فعالیت بازی با واژگان

درخلال انجام این فعالیت، کودکان به مرور خواندن برخی از واژگان را می‌آموزند. این فعالیت، از جمله فعالیت‌های سوادآموزی در رویکرد تعادلی است که دیوار واژگان هم بخشی از روند سوادآموزی در این رویکرد است. دیوار واژگان شامل واژگانی است که از ابتدای سال روی دیوار با هدف مشخصی نصب شده است و کودکان خواندن آن‌ها را آموخته‌اند.

  • شرح فعالیت:

۷ واژه‌ای را که روی دیوار واژگان نصب و بارها با بچه‌ها مرور شده‌اند به همراه کارت تصویر هر واژه در قطع‌هایی به‌اندازه یک‌چهارم برگه A5 برای این فعالیت درنظر گرفته‌ایم.

کارت‌ها را در چهار ردیف می‌چینیم به این شکل که یکی در میان یک ردیف تصویرها باشد، یک ردیف واژه‌ها. فقط باید توجه داشته باشیم کارت تصویر هر واژه درست در مقابل آن واژه قرار نگرفته باشد بلکه چیدمانی نامنظم داشته باشد.

کودکان را به دو گروه تقسیم می‌کنیم. شیوه گروه‌بندی را با کمک گرفتن از کارت‌های واژه و تصویر می‌توان انجام داد. به این شکل که کارت‌های تصویر و واژه را رندوم میان بچه‌ها پخش می‌کنیم. کودکانی که کارت تصویر داشته باشند در یک گروه قرار می‌گیرند و کودکانی که کارت واژه داشته باشند در یک گروه.

کودکان کلاس من به دو گروه ۵ نفره تقسیم شدند.

در ادامه فعالیت، هر گروه را دوباره به دو گروه کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم به این شکل که در هر گروه، شماری از کودکان پشت ردیف کارت‌های تصویر می‌ایستند و شمار دیگر پشت ردیف کارت واژه.

اینک چهار ردیف کارت داریم که دانش‌آموزان به صف پشت آن ایستاده‌اند. مربی ابتدا خطاب به کودکان گروه اول می‌گوید:

«پارسا تو برو کنار واژه «راکون» بایست و امیرعلی تو هم تصویر آن را پیدا کن و کنارش بایست.»

سپس همین فعالیت را با گروه دوم انجام می‌دهد و منتظر می‌ماند کودکان جای مناسب خود را بیابند و بایستند.

این فعالیت را به شکل‌های دیگری نیز می‌توان ادامه داد. مانند اینکه مربی از کودک بخواهد کنار کارت تصویر یک واژه قرار گیرد و کودک واژه مربوط به آن را بیابد.

در ادامه مربی می‌تواند کار را به کودکان بسپارد تا هر کودک در هر گروه به خواست خود واژه‌ای را انتخاب کند (حتماً پس از انتخاب، آن واژه را برای مربی بخواند) و کودک دیگر در ردیف تصویرها، کارت تصویر آن واژه را بیابد.

این فعالیت را ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ با همراهی ۱۰ کودک کلاسم به اجرا درآوردیم.

نویسنده
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ی., 02/23/2020 - 14:24