۸ توصیه برای نزدیک شدن به فرزند نوجوان

شما سال‌های کودکی فرزندتان را به یاد می‌آورید که چقدر معصوم و با احساس بود و دوست داشت که نوازشش کنید. اینجا توصیه‌هایی برای کمک به حفظ ارتباط شما با فرزند نوجوان خود ارائه می‌دهیم:

۱. یک غذای دورهمی ترتیب دهید

دور هم غذا خوردن اعضای خانواده مزایای بسیاری دارد. در حال حاضر شاید این فرصت چندان پیش نیاید. شام تنها وعده ای است که تمام خانواده دور هم هستند. برای این دورهمی برنامه داشته باشید. از این فرصت استفاده کنید تا تجربه‌های روز خود را به همدیگربگویید، برنامه ای برای آخر هفته بگذارید و از کنار هم بودن لذت ببرید. تحقیقات نشان داده، نوجوان هایی که چند وعده غذایی را در هفته در کنار خانواده صرف می‌کنند، کمتر سراغ سیگار یا مواد مخدر می‌روند و در امتحانات خود موفق هستند.

۲. در حالی‌که هم‌چنان به او نزدیک هستید، کمی از او فاصله بگیرید

بسیار طبیعی است که نوجوان ترجیح می‌دهد زمان خود را بیشتر با دوستانشان بگذرانند تا با خانواده. ولی فکر نکنید که وظایف پدری و مادری شما کاسته شده است. راهی بیابید تا همچنان در زندگی نوجوان خود حضور داشته باشید. مثلاً دوستان او را به خانه دعوت کنید. حضور شما چندان به مذاق او خوشایند نیست و شاید باعث مشاجره بشود ولی یک روش بسیار مهم برای بهبود روابط شما با فرزندتان است.

۳. از احساسات خود با او صحبت کنید

خودداری در مقابل نوجوان، یک مساله شخصی است ولی بدانید که شما هم می‌توانید عصبانیت و نگرانی خود را نشان دهید و از بودن در لحظات سخت زندگی شکایت کنید. این کار به او نشان می‌دهد، شما تنها والد او نیستید بلکه یک انسان هستند با ویژگی‌های خودش. در این صورت نه تنها نوجوان احساس نزدیک تری به شما خواهد داشت بلکه او هم جرات ابراز احساسات خود در شرایط سخت را خواهد داشت.

۴. از نظرات او مطلع شوید

نوجوانان در مورد هر موضوعی، نظرات خود را دارند و از اینکه آن‌ها را به کسی بگویند نگران نیستند. به آن‌ها اجازه دهید که مستقل تصمیم بگیرند. به عنوان مثال، بگذارید خودشان تصمیم بگیرند کی و کجا می‌خواهند به درس‌هایشان برسند، برای رفتن به جایی آماده شوند و یا چه کاری می‌خواهند بعد از مدرسه انجام دهند. با این حال، برخی تصمیم‌ها باید همچنان توسط والدین گرفته شود: این پدر و مادر هستند که حدود را معین می‌کنند تا از سلامت، امنیت و آرامش فرزند خود مراقبت کنند. این تصمیم‌ها می‌تواند مربوط به استفاده از الکل، روابط جنسی و یا ادامه تحصیل در دانشگاه باشد.

۵. به انتخاب‌های نوجوان اطمینان کنید

قطعاً نوجوان شما گاهی اشتباه می‌کند. بگذارید آن‌ها مشکلات خود را به روش خود حل کنند، به خصوص وقتی ۱۸ ساله می‌شوند. شما هم وقتی این سن بودید، حتماً دوست داشتید که پدر و مادر شما هم این کار را می‌کردند.

۶- قبل از اینکه به دیدار نوجوان بروید، خبر دهید

اگر فرزند شما یک بزرگسال است، از قبل به او خبر دهید که می‌خواهید او را ببینید، مگر اینکه کار خیلی اورژانسی پیش آمده باشد. اگر نوجوان در خانه دارید، قبل از ورود به اتاقش، در بزنید.

۷. به حریم خصوصی نوجوان احترام بگذارید

دفترخاطرات او را نخوانید. آرامش او را در مسائل مختلف به هم نزنید. اگر در مورد رفتار او نگران هستید، درست بروید سر اصل مطلب و در مورد نگرانی خود با او صحبت کنید. مثلاً: " اخیراً خیلی ناآرام هستی، این مساله نگرانم کرده است. می‌شود راجع به آن صحبت کنیم؟ "

۸. با نوجوان صادق باشید

بسیار از والدین از نوجوان خود به درستی تعریف می‌کنند ولی گاهی هم این تعریف‌ها فقط تعارف است و هیچ اساسی ندارد. این کار، اعتماد نوجوان را به شما کم می‌کند. اگر تعریف شما از نوجوان به اندازه انتقاد شما از او واقعی باشد او به شما اعتماد خواهد کرد.

Submitted by Anonymous (تایید نشده) on چ., 02/21/2018 - 09:42