارتی که بیرون آمد، نام واک آن را می‌خواند و کودکی که آن واک را در بینگو کارت خود داشت، روی آن یک مهره می‌گذارد. هرکارتی که زودتر پر شد، آن کودک فریاد می‌زند: بینگو! و بازی تا آشکار شدن برنده‌ی نهایی ادامه می‌یابد.


خرید بینگوی الفبایی


بازی میخ و چکش الفبای فارسی

میخ و چکش الفبای فارسی با هدف تسهیل آموزش الفبا به کودکان طراحی و تولید شده است. استفاده از میخ و چکش برای کوبیدن حروف رنگارنگ فارسی بر روی صفحه‌­ی چوب پنبه‌­ای مهارت دست‌­ورزی را در کودک تقویت می‌کند و در کنار بازی، تمرین دیکته را برای او به تجربه‌ای شیرین تبدیل می‌نماید.


خرید بازی میخ و چکش الفبای فارسی


تخته سیاه یا تخته وایت برد

تخته سیاه یا وایت‌برد می‌تواند انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری و تمرین حروف الفبا در کودکان ایجاد کند. معمولا کودکان از نوشتن روی تخته و معلم بازی لذت می برند، با استفاده از این بازی ها می توانید حروف الفبا را هم تمرین کنید.


خرید تخته مدرسه پایه دار


معرفی اپلیکیشن یا نرم افزار آموزش حروف الفبای فارسی داناک

داناک نرم‌افزاری برای آموزش سوادپایه به کودکان است. داناک بومی‌سازی‌شده نرم‌افزار وان‌کورس است و روش آموزش و محتوای آن در زبان فارسی، براساس بسته‌های الفباورزی با کاکاکلاغه و فارسی‌آموز نخودی از محمدهادی محمدی پیاده‌سازی و اجرا شده است. ترتیب آموزش نویسه‌ها و واک‌های الفبا براساس پرکاربردترین آواها و نویسه‌های فارسی است که در فارسی‌آموز نخودی آمده است. در داناک هم این پنج روش در آموزش نویسه‌ها و واک‌ها به کار رفته است. داناک مجموعه‌ای غنی از تصویرها و واژه‌های پرکاربرد فارسی دارد. همچنین داناک با پویانمایی انگاره‌های الفبایی و با افزودن موسیقی به شعرهای بسته الفباورزی با کاکاکلاغه، توانسته فضایی جذاب و شاد برای آموزش کودکان فراهم کند. داناک در پنج نسخه فراهم شده است.

  • داناک صفر برای کودکان سه تا پنج سال و کودکانی است که سطح سوادپایه‌شان صفر است
  • داناک یک برای کودکان پایه اول
  • داناک دو برای کودکان پایه دوم و کودکانی که نویسه‌ها و واک‌های الفبای فارسی را به خوبی می‌شناسند
  • داناک سه برای کودکان پایه دوم و سوم
  • داناک شمارورزی ویژه آموزش ریاضیات یا شمارورزی است.

داناک صفر، یک، دو و سه، همراه با آموزش نویسه‌ها، واک‌ها، واژه‌ها، جمله‌ها و عبارت‌ها، بخشی هم برای اموزش شمارورزی دارد‌.

برای آشنایی بیشتر با این اپلیکیشن به این لینک مراجعه کنید: آشنایی با اپلیکیشن داناک و پروژه‌ی سواد D

بهترین سن برای آموزش حروف الفبا چه سنی است؟

حداقل سن برای شروع آموزش الفبا سه سالگی است اما بهتر است ابتدا کودک، آزمون‌های مختلفی که توسط کارشناسان اجرا می‌شود را انجام دهد و درصورت تایید، می‌توانید به این نتیجه برسید که فرزندتان می‌تواند زودتر از موعد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد. البته قبل از مدرسه کودک با رفتن به پیش دبستانی تا حدودی با الفبا آشنا می شود.

بهتر است ابتدا با آموزش اشاره‌ورزی در سن دوسالگی شروع کنید. پس از آن آواورزی رو با کودک کار کنید و پس از آن سراغ آموزش الفبا بروید. شما می‌توانید از بسته‌های آموزش خلاق استفاده کنید.

در آموزک آموزش حروف الفبای فارسی با روش‌هایی خلاق و کودک‌محور معرفی می‌شود. تصاویر، شعرها و چیستان‌های به کار گرفته شده در این روش‌ها، مناسب کودک است و بهره‌گیری از آن‌ها یادگیری حروف الفبا را برایش آسان می‌کند.

از سویی با توجه به اینکه حافظه تصویری نقشی مؤثر در یادگیری حروف الفبا دارد؛ از تصاویر کودکانه‌ی حروف به‌گونه‌ای استفاده شده است که حرف موردنظر به شکل آن کلمه درآمده است. در حقیقت با این روش یادگیری نویسه حروف برای کودک آسان‌تر می‌شود.

آموزگاران در کلاس درس و والدین در خانه می‌توانند به‌وسیله این روش‌های خلاق، آموزش الفبای فارسی به کودک را سرعت بخشند. در ادامه با ۵روش ساده آموزش حروف الفبا به صورت کلی آشنا می‌شویم. برای یادگیری روش آموزش هر حرف، روی حرف الفبای مورد نظر کلیک کنید.

آ، او، ای، اَ، اُ، اِ، الف، ب، پ، ت، ث، ج، چ، ح، خ، د، ذ، ر، ز، ژ، س، ش، ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ف، ق، ک، گ، ل، م، ن، و، ه، ی

آ - ب - ن - د - ر - اَ - م - س - ت - او - ای - ز - ک - اُ - پ - و - اِ - ه در پایان واژه - ش - ف - خ - چ - ی - گ - ج - ه - ل - ژ - غ - و با صدای اُ - خوا - ذ - ث - ق - ص - ض - ط - ظ - ع - ح - تشدید _ّ

آموزش نشانه تشدید با شعرهای کودکانه و تصاویری اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که نشانه تشدید در آن‌ها آمده است مانند تشدید در واژه ذرّه‌بین و ارّه.
شنبه, ۱۵ خرداد
آموزش حرف غ با چیستان‌ واژه‌هایی از حرف ح  که برای تقویت دایره واژگان کودک مناسب است و شعرهایی کودکانه با تصاویری از اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که برای کودکان ملموس هستند. تصاویری از حوله و حلزون و…
شنبه, ۱۵ خرداد
آموزش  خلاقانه حرف ع  با شعرهایی که حرف ع در آن‌ها بیشتر تکرار شده است. استفاده از تصاویر عینک، عصا و حیواناتی مثل عقاب و عنکبوت ، همراه با چیستان‌های تصویری واژه‌هایی که حرف ع در آن‌ها آمده‌است.
شنبه, ۱۵ خرداد
آموزش حرف ظ با استفاده از کلماتی که حرف ظ در آن‌ها بیش‌تر تکرار شده است مانند ظرف و ظرف‌شویی.
چهارشنبه, ۱۲ خرداد
آموزش حرف ط با تصاویری اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که حرف ط در آن‌ها آمده است مانند طوطی و شعر و چیستان‌هایی که حرف ط در آن‌ها بیشتر تکرار شده است.
چهارشنبه, ۱۲ خرداد
آموزش حرف ض با شعرهای کودکانه و تصاویری اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که حرف ض در آن‌ها آمده است مانند ضبط صوت و شعرهایی که حرف ض در آن‌ها بیشتر تکرار شده است.
دوشنبه, ۱۰ خرداد
آموزش  خلاقانه حرف ص همراه با شعرهایی که حرف ص در آن‌ها بیشتر تکرار شده است استفاده از تصاویر صندوق، صندلی، صابون و... همراه با چیستان‌های تصویری که حرف ص در آن‌ها آمده‌است.
دوشنبه, ۱۰ خرداد
آموزش  خلاقانه حرف ق به کودک با تصاویری از قاشق و قورباغه و قو و قالی به همراه با شعرهایی که حرف ق در آن‌ها بیشتر تکرار شده است. همچنین چیستان‌های تصویری واژه‌هایی از حرف ق که برای تقویت دایره واژگان…
یکشنبه, ۹ خرداد
آموزش حرف ث با شعرهای کودکانه و تصاویری که برای کودکان ملموس هستند، تصاویری  که حرف ث در آن‌ها بیشتر تکرار شده است. چیستان‌ واژه‌هایی از حرف ث  که برای تقویت دایره واژگان کودک مناسب است.
شنبه, ۸ خرداد
آموزش حرف ذ با شعرهای کودکانه و تصاویری اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که حرف ذ در آن‌ها آمده است مانند ذره‌بین و شعرهایی که حرف ذ در آن‌ها بیشتر تکرار شده است.
چهارشنبه, ۵ خرداد
آموزش حرف «خوا» با شعرها و تصاویر کودکانه، به همراه تصاویر واژگانی که حرف «خوا» در آن‌ها وجود دارد.
دوشنبه, ۳ خرداد
آموزش حرف «خو» با شعرها و تصاویر واژگانی که حرف «خو» در آن‌ها وجود دارد.
دوشنبه, ۳ خرداد
آموزش حرف غ با شعرهای کودکانه و تصاویری از اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که برای کودکان ملموس هستند. تصاویری از غاز و غلتک و غنچه و..  همراه با شعرهایی که حرف غ در آن‌ها بیشتر تکرار شده است. چیستان‌ واژه…
یکشنبه, ۲ خرداد
آموزش حرف ژ با روش‌هایی خلاق و با استفاده از شعرهای کودکانه و تصاویری از اشیا و خوراکی‌هایی مانند ژله و ژاکت که برای کودکان ملموس هستند.
یکشنبه, ۲ خرداد
آموزش حرف ل با شعرهای کودکانه و تصاویری از جانوران و میوه‌هایی که با حرف ل آغاز شده‌اند مانند لاکپشت و لیمو و شعرهایی که حرف ل در آن‌ها بیشتر تکرار شده است و با خواندن آن‌ها یادگیری حرف ل برای کودک…
شنبه, ۱ خرداد
در این‌جا روش‌هایی خلاق و کودکانه برای آموزش حرف ه به کودکان معرفی می‌شود ، در این روش‌ها از تصاویر و شعرهایی کودک‌محور استفاده می‌شود تا والدین و آموزگاران بتوانند به آسانی از آن‌ها برای آموزش…
چهارشنبه, ۲۹ اردیبهشت
روش‌هایی که در این صفحه معرفی می‌شود رویکردهایی خلاقانه و کودک محور برای آموزش آسان حرف ج به کودک است. ابزار استفاده از این روش‌ها تصاویر و اشعاری کودکانه هستند که یادگیری را برای کودک ساده می‌سازند.
دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت
برای آموزش حرف گ به کودک می‌توان از روش‌هایی خلاق و کودکانه بهره گرفت که در این صفحه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، با استفاده از تصاویر و شعرهایی که برای کودکان یادگیری حرف گ را آسان می‌سازند.
یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت
معلم‌ها و والدین می‌توانند برای آموزش حرف ی به کودکان از روش‌هایی خلاق و کودکانه بهره بگیرند تا با استفاده از تصاویر و شعرهایی که حرف ی در آن‌ها تکرار شده است یادگیری را برای کودکان آسان کنند.
شنبه, ۲۵ اردیبهشت
برای آموزش حرف چ به کودکان می‌توان از تصویرها و شعرهایی بهره گرفت که در آن‌ها از کلمه‌هایی با حرف چ استفاده شده‌است.این ابزارها در قالب روش‌هایی خلاق و آسان است برای استفاده والدین و آموزگاران تا آن‌…
شنبه, ۲۵ اردیبهشت
برای آموزش حرف خ به کودکان می‌توان از روش‌هایی کودکانه و در عین حال خلاق بهره گرفت که در این صفحه به معرفی چگونگی استفاده از این روش‌ها با استفاده از تصاویر و شعرهای کودکانه می‌پردازیم، که این…
چهارشنبه, ۲۲ اردیبهشت
آموزش حرف ف با شعرهای کودکانه و تصاویری از جانوران و میوه‌هایی که با حرف ف آغاز شده‌اند مانند فیل و فلفل و شعرهایی که حرف ف در آن‌ها بیشتر تکرار شده است، با خواندن آن‌ها یادگیری حرف ف برای کودک آسان‌…
سه شنبه, ۲۱ اردیبهشت
آموزش حرف ش با شعرهای کودکانه و تصاویری از اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که برای کودکان ملموس هستند، تصاویری از شال و شتر و شامپانزه و... همراه با شعرهایی که حرف ش در آن‌ها بیشتر تکرار شده است. استفاده…
دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت
آموزش حرف «ه» در پایان واژگان با شعرها و تصاویر کودکانه. استفاده از تصاویر واژگانی که حرف «ه» با صدای اِ در پایان آن‌ها آمده‌است.
یکشنبه, ۱۹ اردیبهشت
آموزش حرف «اِ» با شعرها و تصاویر کودکانه از واژگانی که اِ در آن‌ها آمده است و یادگیری حرف اِ را برای کودک آسان می‌کند.
چهارشنبه, ۱۵ اردیبهشت
آموزش حرف و با شعرهای کودکانه و تصاویری که برای کودکان آشنا هستند، تصاویری  که حرف و در آن‌ها بیشتر تکرار شده است و یادگیری را برای کودکان شیرین و آسان می‌کند و نیز استفاده از چیستان‌ واژه‌هایی از…
دوشنبه, ۱۳ اردیبهشت
برای آموزش حرف پ به کودکان می‌توان از تصویرها و شعرهایی بهره گرفت که در آن‌ها از کلمه‌هایی با حرف پ استفاده شده‌است.این ابزارها در قالب روش‌هایی آسان و کودکانه است برای استفاده والدین و آموزگاران تا…
یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت
آموزش حرف اُ با روش‌هایی خلاق و با استفاده از شعرهای کودکانه و تصاویری از اشیا و خوراکی‌هایی مانند اردک و اتومبیل که برای کودکان ملموس هستند.
شنبه, ۱۱ اردیبهشت
آموزش حرف ک با شعرهای کودکانه و تصاویری از اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که برای کودکان آشنا هستند،استفاده از واژه‌های چیستانی از حرف ک که برای تقویت دایره واژگان کودک مناسب است. به همراه تصاویری ازکدو و…
چهارشنبه, ۸ اردیبهشت
آموزش حرف ز با تصاویری اشیا، میوه‌ها و جانوارانی که حرف ز در آن‌ها آمده است مانندزنبور، زنگوله و... شعر و چیستان‌هایی که حرف ز در آن‌ها بیشتر تکرار شده است.
سه شنبه, ۷ اردیبهشت