اوتیسم چه هست؛ اوتیسم چه نیست

اوتیسم اختلالی شایع است که معمولاً پیش از سه سالگی شناسایی می‌شود. این اختلال، ارتباطات کلامی و غیرکلامی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برتعاملات اجتماعی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال ممکن است فرد اوتیستیک در درک احساسات دیگران ازطریق حالات چهره یا لحن، بادیگران متفاوت باشد. ویژگی دیگر اوتیسم تکرار مداوم یک حرکت یا رفتار براساس الگویی است که فرد درذهن خود دارد.

کودک مبتلا به اوتیسم می‌تواند (و البته لازم است) به همان مدرسه و کلاسی برود که سایر همسالانش می‌روند. به شرط آنکه مرّبیان و آموزگاران، دانش و اطلاعات کافی برای برقراری ارتباط با این کودک و درک او را داشته باشند و بتوانند فضایی امن و دوستانه برای تعامل کودک و بقیّه کودکان به وجود بیاورند.

برخی فکرمی‌کنند ابتلا به اوتیسم باعث می‌شود فرد، علاقه‌ای به ایجاد ارتباط بادیگران نداشته باشد. این باور، اشتباه است. فرد اوتیستیک هم، به ایجاد ارتباط انسانی و محبّت نیاز دارد. صرفاً ممکن است راه برآوردن این نیازش را نداند. شکل ابراز احساسات و عواطف در فرد اوتیستیک، بادیگران متفاوت است. این واقعیّت باعث شده برخی دچار این تصوّر شوند که این افراد احساس ندارند، ناراحت نمی‌شوند و یا درد نمی‌کشند. متأسفانه در بسیاری از مراکز آموزشی کشورمان بر اساس همین تصوّرات نادرست، رفتارهایی خشونت آمیز با این کودکان صورت می‌گیرد.

نویسنده: نیلوفر اثباتی

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on ی., 07/31/2016 - 10:12