۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک

چند وقتی است که از بازگشایی مدارس می‌گذرد و یکی از راه‌های بسیار خوب برای حمایت از کودک نوشکفته یا فرزند کتاب‌خوان‌تان ایجاد یک کتابخانه‌ برای مطالعه کردن و خواندن کتاب‌های مفید و جذاب است. در این مطلب ۱۰ ایده به شما معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید کتابخانه‌ ای دنج برای مطالعه، نظم‌بخشی و نمایش مجموعه کتاب‌های کودک خود ایجاد کنید.

اضافه کردن یک کتابخانه‌ برای کتاب‌خوان‌های مستقل

چه کتابخانه ای بهتر از یک فضای دنج در بالای اتاق برای مطالعه کردن و غرق شدن در داستان‌های جذاب؟ اگرچه کودکان کم سن و سال برای بالارفتن از نردبان و قرار گرفتن در یک فضای مرتفع نیاز به کمک و راهنمایی بزرگ‌ترها دارند، اما کودکان بزرگ‌تر از استقلالی که در مطالعه کردن در یک فضای ویژه مرتفع که مخصوص آن‌ها طراحی شده است پیدا می‌کنند قدرانی کرده و از آن لذت فراوانی می‌برند.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

برای کودکان کم سن و سال یک خیمه مجهز طراحی کنید.

برای ایجاد فضای مطالعه یا کتابخانه‌ در سطح زمین، یک خیمه مجهز که دارای منابع نوری مستقل و کافی است انتخاب بسیار خوبی است. چنین فضایی محیطی دنج و خوب را برای مطالعه کودک شما فراهم می‌کند. کف زمین را با ماده‌ای که از پوست گوسفند ساخته شده است بپوشانید و چند بالش و کوسن نرم برای راحتی بیش‌تر فرزندتان در نظر بگیرید.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

فضایی را بر روی کف زمین برای نشستن و مطالعه کردن ایجاد کنید.

با خلق فضایی بزرگ و راحت در کف اتاق به کودکان نوپا و پیش‌دبستانی خود کمک کنید تا کتاب‌ها را کشف کنند و از تجربه مطالعه کردن لذت ببرند. قالیچه‌های پرزدار برای این کار بسیار مناسب هستند و نشستن روی آن‌ها راحت است. در کنار چنین فضایی یک نشیمن پارچه‌ای راحت در نظر بگیرید تا هم کودکان و هم بزرگ‌ترها بتوانند روی آن بنشینند.

کتاب‌های مصور را در دسترس قرار دهید.

چیزهای مورد علاقه کودکان پیش‌دبستانی به سرعت تغییر می‌کند، به همین دلیل آماده باشید تا کتاب‌های مصور را در سبدهای مختلف در کنار هم نگهداری کنید یا آن‌ها را بر اساس موضوع در قفسه‌ها قرار دهید. سپس وقتی کودک شما علاقه‌اش به موضوع خاصی بیش‌تر شد بتوانید به راحتی کتاب مصور مورد نظر را از قفسه یا داخل سبد درآورده و در اختیار او قرار دهید.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

یک تخت‌خواب را به یک فضای مطالعه تبدیل کنید.

کتاب‌خانه‌های پیش‌ساخته این تخت‌خواب را تبدیل به فضایی جذاب برای لم دادن و مطالعه کردن کرده‌اند. اگر خیلی به کتاب‌خانه‌ های پیش‌ساخته علاقه ندارید، از یک تخت‌خواب معمولی استفاده کرده و در کنار آن چند قفسه کتاب قرار دهید. در هر دو حالت نتیجه کار شما یکسان خواهد بود.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

پرده‌ها این تخت‌خواب جذاب را که مخصوص مطالعه است محدود کرده‌اند. چنین ایده‌ای برای کودکانی مناسب است که برای مطالعه به دنبال فضایی دنج و بسته در اتاق خود هستند.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

برای این‌که کار شما راحت‌تر شود می‌توانید چارچوب تخت‌خواب را جدا کرده و چند بالشت و کوسن بزرگ و راحت را روی زمین قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید از تخت‌خواب‌های بزرگ‌تر یا تخت‌خواب‌های دوقلو برای این کار استفاده کنید. در این حالت یک قسمت یا یک تخت‌خواب مخصوص فضای مطالعه طراحی می‌شود و دیگری مخصوص خواب و استراحت.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

ایجاد یک فضای مطالعه حتماً نباید با هزینه زیادی همراه شود و یا اجرای دقیق و پیچیده‌ای داشته باشید. برای مثال می‌توانید چنین فضایی را در گوشه اتاق طراحی کنید. یک پتو پرزدار و چند بالشت چاق و چله تمام چیزی است که برای تبدیل کردن یک گوشه بیکار اتاق به یک فضای مطالعه مجهز نیاز است.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

با قرار دادن چند کتاب جذاب به صورت عمودی در کتابخانه‌ کودک را به کتاب خواندن جذب کنید.

چند کتاب جذاب و رنگی را به صورت عمودی بر روی قفسه کتابخانه‌ قرار دهید تا توجه کودک شما به آن جلب شود. این حقه ساده باعث می‌شود تا کودک شما بیش‌تر جذاب کتاب خواندن شود و در ضمن جلوه اتاق خواب او زیباتر و خاص‌تر شود.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

با به نمایش گذاشتن کتاب‌هایی که دارای جلدهای رنگی هستند کودکان خردسال خود را به کتاب خواندن تشویق کنید.

چه کسی گفته که نمی‌توان براساس جلد کتاب درباره آن قضاوت کرد؟ برای کودکانی که هنوز توانایی خواندن ندارند، عکس روی جلد سرنخ اصلی آن‌ها در مورد کتاب است. پس این کتاب‌ها را به صورت عمودی بر روی قفسه کتابخانه‌ قرار دهید تا کودک شما به سرعت آن‌ها را ببیند و براساس جلدشان یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

کتاب‌ها را در جایی قرار دهید که دست کودکان به آن‌ها برسد.

هر چه سن کودک کم‌تر باشد، قفسه‌های کتابخانه‌ باید در ارتفاع کم‌تری نصب شده باشند. برای کودکان نوپا یک سبد کتاب بر روی کف زمین یا چند قفسه کوچک که در ارتفاع کمی به دیوار نصب شده است بسیار مناسب و کارآمد است.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

یک گوشه خالی و بیکار از اتاق را با کتاب پر کنید.

وقتی می‌توانید یک کتابخانه‌ کوچک در گوشه اتاق ایجاد کنید، چرا این فضا را بیکار و بی‌استفاده رها کنیم؟ وقتی از قفسه‌ها کم‌عمق و باز (مانند عکس بالا) که در بالای سر کودک قرار می‌گیرند استفاده می‌کنید سعی کنید نرده‌های محافظی را بر روی کتاب‌ها قرار دهید تا کتاب‌ها از ارتفاع بر روی زمین نیافتند و کودک شما در معرض خطر قرار نگیرد.

۱۰ ایده خلاقانه برای کتابخانه‌ ای در قلب اتاق کودک!

کودکان را به کتاب خواندن در تخت‌خواب خود تشویق کنید.

در کنار تخت‌خواب کودکان کتاب‌خوان مستقل قفسه‌های کتاب برای ایجاد کتابخانه‌ طراحی کنید تا آن‌ها بتوانند قبل از خواب و یا هر زمان دیگری در تخت‌خواب خود به مطالعه مشغول شوند. اگر دو کودک دارید و هر دو دارای یک اتاق خواب مشترک هستند، چراغ‌های گیره‌دار مخصوص مطالعه کتاب را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا هنگام کتاب خواندن مزاحم هم نشوند.

دیگر تصاویر
Submitted by Anonymous (تایید نشده) on د., 10/08/2018 - 17:00