آشنایی با وب‌سایت آموزشی و ترویجی کُد (code.org)

دانش رایانه‌ای را بیاموز، جهان را دگرگون کن!

«وب‌سایت کُد» بر این باور است که هر کودکی، در هر مدرسه‌ای باید فرصت فراگیری دانش رایانه‌ای را داشته باشد. چهل درصد از دانش‌آموزان آمریکا به عضویت این وب‌سایت درآمده‌اند، و هر پنجاه ایالت آن، از آموزش علوم رایانه پشتیبانی می‌کنند. در میان دانش‌آموزانی که این فرصت یادگیری خلاقانه‌ی رایانه را دارند، بیست میلیون دختر دانش‌آموز دیده می‌شود. با توجه به داده‌های موجود در وب‌سایت آموزشی کُد، یک میلیون آموزگار از امکانات آن بهره‌مند می‌شوند. بخش فراوانی از دانش‌آموزان زیر پوشش این برنامه، دانش‌آموزان دختر و دانش‌آموزان در حاشیه و کم‌تر دیده‌شده هستند. افزون بر این، چهل‌وهفت درصد از این دانش‌آموزان، در آموزشگاه‌هایی با کم‌ترین امکانات موجود، و نیازمند به آموزش‌های بنیادی درس می‌خوانند. تاکنون سی‌ودو کشور با آگاه شدن از هدف‌های این وب‌سایت، برنامه‌ریزی تحصیلی مدارس خود را تغییر داده، یا برنامه‌های تازه‌ای طراحی کرده‌اند.

وب‌سایت آموزشی و ترویجی کُد چیست؟

در سال ۲۰۱۳، وب‌سایت کُد از سوی برادران دوقلو، «هادی و علی پرتوی»، و با تهیه‌ی فیلمی درباره‌ی پیشرفت و گسترش دانش رایانه‌ای، طراحی شد و فعالیتش را آغاز کرد. وب‌سایت کُد، برنامه‌ای ناسودبر (غیرانتفاعی) و با هدف گسترش دسترسی به آموزش‌های رایانه‌ای در مدارس، افزایش مشارکت بانوان در این شاخه و زیر پوشش قرار دادن اقلیتِ محروم و در حاشیه است. هادی و علی پرتوی باور دارند که هر دانش‌آموز در هر مدرسه، باید فرصت فراگیری دانش رایانه‌ای را در کنار فراگیری دانش شیمی، زیست‌شناسی، جبر و احتمال و دیگر رشته‌های درسی، داشته باشد. هر کودک که در سده بیست‌ویک زندگی می‌کند، باید این فرصت را داشته باشد تا درباره‌ی الگوریتم‌ها دانش به‌دست آورد، و بداند چگونه برنامه‌ای را طراحی می‌تواند بکند و از سازوکار اینترنت و کارکرد آن آگاه شود.

منابع آموزشی و برنامه‌های این وب‌سایت برای همه‌ی مخاطبان رایگان است و به این ترتیب، متن باز خواهد ماند. شما با عضویت در وب‌سایت، روند پیشرفت و شکل‌گیری برنامه‌تان را می‌توانید ذخیره کنید. و چنان‌چه عضو نمی‌خواهید بشود، بدون انجام دادن مراحل عضویت، به کُدنویسی می‌توانید بپردازید. همه‌ی دوره‌های وب‌سایت کُد، بدون پرداخت هزینه‌ای در دسترس شما خواهد بود.

بیش‌تر مدرسه‌ها آموزش علوم رایانه‌ای را در برنامه‌ی تحصیلی خود قرار نداده‌اند، و تنها چهل‌وپنج درصد، آن را در برنامه‌ی تحصیلی خود گنجانده‌اند. داده‌های وب‌سایت کُد نشان می‌دهند که نود درصد از پدران و مادران خواستار این هستند که فرزندان‌شان این دانش را فرا بگیرند. با توجه به نظرسنجی میان دانش‌آموزان مدارس، رشته‌های هنری و دانش رایانه‌ای بالاترین رتبه را در میان واحدهای درسی لذّت‌بخش، برای دانش‌آموزان داشته‌اند.

وب‌سایت کُد برنامه‌های آموزشی گوناگونی را در همه‌ی پایه‌های درسی، از پیش‌دبستان تا سال‌های پایانی دبیرستان در مدرسه‌های آمریکا در نظر گرفته است. افزون بر این، چالش سالانه‌ای با نام «ساعت کُدنویسی» را برنامه‌ریزی می‌کند که پانزده درصد از دانش‌آموزان و آموزگاران سراسر جهان، در آن مشارکت می‌کنند و فیلم‌های آموزشی آن در چهل‌وپنج زبان زنده‌ی جهان موجود است. این وب‌سایت از سوی سازمان‌ها، شرکت‌ها و نام‌های بزرگ جهانی پشتیبانی می‌شود.

بخش‌های گوناگون وب‌سایت کُد

اکنون بیش از شصت‌وچهار میلیون برنامه در این وب‌سایت طراحی شده است. دوره‌ها و شیوه‌نامه‌های کاربردی این وب‌سایت فرصت طراحی برنامه‌ی ویژه هر فرد را فراهم می‌کند. در صفحه‌ی وب‌سایت کُد با دوره‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شوید. یک دوره مناسب کودکان پیش‌دبستان تا پایه‌ی پنجم است که در آن می‌آموزند که چگونه برنامه، بازی یا الگوی نقاشی ویژه‌ی خودشان را طراحی کنند. دوره‌ی بعدی، مناسب دانش‌آموزان پایه‌ی ششم تا دوازدهم است که در آن با ساخت و طراحی حقیقی برنامه‌ها، بازی‌ها و پایگاه‌ها، با بهره‌گیری از زبان‌های برنامه‌نویسی: «جاوااسکریپت»، CSS، HTML و... آشنا می‌شوند. و سرانجام دوره‌ای برای افراد بزرگ‌تر از پایه‌ی دوازدهم، که راه‌شان را در به‌دست آوردن دانش رایانه‌ای می‌توانند ادامه دهند و مدرسه‌ها و دوره‌های مجازی را کاوش کنند. با مراجعه به این وب‌سایت، برنامه‌ی آموزشی ویژه برای هر دوره‌ی تحصیلی، در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و آموزگاران و دیگر مخاطبان اطلاعات کامل هر دوره را در دفترچه‌ی راهنمای همان دوره می‌توانند بخوانند.

برنامه‌های تعریف شده برای کُدنویسی

شما می‌توانید طراحی یک برنامه را در دسته‌ها و شاخه‌های گوناگونی تجربه کنید. «آزمایشگاه ارواح»، «آزمایشگاه نرم‌افزار»، «کارگاه بازی‌سازی» و «کارگاه هنر»، برخی از دسته‌های موجود در این وب‌سایت به‌شمار می‌آیند. هریک از این دسته‌ها، امکان تجربه‌ی کُدنویسی را در زمینه‌های مفرّح و جذاب ورزش، داستان، بازی، هنر، انیمیشن و درون‌مایه‌های دیگری فراهم می‌کند. با گزینش هر گزینه و نمایش آن، روند و دستورعمل کُدنویسی آن را می‌بینید، سپس در کنار آن مراحل، کُدنویسی همان برنامه وجود دارد و حتی کُد حقیقی آن‌ها را نیز می‌توانید ببینید. با دیدن این مراحل، با بهره‌گیری از هر شخصیت، موضوع، روند رخداد و طرح دلخواه، برنامه‌ی خود را می‌توانید کُدنویسی کنید. برای افزایش بازدهی، از فیلم‌های آموزشی درون وب‌سایت نیز می‌توانید بهره‌مند شوید.

برای بازبینی وب‌سایت کُد به این نشانی بروید: https://code.org/

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on س., 08/25/2020 - 08:30