دبیرستان برای جوانان از ۲۰-۱۶ سال در سوئد

اززمانی که فرزند شما یکسالش پر می‌شود می‌تواند به مهد کودک برود. بازی‌ها در مهد مهم هستند، وقتی کودک شش سالش پر شود می‌تواند پیش دبستانی را شروع کند. هم مهد کودک و هم پیش دبستانی اختیاری است.

سیستم دوران مدرسه در سوئد بدین صورت است

 

دبیرستان برای جوانان از ۲۰-۱۶ سال

 

همه کودکان از ۷ سالگی به مدرسه ابتدایی می‌روند و این اجباری است. تحصیلات اجباری از کلاس اول تا نهم یعنی نه سال است.

بعدازآن اکثر جوانان سه سال به دبیرستان می‌روند. همه حق شروع کردن دبیرستان تا آخرسالی که ۲۰ سالشان پرشود را دارند. دوران دبیرستان می‌تواند فرزند شما را برای مدارس عالی و دانشگاه آماده کند، ویا اینکه مستقیما بعد از دبیرستان شروع به کارکند.

دوران دبیرستان شما را برای تحصیلات و یا کار آماده می‌کند

دوران دبیرستان در سوئد بطور اختیاری می‌باشد. با این وجود تقریبا همه دانش آموزان بعد از گذراندن دوران متوسطه به دبیرستان می‌روند. بدین طریق دانش آموزان بعدازگرفتن دیپلم دبیرستانی خود را برای ادامه تحصیل و یا شروع به کار کردن آماده می‌کنند.

دوران دبیرستان برای اکثر دانش آموزان سه ساله است. عده کثیری بعد از گذراندن دوران متوسطه در ۱۶ سالگی دبیرستان را شروع می‌کنند. درسالی که بیست سال پر می‌شود آخرین مهلت شروع دوران دبیرستانی است. شخصی که مسن تر از این است، می‌تواند در دبیرستان بزرگسالان تحصیل کند.

جوانانی که دچار عقب ماندگی ومعلول هستند و از عهده دبیرستان عادی بر نمی‌آیند، می‌توانند به دبیرستان‌های ویژه بروند. از بروشور مخصوص دبیرستان‌های ویژه اطالعات بشری کسب کنید.

شهریه دوران دبیرستان رایگان است. بدین معنی که دانش آموز برای تحصیلات، کتاب و لوازم تحصیل پولی نمی‌پردازد. ولی مدارس حق گرفتن پول برای غذای مدرسه را دارند. تمامی دانش آموزانی که دوران دبیرستان را می‌گذرانند حق دریافت کمک هزینه تحصیلی را دارند.

۱۸ رشته تحصیلی برای انتخاب کردن

دبیرستان هجده رشته سراسری دارد که می‌توان از بین آن انتخاب کرد. دوازده رشته حرفه و فن، بدین معنی که شما دوره کامل حرفه ای می‌گذرانید که مستقیما بعد از دیپلم شروع به کار کردن می‌کنید. شش رشته دیگر شما را برای ادامه تحصیل در مدارس عالی و یا دانشگاه آماده می‌کند.

شما که رشته پیش دانشگاهی خوانده‌اید، بطور اتوماتیک مجاز هستید به تحصیلات عالی ادامه دهید. برای ورود به بعضی از رشته‌های دانشگاهی شرط نمره برای بعضی از دروس را دارند، که این پذیرش ویژه یا شرط ویژه ورودی نامیده می‌شود. شما که رشته حرفه و فن انتخاب کرده‌اید، باید دروس سوئدی و انگلیسی را هم که شرط عمومی ورود به مدارس عالی و دانشگاه است را بخوانید.

دبیرستان برای جوانان از ۲۰-۱۶ سال

برای شروع به دبیرستان این شروط لازم است

برای وارد شدن و شروع دبیرستان نمره قبولی در بعضی از دروس دوران متوسطه ضروری است.  برای ورود به همه رشته‌های دبیرستانی قبولی در درس‌های سوئدی یا سوئدی بمثابه زبان دوم، انگلیسی وریاضی شرط لازم است. برای ورود به رشته‌های حرفه وفن به قبولی در پنج درس دیگر و برای ورود به رشته‌های آمادگی برای مدارس عالی و دانشگاهی به قبولی در نه درس دیگر شرط لازمه است.

درس‌ها بدین صورت برنامه ریزی شده است

تدریس در دوران دبیرستان از بخش‌های مختلف تشکیل شده است.

  • بعضی از درس‌ها درهمه رشته‌های دبیرستانی مشترک‌اند. این درس‌ها عبارتنداز انگلیسی، تاریخ، ورزش و تندرستی،  ریاضی، طبیعی، علم فقه، تعلیمات اجتماعی و سوئدی یا سوئدی بمثابه زبان دوم.

  • دانش آموزان علاوه برآن درس‌ها یک سری درس‌های مختص به رشته ای که انتخاب کرده را هم می‌خوانند. محصل همچنین درچهارچوب رشته انتخاب شده جهت خود را مشخص می‌کند.

  • و در آخر دانش آموز تک درسی انتخاب می‌کند. بطور مثال می‌توان درس‌هایی را انتخاب کرد که ادامه تحصیل درمدارس عالی و دانشگاه را ممکن می‌سازد

شما که رشته حرفه و فن می‌خوانید بیشترین بخش دوره را در مدرسه می‌گذرانید ولی تا نیمی از وقت راهم می‌توان دریک محل کار گذراند. اگر چنانچه ترجیح دهید که بیشتر وقت خود را در محل کاری بگذرانید، کارآموزی دبیرستانی نامیده می‌شود.

نمرات و دیپلم

شش سطح نمره وجود دارد: آ، ب، ث، د، ا، و اف. آ بالاترین نمره و ا پائین ترین نمره برای قبولی می‌باشند. اف نمره ردی است. بعد از پایان هر درسی به شما نمره می‌دهند.

مدرسه شرط سطح دانش دارد که نشانگرحداقل سطح دانش محصل می‌باشد. این برای همه مدارس در سوئد یکی است. نمره در مقایسه با شاگران دیگر درکلاس داده نمی‌شود، بلکه برمبنای اینکه شاگرد تا چه حد از عهده آن درس برآمده باشد.

قبل از شروع هر درسی معلم باید بگوید که لازمه نمرات مختلف چیست. بعنوان دانش آموز میتوانید درحین خواندن درسی ازمعلم وضعیت خود را بپرسید. وقتی که نمره خود راگرفتید، دیگر حق اعتراض ندارید.

دوره دبیرستان با یک کار دبیرستانی خاتمه می‌یابد. بعنوان دانش آموز آنچه که آموخته‌اید را بصورت کاری بزرگتر و مستقل خلاصه می‌کنید. برای گرفتن دیپلم باید درکاردبیرستانی تان قبول شوید.

قوانین مهم در دبیرستان

بعنوان محصل برای ازعهده برآمدن تحصیلات خود حق دریافت کمک و پشتیبانی ازمدرسه را دارید. درمقابل مدرسه انتظار دارد که شما حداکثرسعی و کوشش خود را بکنید.

شروع دبیرستان اختیاری است. ولی وقتی به دبیرستان می‌روید باید درفعالیتها شرکت کنید. به این معنی که حضور اختیاری نیست. کسی که مریض می‌شود باید به مدرسه اطلاع دهد. محصلی که غیبت بیش ازحد داشته باشد احتمال دارد جای خود در دبیرستان و کمک هزینه تحصیلی را ازدست بدهد.

برای بهتر پیش رفتن تدریس مدرسه مقررات نظم خود را دارد. همه دانش آموزان حق امنیت و آرامش درسی را دارند. معلم حق دارد شاگردی را که بطور متناوب ایجاد مزاحمت درتدریس کرده است از کلاس اخراج کند. در مواقع جدی شاگرد اخطار کتبی دریافت می‌کند.

انتخاب مدرسه

برای کمک گرفتن در انتخاب رشته دبیرستانی و یا خود مدرسه می‌توانید با مشاور تحصیلی صحبت کنید. این مشاورین تحصیلی در کلیه مدارس، هم درمدارس دوره متوسطه وهم در دبیرستان وجود دارند. او می‌تواند دربرنامه ریزی درس و حرفه به شما کمک کند.

بعنوان دانش آموز شما حق انتخاب و رفتن به هرمدرسه ای که بخواهید چه درداخل ویا خارج ازکمون خود رادارید. ولی برسر جاها رقابت است و نمرات می‌توانند تعیین کننده باشند. کمون‌ها خود مدارسی دارند ولی مدارس آزاد هم وجود دارند. یک مدرسه آزاد بصورت شرکت، بنیاد و یا مؤسسه گردانده می‌شود. کلیه مدارس رایگان هستند و شرایط سطح علم آن‌ها یکی است. بدون درنظر گرفتن مدرسه شما حق گرفتن کمک هزینه تحصیلی را دارید. کسی که درکمون دیگری و یا درمدرسه آزاد درس می‌خواند باید این کمک را در کمون شهرخود درخواست کند.

درترم پاییز کلاس نهم برای رشته دبیرستانی درخواست می‌دهید. یک پذیرش اولیه در بهار انجام می‌شود، و در آخر پذیرش نهایی تابستان درتابستان انجام می‌شود. نتایج ونمرات نهایی امتحانات ترم بهارتعیین کننده رشته و وارد شدن به دبیرستان می‌باشند. به همین دلیل خوب است که از اول درخواست چندین رشته و دبیرستان را بدهید.

دانش آموز مسئولیت پذیرفته و تأثیرمیگذارد

همه دانش آموزان در دبیرستان باید بتوانند تأثیر بگذارند، نقش داشته و در مدرسه مسئولیت بپذیرند. مدرسه براساس ارزش‌های دمکراسی، بمثابه بخشهای دیگرجامعه حرکت می‌کند. این هم مهم است که مدرسه در کار خود بطوردمکراتیک عمل کند.

حداقل یک بار در هر ترم دانش آموز معلم خود را برای صحبت پیرامون وضعیت درسی‌اش ملاقات می‌کند. این بنام جلسه ارزیابی درسی نامیده می‌شود. حضوراولیاء دراین جلسه با ارزش است. بعنوان محصل امکان بحث پیرامون وضعیت درسی‌تان وچگونگی رضایتتان ازمدرسه را دارید. این خود به شما امکان تأثیرگذاری و مسئولیت پذیری درتکالیف خودتان را می‌دهد. هردانش آموزی یک برنامه انفرادی تحصیلی دارد. درجلسه ارزیابی این برنامه انفرادی بحث و پیگیری می‌شود.

اگر هجده سالتان پر نشده باشد پدر و مادر شما حق شرکت در این جلسه ارزیابی را دارند. دانش آموزی که هجده سالش شده باشد خود تصمیم می‌گیرد که اولیایش در این جلسه شرکت کنند یا شرکت نکنند.

تدریس زبان مادری و حمایت‌های ویژه

اگرشما زبان مادری دیگری غیر از سوئدی دارید و این زبان را در منزل صحبت می‌کنید، شما بعنوان دانش آموز حق آموزش زبان مادری را دارید. به شرط اینکه شما این زبان را بتوانید صحبت کنید و بتوان با حداقل پنج شاگرد ویک معلم مناسب گروهی را تشکیل داد.

شما همچنین درصورت لزوم حق دریافت کمک برای راهنمایی درسی را به زبان مادری خود دارید.

دانش آموزی که تعداد نمرات قبولی درس‌هایش برای درخواست رشته‌های دبیرستانی به اندازه کافی نباشد، می‌تواند یک دوره آموزشی ببیند. بطورمثال دوره‌های ویژه زبان برای شاگردانی که تازه وارد سوئد شده‌اند وجود دارد که نیاز به بهترکردن زبان سوئدی‌شان دارند.

دانش آموزی که دریک رشته دبیرستانی مشغول به تحصیل است اگرچنانچه احتمال قبولی را نداشته باشد، حق استفاده از حمایت و پشتیبانی ویژه ای را دارد. دانش آموز، معلم و مدیر مدرسه وحتی شاید یکی از اولیا درجلسه ای برای به توافق رسیدن به اقدامات لازم شرکت می‌کنند. دراین برنامه ریزی برای اقدامات لازم باید ذکر شود که مدرسه به چه صورتی از دانش آموز پشتیبانی و حمایت کرده و دانش آموز خود نیاز به انجام چه کارهایی دارد.

دیگر تصاویر
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ش., 01/27/2018 - 11:25