در دوره‌ی کرونا، چگونه با کودکان‌مان رفتار کنیم؟

  • صحبت درباره‌ی کوید19

به کودک خود نشان دهید که هر زمان بخواهد می‌تواند با شما صحبت کند. آن‌ها پیش‌تر درباره‌ی بیماری چیزهایی شنیده‌اند. سکوت ما و حرف نزدن‌ از فرزندان‌مان محافظت نمی‌کند. در بیان خود، صداقت و صراحت داشته باشید. دقت کنید صحبت‌های‌تان در حد درک کودک باشد.

  • گشاده‌رو باشید و به حرف‌های‌ آن‌ها گوش کنید

به فرزندتان اجازه دهید آزادانه صحبت کند. سؤالاتی با پایان باز برای‌شان مطرح کنید و توجه داشته باشید که آن‌ها از قبل چه‌‌ چیزی می‌دانند و چه چیزهایی را هنوز نمی‌دانند.

  • راست‌گو باشید

همیشه پاسخی صادقانه به سؤالات‌ کودک‌تان بدهید. به سن کودک‌ خود بیندیشید و اینکه تا چه حد شرایط موجود را درک می‌کند.

  • حمایتگر باشید

شاید کودک‌تان ترسیده یا گیج شده باشد. فضایی ایجاد کنید تا او احساساتش را با شما به اشتراک بگذارد و اجازه دهید که بداند شما آماده‌اید تا تمام و کمال از کودک‌تان مراقبت کنید.

  • در بیرون روایت‌های زیادی درباره‌ی کرونا گفته می‌شود

صحبت‌های برخی از افراد درست نیست. از روایت‌ها و منابع معتمد استفاده کنید. مانند سازمان بهداشت جهانی و یونیسف:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

https://www.unicef.org/coronavirus/covid-19

  • اشکالی ندارد که جواب سؤالی را نمی‌دانید

اگر بگویید: «نمی‌دانم، ولی حتماً به دنبال پاسخ می‌گردم»، هیچ اشکالی ندارد. یا «ما نمی‌دانیم، ولی می‌توانیم درباره‌ی پاسخ فکر کنیم». فکر کردن را فرصتی برای آموزش مطالب جدید به کودکتان در نظر بگیرید.

  • قهرمان‌ها، نه قلدرها

برای کودک‌تان توضیح دهید که ابتلا به این ویروس هیچ ربطی به موارد زیر ندارد: شکل ظاهری افراد، اینکه اهل کجا هستند یا به چه زبانی صحبت می‌کنند. به کودک خود بگویید که ما می‌توانیم با مردمی که بیمار هستند و افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، رفتاری مهربانانه و دلسوزانه داشته باشیم. به دنبال داستان افرادی باشید که برای جلوگیری از شیوع بیماری تلاش می‌کنند و مراقب افراد بیمار هستند.

  • با نتیجه‌گیری مطلوب به گفت‌وگو پایان دهید

بررسی کنید که آیا وضعیت فرزند شما خوب است یا خیر. به فرزندان‌تان یادآوری کنید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و هر زمان که خواستند می‌توانند یک‌به‌یک با شما صحبت کنند. سپس با هم کاری سرگرم‌کننده انجام دهید!

Submitted by editor74 on د., 09/14/2020 - 10:01