بازی پیشنهادی برای بهبود و رشد گفتار کودک

توانایی گفتار کودک و‌سخنگویی کودک رشد سریعی دارد. از گذشته‌های دور، مادران همواره ترفند‌های مختلفی را برای برقراری ارتباط با کودک خود و تقویت گفتار کودک به کار گرفته‌‌اند. صدا‌های حلقی، صدا درآوردن  با زبان و دهان، تق‌تق کردن، صدا‌های بوسه، به صدا درآوردن لب‌ها، بشکن زدن، و هر‌گونه صدایی که ایجاد ارتباط را دریابد، برای مادر و کودکان تجربه‌ی زیبا و دلپذیری است.

سرعت رشد زبان و کسب مهارت‌های سخنگویی چنان سریع است (البته برای کودکان عادی) که از یک لغت در یک سالگی به پنجاه لغت در ۱۸ ماهگی (۱٫۵ سالگی) افزایش می‌‌‌یابد. از‌این پس، با توجه به مشاهده، شنیدن حرف‌های دیگران و تقلید از آن‌ها، تشویق و بازی‌های مختلف و داشتن الگوهای درست کلامی، خزانه‌ی لغات کودک افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

در اینجا از طراحی و به کارگیری نوعی بازی برای تقویت گفتار کودک یاد می‌کنیم. مادران به راحتی و در فرصت مناسب می‌توانند این بازی را با کودکان خود اجرا کنند و از همان سال‌های اول، با اطمینان به رشد کلامی کودک خود یاری برسانند.

مهارت‌های یادگیری و گفتار کودک

  • رشد و بهبود (سخنگویی و وضوح و شفافیت کلام)
  • رشد و توسعه زبانی
  • ​مهارت‌های شنیداری

مواد و وسایل لازم

  • دو برگ کاغذ یا رول خالی (مقوایی) دستمال توالت یا یک برگ کاغذ لوله شده که از وسط تا شده باشد.
  • خودکار یا مداد در رنگ‌های گوناگون، که نوک آن‌ها حاوی مواد سمی نباشد.
  • صداهای شما

شیوه‌های کار

۱. با استفاده از خودکار یا مدادها لوله‌های کاغذی یا رول مقوایی را رنگ آمیزی کنید و تزیین کنید تا جذاب و رنگارنگ و شاد به نظر برسند. در این فرایند می‌توانید از کمک هر چند ناچیز کودکتان بهره ببرید.

۲. یکی از لوله‌های مقوایی را جلوی دهان خود بگیرید و با استفاده ازآن با کودک صحبت کنید. صدای شما با استفاده از لوله‌ها تقویت خواهد شد.

۳. لوله‌ی دیگر را به کودکتان بدهید تا از شما تقلید کند، سعی کنید چنان‌چه برای شروع کار به کمک شما نیاز دارد، لوله را جلوی دهانش‌ نگه دارید و تشویقش کنید تا ایجاد صدا کند و حرف بزند.

۴. از لوله‌های مقوایی برای ایجاد صداهای مختلف استفاده کنید و به کودک نیز جسارت دهید تا او هم تقلید کند.

راه‌های ایجاد تنوع و گوناگونی در بازی صداها

لوله را می‌توانید به شکل قیف و یا مخروط نیز درآورید. از لوله‌های مقوایی نیز می‌توانید برای تولید صدا استفاده کنید.

نکات ایمنی

با توجه به اینکه کودک لوله‌ها را به دهان می‌برد، سعی کنید برای تزیین آن‌ها از خودکارهای با مواد غیرسمی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که لبه‌ی لوله‌ها نیز صاف و هموار باشد تا به کودک آسیبی نرسد.

بیشتر بخوانید
علت تاخیر کلامی کودکان

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on چ., 07/19/2017 - 11:02