آموزش حرف خوا به کودک + تصویر و ویدیو

آموزش حرف «خوا» با شعرها و تصاویر کودکانه، به همراه تصاویر واژگانی که حرف «خوا» در آن‌ها وجود دارد.

«خودآوا» واکی است که خود بدون یاری گرفتن از واک دیگر بر زبان رانده می‌شود. اما «هم‌آواها» واک‌هایی هستند که در آمیخت با خودآواها بر زبان رانده می‌شوند. این ساده‌سازی اگرچه در آغاز برای مربیان و آموزگاران ممکن است بیگانه باشد، اما روند آموزش الفبای زبان فارسی را برای کودکان بسیار ساده می‌کند.

از روش‌های گوناگونی می‌توان واک‌های زبان فارسی را به کودکان آموزش داد.

مقاله آموزش حرف خوا به کودک با الهام از سه کتاب برجسته آموزش الفبا با نام‌های الفباورزی با کاکاکلاغه، فارسی‌آموز نخودی و واژه‌نامه چیستانی - تصویری نوشته شده است. بهترین مرجع تایید شده آموزش حروف الفبای فارسی به کودکان توسط آموزگاران و والدین است. 

آموزش صدای خوا

در آواشناسی و واج‌شناسی، ریخت« خوا» که بازمانده یک آوا در زبان اوستایی و فارسی بوده است.این ریخت ویژه نشان‌گر یک واک بوده است که در برخی از گویش‌های زبان فارسی رانده می‌شده و امروز هم رانده می‌شود. در آموزش زبان فارسی به این نویسه واو معدوله می‌‌گویند. واوی که نوشته اما خوانده نمی‌شود.

روش نخست آموزش خوا، استفاده از نویسه

نخستین روش آشنایی کودک با نویسه‌ی واک است. کودک پیش از یادگیری الفبا در زبان گفتاری از واک‌ها استفاده می‌کند. ما به‌عنوان آموزگار ابتدا شکل حروف را به کودک آموزش می‌دهیم. برای این کار حروف را به کودک نشان می‌دهیم و صدای آن را تکرار می‌کنیم.

تصویر ساده‌ی خوا

نحوه نوشتن حرف خوا

روش دوم آموزش خوا، استفاده از اشیا

دومین روش آموزش حرف خوا از حروف الفبا استفاده از اشیا، میوه‌ها و جانوارانی است که برای کودک ملموس هستند. مثلاً خوا در کلمه استخوان یا خوا در کلمه تخت‌خواب.

اموزش حرف خوا

اموزش حرف خوا

روش سوم آموزش خوا، استفاده از واژه‌نامه‌های مخصوص کودک

سومین روش آموزش حروف الفبا با استفاده از واژه‌نامه‌های مخصوص کودکان است که با این کار هم کودک حروف الفبا را یاد می‌گیرد و هم دایره‌ی واژگان خود را افزایش می‌دهد. در کتاب واژه‌نامه چیستانی- تصویری می‌توانید واژه‌های مناسب را همراه با توضیح به زبان کودک پیدا کنید.

آموزش حرف خوا

جدول شکل‌های گوناگون حرف خوا

نحوه نوشتن حرف خوا

طرز نوشتن حرف خوا

تصویرگر:

  • لیلا مدرسی - انگاره‌های الفبایی چاپ نخست واژه‌نامه چسیتانی - تصویری

صاحب امتیاز تصاویر نشر چیستا است. هرگونه استفاده از این نوشته با ذکر منبع مجاز است.

دیگر تصاویر
پرسش و پاسخ

ساده‌ترین روش آموزش حرف خوا برای کودکان پیش‌دبستانی و کلاس اولی‌ها 
مقاله آموزش حرف خوا به کودکان با الهام از سه کتاب برجسته آموزش الفبا با نام‌های الفباورزی با کاکاکلاغه، فارسی‌آموز نخودی و واژه‌نامه چیستانی- تصویری نوشته شده است. کودکان باید از بهترین منابع آموزشی برای یادگیری حروف الفبای فارسی استفاده کنند. آموزک به شما پیشنهاد می‌کند مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

آموزش حرف خوا از طریق شعر، ویدیو آموزشی، تصویر و داستان
آموزش حروف الفبای فارسی به کودکان می‌تواند از طریق روش‌های خلاقانه و نوین باشد مانند: استفاده از شعر، نماکارت‌های با کیفیت، ویدیو آموزشی (کارتون)، داستان و .... کودکان حق دارند از جدیدترین و بهترین منابع آموزشی بهره‌مند شوند. برای آموزش حرف خوا به کودکان این مقاله را مطالعه فرمایید.

این مقاله چگونه به کودک من در آموزش حرف خوا کمک می‌‌کند؟
معلمان و والدین همیشه دنبال بهترین و جدیدترین منابع آموزشی هستند تا بتوانند به کودکان با ساده‌ترین و مبتکرانه‌ترین روش‌ها حروف الفبای فارسی را یاد دهند. شما با خواندن این مقاله می‌توانید به این روش‌های آموزشی دست پیدا کنید و از آن‌ها بهره‌مند شوید. 
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on د., 05/24/2021 - 12:32