چرخه زندگی لوبیا

مطالعه و یادگیری درباره چرخه رشد لوبیا یکی از راه‌های ساده‌ای است که می‌توانید با آن کودکان را با چگونه جوانه زدن بذر آشنا کنید. دانه‌های لوبیا در دسته حبوبات قرار می‌گیرند.

لوبیا‌ها انواع مختلفی دارند مانند لوبیا سبز، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی و باقلا و ... . لوبیا سرشار از مواد مغذی است و همچنین منبع خوبی از فیبر است. این گیاهان به راحتی و به سرعت رشد می‌کنند و معمولاً در حیاط‌ خانه به خوبی پرورش می‌یابند.

این گیاهان از جمله گیاهانی هستند که سریعترین رشد را در جهان دارند. در واقع، تقریباً یک ماه و نیم طول می‌کشد تا این گیاهان از دانه‌ها جوانه بزنند، رشد کنند و برداشت شوند. این باعث می شود که آنها در میان گیاهان مورد علاقه برای باغچه خانه نیز قرار گیرند.

با لوبیا انواع مختلفی از غذاها را می‌توان پخت، می‌توانید چند غذایی که با لوبیا پخته می‌شود را نام ببرید ؟

چرخه زندگی گیاه لوبیا با کاشت بذر و آبیاری خاک شروع می شود.

بعد از کاشت بذر جوانه می‌زند. رطوبت منجر به باز شدن پوشش دانه می‌شود. این بدان معنی است که پوسته سخت نرم شده و شکافته می‌شود.

ریشه‌ها به سمت پایین شروع به رشد می‌کنند و یک شاخه به سمت بالا رشد می‌کند.

ساقه در بالای خاک ظاهر می‌شود. سپس دو برگ شروع به رشد می‌کنند.

گیاه بلندتر می‌شود و برگ‌های بیشتری رشد می‌کند.

در آموزک بیشتر بخوانید: چرخه زندگی جانوران

حدود شش تا هشت هفته پس از جوانه زدن، گیاه لوبیا به بلوغ می‌رسد و گل ها رشد می‌کنند.

هنگامی که گل بارور شد، غلاف های بذر رشد می‌کنند. غلاف‌های بذر بالغ می‌شوند و می‌توان آنها را برای غذا برداشت کرد.

غلاف‌هایی که روی گیاه باقی می‌مانند سفت و خشک می‌شوند و میوه‌های خود یعنی لوبیا را آزاد می‌کنند، بنابراین چرخه می‌تواند دوباره شروع شود.

فعالیت نخست:

چگونه جوانه زنی بذر لوبیا را ببینیم؟

چیزهایی که نیاز داریم

یک ظرف بزرگ شفاف (ما از یک لیوان استفاده کردیم)

پنبه

دانه لوبیا

نور روز

آب

1-مقداری پنبه در ظرف شیشه ای بگذارید.

2- لوبیا را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید تا بتوانید در زمان شروع رشد ریشه را ببینید. اگر فرزندان شما بزرگتر هستند، می‌توانید یک طرف را به نور و سمت دیگر را با مقداری چسب بپوشانید. این کار اثر نور بر رشد را نشان خواهد داد. سپس، کمی آب اضافه کنید و منتظر بمانید تا جادوی رشد اتفاق بیفتد.

3- به زودی شاهد جوانه زدن لوبیاها و ظاهر شدن ریشه ها خواهید بود. این زمان واقعاً هیجان انگیز است زیرا می بینید که ریشه از لوبیا بیرون می‌آید ارزش دارد که هر روز کمی وقت بگذارید تا پیشرفت رشد ریشه را بررسی کنید. ممکن است نور آفتاب باعث خشک شدن پنبه شود، بنابراین مطمئن شوید که برای تشویق رشد بیشتر، ظرف شما و پنبه مرطوب نگه داشته شود.

4- در این مرحله خواهید دید ریشه از یک طرف و ساقه از سمت دیگر شروع به رشد خواهد کرد. 

5- طولی نمی‌کشد که گیاه رشد کرده و به سمت نور می‌رود.

شما می توانید این فعالیت را همزمان با کاشت لوبیا در باغچه انجام دهید تا کودکان بدانند در زیرخاک برای دانه‌های لوبیا چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

فعالیت دوم:

برگه فعالیت را از پیوست دریافت کرده و سپس پرینت بگیرید و این فعالیت را انجام دهید.

 

فعالیت سوم:

برگه فعالیت را از پیوست دریافت کرده و فعالیت زیر را انجام دهید.

 

معرفی کتاب و فعالیت

کازیمیر لوبیا می‌کارد

گیاه پشت پنجره‌ی کازیمیر خشک شده است. او می‌خواهد یک گیاه جدید در گلدان بکارد. او تصمیم می‌گیرد که لوبیا بکارد. دایی کازیمیر که باغبان است در انبارش کلی وسایل باغبانی دارد که او هم یتواند از آن‌ها استفاده کند. حتی از کتاب باغبانی دایی سایمون که همه چیز درباره‌ی کاشتن دانه‌ی لوبیا نوشته شده است. او با دقت دستور کاشتن و نگه‌داری لوبیا را می‌خواند و کازیمر لوبیا می کارد.

ویژگی خوبی که این کتاب دارد این است که نحوه کاشت لوبیا را از ابتدا تا انتها توضیح داده و هر کس با انجام دادن این مراحل می‌تواند به راحتی یک گلدان لوبیا داشته باشد.


خرید کتاب کازیمیر لوبیا می‌کارد 


باغچه کوچک من (آموزش به روش مونته‌سوری)

بسته‌ی «باغچه کوچک من (آموزش به روش مونته‌سوری)» مناسب آشنایی بیش‌تر کودکان با طبیعت است. کارت‌های موضوعی، جزء همیشگی آموزش به روش مونته‌سوری هستند. این کارت‌ها در تحریک حس کنجکاوی کودک و افزایش اشتیاق او به کشف جهان پیرامونش تاثیر فراوانی دارد و دامنه واژگان او را تقویت می‌کند و به او برای خواندن و نوشتن کمک می‌کند.

کارت‌های این بسته پاسخگوی کنجکاوی طبیعی کودکان برای شناخت گیاهان و جانوران باغچه و نیاز آن‌ها به طبقه‌بندی آموخته‌هایشان است.


خرید بسته باغچه کوچک من (آموزش به روش مونته‌سوری) 


 

دیگر تصاویر
پرسش و پاسخ

چرخه زندگی لوبیا چند مرحله است؟
چرخه زندگی لوبیا هفت مرحله دارد: 1. دانه 2. جوانه 3. بذردهی 4. گیاه بالغ 5. گل 6. غلاف بذر 7. لوبیا. برای اطلاعات بیشتر درباره چرخه، مقاله چرخه زندگی لوبیا را مطالعه کنید.

آموزش کاشت لوبیا برای مدرسه 
وسایل مورد نیاز کاشت لوبیا در گلدان یک ظرف بزرگ شفاف، پنبه، دانه لوبیا، نور روز، آب است. برای آموزش کاشت لوبیا و شرایط نگهداری آن به مقاله چرخه زندگی لوبیا در سایت آموزک مراجعه کنید. 

آموزش چرخه زندگی لوبیا به کودکان + تهیه فعالیت مرتبط
در این مقاله فعالیت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که چرخه زندگی لوبیا را به درستی به کودک شما آموزش می‌دهد. برای مطالعه و تهیه تصاویر می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

چه مدت زمان طول می‌کشد تا دانه لوبیا به گیاه بالغ تبدیل شود؟
تقریباً یک ماه و نیم طول می‌کشد تا دانه‌ها جوانه بزنند و تبدیل به گیاه بالغ شوند.

از کدام قسمت گیاه برای مصرف خوراکی استفاده می‌شود؟
غلاف‌های بذر بالغ شده را می‌توان برای پخت خوراک برداشت کرد.
Submitted by editor69 on ی., 12/25/2022 - 08:26