کتابچه بازی در منزل - گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال

در حال حاضر مشکلی مشترک همه‌ی ما را با خود درگیر کرده است که ناگزیریم برای رفع آن بیش از پیش نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کنیم. کتابچه‌ی پیش رو به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و توسط جمعی از دانش‌آموختگان مددکاری اجتماعی به صورت داوطلبانه گردآوری شده است. بر آن بوده‌ایم تا سهمی در آسوده‌تر گذر کردن از بحران پیش آمده داشته باشیم.

در دوره نوجوانی، نوجوانان به کشف هویت خود می‌پردازند و روابط خود را با خانواده بازبینی می‌کنند. سرکشی، استقلال طلبی، تقاضای آزادی‌های بیشتر، رقابت با همسالان و ترشح هورمون‌های بلوغ، رفتار نوجوانان را دگرگون می‌کند. برای مثال: از نصیحت بیزار می‌شوند، به مهمانی‌ها نمی‌آیند، جمع دوستانشان را بیشتر می‌پسندند، تجربه‌های جدید را دوست دارند، تأیید بیشتری می‌طلبند و آرام آرام برای خود حریم خصوصی مشخص می‌کنند. تحقیر، را نمی‌پذیرند و در نهایت با پدر و مادر به گونه جدید برخورد می‌کنند. از جمله راه‌های بهبود تعاملات نوجوانان با خانواده، فعالیت بدنی و تحرک است که ابزار خوبی برای رهایی ذهنی است. نوجوانان را در یک فعالیت درگیر کنید. برنامه‌های جمعی را افزایش دهید. زیرا وقت‌گذرانی با نوجوانان احساس امنیت و رضایت را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

لازم است والدین گرامی به چند نکته توجه داشته باشند: توانایی کودکان برای ابراز یا تخلیه هیجانات بر کیفیت مدارا با فجایع و تهدیدهای محیطی تاثیرگذار است. کودک و نوجوان نیاز به فرصت‌هایی دارد که در آن اضطراب‌ها، ترس‌ها، خشم و اندوه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. قرار گرفتن والدین در جایگاه الگویی برای ابراز اصیل احساسات و هم چنین تاکید بر دسترس بودن و حضور خود برای کمک به او، در برآورده شدن نیاز کودک و نوجوان به فهم، پذیرش و حمل هیجانات دشوار مؤثر است.

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ی., 04/26/2020 - 11:30